SEAT lanceert zes elektrische en oplaadbare hybridemodellen en ontwikkelt in Spanje een nieuw platform voor elektrische voertuigen
Donderdag 28 maart 2019 —
- SEAT behaalt zijn hoogste winst na belastingen ooit (bijna 300 miljoen euro) en vestigt ook een recordomzet (bijna 10 miljard euro)
- In 2018 besteedde de constructeur meer dan 1,2 miljard euro aan investeringen, onderzoek en ontwikkeling: een record
- De nieuwe CUPRA Formentor zal worden gebouwd in de SEAT-fabriek van Martorell
- Luca de Meo: “SEAT kan vol vertrouwen naar de toekomst kijken.”
- Dr. Herbert Diess: “SEAT speelt binnen de Volkswagen-groep een nieuwe rol waar meer verantwoordelijkheid mee gepaard gaat.”
SEAT stelde vandaag zijn elektrische strategie voor: tussen vandaag en begin 2021 zal het merk zes elektrische en oplaadbare hybridemodellen lanceren. De elektrische versie van de Mii en de el-Born worden de eerste zuiver elektrische modellen van het merk, terwijl de nieuwe Leon-generatie en de Tarraco een oplaadbare hybrideversie krijgen. Bovendien zal er ook van de CUPRA Leon en CUPRA Formentor een oplaadbare hybridevariant worden afgeleid. SEAT-president Luca de Meo kondigde tijdens de jaarlijkse persconferentie ook aan dat de CUPRA Formentor, de nieuwe CUV die op het autosalon van Genève werd onthuld, van de band zal rollen in de fabriek van Martorell.
Voor het eerst in de geschiedenis van het merk zal SEAT in samenwerking met Volkswagen een nieuw voertuigplatform ontwikkelen. Dat wordt een kleinere versie van het MEB-platform (modulair platform voor elektrische aandrijving) waarop verscheidene, ongeveer vier meter lange modellen van SEAT en andere merken zullen worden gebouwd. Het nieuwe platform zal worden gebruikt om betaalbare elektrische wagens te ontwikkelen met een basisprijs van minder dan 20.000 euro. Meer dan 300 hoogopgeleide ingenieurs zullen meewerken aan dit Spaanse project.
Tijdens de presentatie van de resultaten in SEAT’s hoofdkantoor in Martorell, verklaarde CEO Luca de Meo dat “SEAT voortaan een duidelijkere rol speelt binnen de Volkswagen-groep en dat we dankzij de uitstekende resultaten het nieuwe elektrische platform verdiend hebben.” “Voor het eerst in de geschiedenis zal het Technical Center van SEAT een platform ontwikkelen dat wereldwijd door meerdere merken kan worden gebruikt”, voegde de Meo nog toe.
Dr. Herbert Diess, CEO van Volkswagen AG, woonde de presentatie bij en bevestigde de rol van SEAT binnen de Volkswagen-groep: “SEAT speelt binnen de Volkswagen-groep een nieuwe rol waar meer verantwoordelijkheid mee gepaard gaat. Wat het merk dit jaar bereikte, onderschrijft SEAT’s potentieel om groeikansen te benutten en nieuwe markten aan te snijden.” Dr. Diess voegde nog toe dat “het kleine elektrische platform een grote stap vooruit betekent op weg naar nog betaalbaardere elektrische mobiliteit. SEAT zal het eerste elektrische voertuig bouwen dat speciaal werd ontwikkeld voor stedelijke verplaatsingen.”
Het elektrische offensief gaat bovendien verder dan nieuwe modellen alleen en omvat ook een strategie inzake micromobiliteit. Zoals de CEO van SEAT aankondigde op het Mobile World Congress zal het merk op dit vlak de leiding nemen binnen de Volkswagen-groep. De recent onthulde conceptstudie Minimó speelt een belangrijke rol in die strategie en werpt zich net als de elektrische SEAT eXS kickscooter op als een toonbeeld van micromobiliteit, ontworpen door SEAT.
2018: het beste jaar in de geschiedenis van SEAT
In 2018 zette SEAT de beste resultaten uit zijn geschiedenis neer. De winst na belastingen steeg tot 294 miljoen euro, 4,6% meer dan in het jaar ervoor (281). Bovendien groeide de operationele winst met 93,2% of 223 miljoen euro (2017: 116), goed voor een totale omzet van 9,991 miljard euro. Dat is 4,6% beter dan in 2017 (9,552). Alle deze cijfers zijn nieuwe historische records. In de voorbije vijf jaar groeide de omzet van SEAT met 33%.
Bovendien staan de leveringen op het hoogste niveau in het bijna zeventigjarige bestaan van SEAT en was de constructeur met 517.600 verkochte wagens (10,5% meer dan in 2017) vorig jaar het snelst groeiende automerk in Europa. SEAT dankte die winstresultaten onder meer aan de Ateca en Arona, twee modellen met een grote winstmarge. Maar ook CUPRA droeg in zijn eerste jaar als onafhankelijk merk bij dankzij een omzet die met 40% steeg tot een totaal van 14.400 verkochte exemplaren.
Volgens Luca de Meo was “2018 het beste jaar uit de geschiedenis van SEAT. Ons modellengamma speelt in op de belangrijkste en meest winstgevende segmenten en dat heeft ons de voorbije drie jaar tot een van de snelst groeiende merken van Europa gemaakt. Het SUV-offensief dat we in 2016 hebben opgestart, heeft onze meest optimistische verwachtingen overtroffen: vorig jaar behoorde een op drie verkochte SEAT’s tot deze categorie. SEAT kan dus vol vertrouwen naar de toekomst kijken.”
De aanzienlijke vooruitgang van de activiteiten heeft SEAT in staat gesteld om zijn investeringsprogramma te versnellen. Zo besteedde het merk in 2018 alleen al 1,223 miljard euro aan investeringen, onderzoek en ontwikkeling, 27,1% meer dan in 2017 (962 miljoen euro) en het hoogste cijfer uit de hele geschiedenis van het merk. Van dat bedrag ging 656 miljoen euro exclusief naar onderzoek en ontwikkeling, maar liefst 41,4% meer dan in het jaar ervoor (2017: 464 miljoen).
Holger Kintscher, Vicepresident voor Financiën, IT en Organisatie, benadrukte dat “SEAT met de huidige cijfers een financieel gezonde en duurzame onderneming is. We werken hard om onze kostenefficiëntie te optimaliseren en hebben de middelen om de technologische transformatie van de autosector het hoofd te bieden. Dat is nodig om ook in de toekomst winstgevend te blijven.”
In 2018 exporteerde SEAT 80% van zijn productie en consolideerde het zijn positie als grootste industriële uitvoerder van Spanje, goed voor bijna 3% van het totale exportcijfer van het land. De komende jaren bestaat het doel erin om de globalisering van het merk te versnellen. In dat kader implementeert SEAT een ambitieuze groeistrategie in Noord-Afrika, waar het merk het assemblageproject van de Volkswagen-groep in Algerije aanvoert en zijn aanwezigheid op middellange termijn wil versterken. Ook lonkt het merk naar de Latijns-Amerikaanse markt voor zijn expansie en zijn er plannen om in de tweede helft van 2019 de Chileense markt aan te boren en zijn aanwezigheid in Colombia te versterken. In China maakt SEAT deel uit van de joint venture JAC Volkswagen en worden er volop voorbereidingen getroffen om het merk te lanceren op ‘s werelds grootste automarkt.
Uit industrieel standpunt begon SEAT in 2018 de Audi A1 te bouwen in de fabriek van Martorell. Dit model, dat net als de Ibiza en Arona wordt gebouwd op het MQB A0-platform, genereert aanzienlijke synergieën en verhoogt de productie-efficiëntie. Vandaag draait de fabriek van Martorell op meer dan 95% van zijn capaciteit en worden er dagelijks 2.300 wagens gebouwd. Bovendien werd de Tarraco in 2018 ook in productie genomen in Wolfsburg, het hart van de Volkswagen-groep.
De voorbije drie jaar heeft SEAT ongeveer 1.500 mensen in dienst genomen en vandaag de dag telt de onderneming meer dan 15.000 professionals. Bovendien krijgen de werknemers, zoals beschreven in de CAO, op 15 april aanstaande een winstdeelname van 1.068 euro uitbetaald, 49,2% meer dan 2017.
SEAT, klaar voor de toekomst
De autosector ondergaat een transformatie die heel wat uitdagingen en opportuniteiten met zich meebrengt. De strijd tegen de klimaatverandering en de doelstellingen om de emissies te reduceren zullen de evolutie van de autosector in de komende jaren bepalen, net als connectiviteit en nieuwe mobiliteitsdiensten.
In die context gaat SEAT een softwareontwikkelingscentrum opzetten om een concurrentievoordeel te verkrijgen. Het Metropolis:Lab Barcelona zal in het nieuwe centrum worden geïntegreerd om innovatieve oplossingen voor een betere mobiliteit te blijven ontwikkelen. Om alle synergieën optimaal te benutten zullen ook andere onafhankelijke SEAT-ondernemingen, zoals XMOBA, opereren vanuit dit nieuwe centrum dat gevestigd zal worden in Barcelona en dat 200 professionals zal tewerkstellen.
Het elektrische offensief, dat tussen vandaag en begin 2021 zal leiden tot de lancering van zes elektrische en oplaadbare hybridemodellen van SEAT en CUPRA, kadert eveneens in SEAT’s respons op deze uitdagingen. Bovendien zal een nieuw elektrisch platform voor stadswagens, ontwikkeld in samenwerking met Volkswagen, als basis dienen voor de creatie van elektrische wagens die voor een groot publiek betaalbaar zijn. Zij zullen in de komende drie tot vier jaar het levenslicht zien en zullen de elektrische mobiliteit democratiseren.