SEAT Minimó: een visie op de toekomst van stedelijke mobiliteit

SEAT Minimó: een visie op de toekomst van stedelijke mobiliteit

  • Met de onthulling van zijn conceptstudie Minimó kijkt SEAT naar de toekomst van stedelijke mobiliteit
  • Het zuiver elektrische voertuig combineert het beste van auto’s met het beste van motorfietsen om de voetafdruk in de stad te verkleinen
  • De vierwieler verenigt een futuristische lay-out, wendbaarheid en functionaliteit om stadsritten een nieuw perspectief te geven dankzij nuluitstoot en technologieën voor een autonome toekomst
  • De SEAT Minimó is het eerste voertuig dat specifiek werd ontwikkeld voor gedeelde mobiliteitsdiensten
  • De SEAT Minimó kan de operationele kosten van elektrische deelwagens met maar liefst 50 procent verlagen dankzij oplossingen zoals een innovatief baterijwisselsysteem
 

 

Met de voorstelling van zijn conceptstudie Minimó onthult SEAT zijn visie op de toekomst van de stedelijke mobiliteit tijdens het Mobile World Congress 2019 in Barcelona. De volledig elektrische vierwieler werd ontwikkeld om een antwoord te bieden op de uitdagingen van het stadsverkeer, de emissienormen en toenemende emissiebeperkingen in stadscentra, het fileprobleem en het gebrek aan parkeerplaatsen.

De SEAT Minimó verenigt de voordelen van de kleinere afmetingen van een motorfiets met de veiligheid en het comfort van een grotere personenwagen en maakt komaf met de vele pijnpunten van ritten in en om onze steden.

“De autosector past zich aan de veranderende opvattingen rond persoonlijk vervoer aan. Met de Minimó gaat SEAT die uitdagingen aan door autonome rijtechnologieën te combineren met elektrische aandrijfsystemen die de toekomst van de stedelijke mobiliteit vormgeven”, verklaarde Luca De Meo, President van SEAT.

Hij werd ontwikkeld als een smal en wendbaar voertuig, dat zich gemakkelijk een weg baant door de stad maar is toch gesloten en praktisch om de veiligheid te verzekeren en in te spelen op de behoeften van een breder publiek.

Dankzij de volledig elektrische, emissievrije aandrijving is hij overal welkom, zelfs in de stadscentra met de strengste emissiebeperkingen. Bovendien kan hij schermen met een batterijwisselsysteem om snel en efficiënt op te laden, de oplaadtijd voor privéklanten in te korten en de operationele kosten van een elektrische autodeelservice te beperken.

 

Een design voor het leven

Het hybride karakter van de Minimó, die de kwaliteiten van personenwagens en motorfietsen verenigt, benadrukt zijn primaire doelstelling: twee personen op comfortabele wijze vervoeren met een minimale voetafdruk.

Met zijn lengte van 2,5 meter en zijn breedte van 1,24 meter is de conceptstudie voldoende compact om zelfs de drukste stadswegen te doorkruisen en de kleinste parkeerplaatsen in te rijden. Die compacte afmetingen geven het voertuig een kleine voetafdruk van nauwelijks 3,1 m², veel kleiner dan die van een normale stadswagen (ongeveer 7,2 m²). En in tegenstelling tot andere stadsvoertuigen biedt de Minimó een hoogstaand rijplezier en comfortpeil dankzij de grote, open 17-duimsvelgen, de hoge zitpositie in SUV-stijl en de ongeëvenaarde ruimte voor de passagier. Zo baant hij zich vlotter dan gelijk welk ander voertuig een weg door het verkeer.

Het gesloten ontwerp met zijn lichte, naakte esthetiek en zijn technische schoonheid beschermt de inzittenden niet alleen tegen de weersomstandigheden maar verhoogt ook de veiligheid, zodat de Minimó zich ongeacht de omstandigheden opwerpt als een praktisch voertuig voor de stad.

De enkele koplamp doet denken aan een motor, terwijl het achterlichtdesign inspiratie putte uit de luchtvaart, om het wendbare karakter van het voertuig te benadrukken. Het opgewekte design van de Minimó toont zich ook erg praktisch.

De deuren zijn asymmetrisch en scharnieren omhoog zodat ze in de kleinste plaatsjes kunnen worden geopend. De kleinere bestuurdersdeur aan de linkerzijde laat meer vrije ruimte voor glas, wat de zichtbaarheid voor de inzittenden ten goede komt, terwijl de grotere passagiersdeur aan de rechterzijde de in- en uitstap sterk vereenvoudigt.

“Het design van de Minimó belichaamt onze interpretatie van stedelijke mobiliteit: efficiëntie, hoge waarde en lage kosten, gecombineerd met een bruisend design. Hij bewijst als geen ander dat ook elektrische en gedeelde voertuigen rijplezier en stijl voorop kunnen zetten. Meer dan ooit is design primordiaal”, verklaarde Alejandro Mesonero, designdirecteur bij SEAT.

Inspelen op de behoeften van een stedelijke maatschappij, betekent ook mensen de vrijheid geven om zonder limieten te reizen. Dankzij de hoge energiedichtheid van zijn batterij geeft de Minimó klanten een rijbereik van meer dan 100 kilometer met één laadbeurt. Maar dankzij zijn inventieve design moeten gebruikers geen uren wachten terwijl de batterij weer wordt opgeladen wanneer ze leeg is.

De batterij zit namelijk onder de vloer van het voertuig, in een gemakkelijk toegankelijk frame. Zo kan ze in luttele seconden en zonder veel inspanningen worden vervangen door een opgeladen batterij, waardoor de Minimó zijn weg veel sneller kan vervolgen dan andere elektrische auto’s.

 

Comfort en gebruiksgemak voor bestuurder en passagier

Het kernwoord voor het interieur van de Minimó is ruimte. Het doel bestond erin om het interieur zo groot, licht en aantrekkelijk mogelijk te maken voor een wagen met een voetafdruk die nauwelijks groter is dan die van een motorfiets.

Vanaf het moment dat de deuren omhoog scharnieren, worden de inzittenden verwelkomd in een aangenaam aanvoelende, zuivere en comfortabele ruimte, met evenveel plaats voor bestuurder en passagier dankzij de 1+1-opstelling. Dankzij het panoramische 360°-zicht rondom kunnen de inzittenden maximaal genieten van hun fantastische omgeving. De afstand tussen het heuppunt van de achterpassagier en de bestuurder is identiek aan dat van de SEAT Mii, terwijl de afstand tussen de inzittenden en de deur zelfs royaler is dan die van de huidige SEAT Ibiza.

De passagier wordt verwend met zachte soepele materialen, een zuivere esthetiek en sensuele lijnen. En omdat het achterste compartiment komaf maakt met de traditionele vaste stoel, wordt het gevoel van ruimte en comfort nog versterkt.

En als de bestuurder alleen met de Minimó rijdt, kan hij over een royale bagageruimte beschikken waar normaal de achterste stoel zit. Zo toont de Minimó zich nog praktischer en geeft hij een voorproefje van mogelijke toekomstige toepassingen naast personenvervoer.

Voorin blijft de Minimó een echt ‘driver’s vehicle’ en plukt hij de vruchten van SEAT’s expertise op het vlak van dynamiek en rijgemak. Het voertuig steunt op een stijf chassis met 17-duimswielen op de uithoeken en een lichte maar robuuste koetswerkstructuur die uitstekende prestaties verzekert.

Het voertuig biedt ook connectiviteitsoplossingen om een naadloze digitale ervaring voor de gebruiker aan te bieden (privé en carsharing) op basis van een digitale sleutel en Android Auto™-technologie. Een centraal digitaal scherm achter het stuurwiel combineert de functies van een dashboard en de digitale inhoud van de smartphone van de gebruiker met de nodige veiligheidsvereisten. Met de Google Assistant op Android Auto kunnen gebruikers hun blik op de weg en hun handen op het stuur houden, terwijl ze hun stem gebruiken om verbonden te blijven, gemakkelijk antwoorden te ontvangen, taken te beheren en media te controleren.

Het platform zet bovendien de deur open voor toekomstige ontwikkelingen. De Minimó bereidt zich voor op Niveau 4 van autonoom rijden, dat de wagen in staat stelt om de bestuurder op te pikken en zo het voornaamste pijnpunt van carsharing elimineert.

 

Een synthese van oplossingen

Naarmate steden groeien en drukker worden, neemt het belang van nieuwe mobiliteitsbenaderingen toe. Met een traditionele auto rijden kan vermoeiend worden en daarom moeten er nieuwe, doordachte oplossingen worden uitgewerkt.

Het Minimó-concept zal een ware revolutie teweegbrengen in de stedelijke mobiliteit. Hij gebruikt de positieve elementen van een personenwagen, zoals de veiligheid, het comfort en de functionaliteit, en verenigt ze met de inherente kwaliteiten van een motor, zoals de compacte afmetingen en het levendige rijgedrag. Bovendien voegt hij er nog een elektrische aandrijving en een naadloze digitale ervaring aan toe.

Dat resulteert in een smal en wendbaar voertuig, dat bovendien gesloten en gebruiksvriendelijk is en speciaal werd ontworpen om de operationele kosten van carsharing-operatoren te beperken en een tastbare oplossing te bieden voor de moderne mobiliteitsbehoeften.

De concept-car Minimó beleeft zijn wereldpremière op het Mobile World Congress 2019 in Barcelona om vervolgens zijn opwachting te maken op het Internationale Autosalon van Genève in maart.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2017 liet SEAT een nettowinst van 281 miljoen euro optekenen, verkocht het bijna 470.000 auto’s en haalde het een recordomzet van meer dan 9,5 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy