SEAT kondigt aan als eerste automerk in Europa Amazon Alexa te zullen integreren in zijn auto's

SEAT zal als eerste automerk in Europa de spraakdienst Amazon Alexa in zijn auto's integreren. De Spaanse autoconstructeur heeft dit aangekondigd in het kader van het autosalon van Frankfurt. De dienst Amazon Alexa zal eind dit jaar beschikbaar zijn in de Leon en Ateca en vanaf 2018 in de Ibiza, Arona en de grote SUV.

Amazon Alexa, dat in 2014 werd gelanceerd, wordt nu geïntegreerd in SEAT-modellen en zal de bestuurders de meest geavanceerde connectiviteit bieden. Alexa heeft meer dan 20.000 vaardigheden dankzij de open vaardigheidsontwikkelingskit, die ontwikkelaars aanmoedigt om de mogelijkheden van Alexa uit te breiden en te ontwikkelen.

Dankzij Amazon Alexa zullen SEAT-bestuurders, met behulp van spraakcommando's, hun tijd in hun auto kunnen optimaliseren: hun persoonlijke agenda beheren, liedjes zoeken, interessante plaatsen vinden, in realtime nieuws beluisteren, de dichtstbijzijnde dealer vinden en nog veel andere functies, allemaal binnen het strengste privacyprotocol. Alexa kan worden gebruikt in het Engels of het Duits, de twee talen die momenteel beschikbaar zijn voor het systeem.

"De integratie van Amazon Alexa in ons gamma vormt een geweldige boost voor SEAT's digitale ecosysteem en connectiviteit, en draagt zeker ​​bij tot de positionering van het merk als een voorloper op het vlak van connected cars in Europa", stelde SEAT-voorzitter Luca de Meo. "De trend in spraakgestuurde diensten groeit en daarom willen we deze technologie ter beschikking stellen van onze klanten."

"We zijn opgetogen dat SEAT Alexa zal integreren in zijn voertuigen", zei Ned Curic, Vice-president Automotive, Amazon Alexa. "Wij denken dat spraaktechnologie heel belangrijk zal worden in de toekomst, vooral in auto's. Met een simpele tik op het stuurwiel kunnen SEAT-klanten Alexa vragen om muziek te beluisteren, nieuws te raadplegen, hun 'smart' huis te controleren en nog veel meer."

Wereldpremière van de nieuwe Arona

Amazon Alexa is niet de enige nieuwigheid die in Frankfurt wordt gepresenteerd door SEAT. Het Duitse autosalon is ook het decor voor de officiële presentatie van de nieuwe modellen van het bedrijf.

Een van SEAT's belangrijkste hoogtepunten is zeker de internationale presentatie en marktlancering van de SEAT Arona. Na de Ibiza is de nieuwe compacte SUV de tweede auto die wordt gebouwd op het MQB A0-platform, dat SEAT als eerste mocht gebruiken binnen de Volkswagen Groep. De eerste exemplaren van deze crossover, die in juni werd gepresenteerd in Barcelona en exclusief wordt gebouwd in Martorell, zullen vanaf november worden geleverd aan klanten.

De nieuwe SEAT Arona onderscheidt zich door zijn design, met zijn grote hoogte en breedte, zeer uitgebreide personaliseringsmogelijkheden en de meest geavanceerde veiligheids- en connectiviteitstechnologie. De compacte crossover is onderdeel van SEAT's grootste productoffensief ooit, na de Ateca, de facelift van de Leon, de nieuwe Ibiza en de nieuwe zevenzits-SUV die volgend jaar zijn opwachting maakt.

SEAT presenteert in Frankfurt ook de Digital Cockpit, die wordt aangeboden in de Arona, Leon ST CUPRA, Ibiza en Ateca. Dankzij de nieuwe Digital Cockpit, die begin 2018 eerst wordt geïntroduceerd in de Leon en de Ateca, en later in de Ibiza en de Arona, hebben de instrumenten niet alleen een modernere en veelzijdigere look, maar ook een betere functionaliteit. Ten slotte zal ook het soundsysteem van BeatsAudio - een energiek, emotioneel en opwindend merk dat de manier waarop mensen naar muziek luisteren, heeft veranderd - tegen het einde van het jaar beschikbaar zijn in de Ateca en Leon. Dit revolutionaire audiosysteem is nu al verkrijgbaar in de Ibiza en Arona.

CUPRA: klaar voor het volgende niveau

Naast de presentatie van de Arona heeft SEAT de bezoekers ook verrast met de exclusieve Leon CUPRA R: de beperkte editie van slechts 799 exemplaren van de krachtigste auto van het merk zal eind 2017 beschikbaar zijn. Hij is verkrijgbaar met een manuele zesversnellingsbak (310 pk) of DSG-bak (300 pk) en met voorwielaandrijving, terwijl zijn koetswerk wordt gekenmerkt door ​​exclusieve koolstofvezeldetails op de voor- en achterspoiler, drempelverbreders en achterste diffuser. De deurspiegels, velgen, wielbogen en nieuw ontworpen radiatorrooster met grote luchtinlaten zijn allemaal koperkleurig.

CUPRA is gedurende zijn 20-jarige geschiedenis geëvolueerd met een scala aan hoogperformante sportwagens die de meest veeleisende bestuurders voor zich wisten te winnen. In 2016 werden van de Leon CUPRA bijvoorbeeld meer dan 9.000 exemplaren verkocht, wat 2% is van de totale SEAT-verkoop. In de eerste zeven maanden van 2017 werden al meer dan 5.000 exemplaren verkocht en het jaarresultaat wordt geraamd op ​​10.500 exemplaren.

In deze context is SEAT van plan om de CUPRA-spirit te verruimen door een heel universum rond het merk te creëren, dat unieke ervaringen met toekomstige auto's, merchandising en partnerships omvat. Deze nieuwe 'CUPRA-wereld' zal ook een speciaal netwerk van SEAT-dealers omvatten, die beschikken over een aparte ruimte voor het merk en waar klanten de sportieve modellen kunnen testen.

SEAT Vice-President voor Sales en Marketing Wayne Griffiths wees erop dat "CUPRA van meet af aan een symbool is geweest van evolutie en innovatie voor SEAT, nauw verbonden met circuits en de openbare weg". Griffiths benadrukte ook dat "in bepaalde landen zoals Duitsland, de belangrijkste markt voor SEAT, waar CUPRA zeer populair is, de CUPRA-versie goed is voor 10% van de totaalverkoop voor de Leon. Dit scenario moedigt ons aan om CUPRA naar het volgende niveau te brengen."

CNG voor de nieuwe Ibiza

In navolging van de CNG-motoren in de Leon en Mii lanceert SEAT bovendien een nieuw model dat door deze brandstof wordt aangedreven: de nieuwe SEAT Ibiza 1.0 TGI is andermaal een bewijs van SEAT's sterke engagement voor aardgas als een schone, efficiënte alternatieve brandstof.

CNG combineert het beste van twee werelden, diesel en benzine, omdat het 85% minder stikstofoxide uitstoot in vergelijking met dieselmotoren. Tegelijkertijd verlaagt CNG de CO2-uitstoot met 25% in vergelijking met benzinemotoren en elimineert het bijna alle zwevende deeltjes.

De 1.0 Ibiza TGI beschikt over drie brandstoftanks - één voor benzine en twee voor CNG, die samen een totaal rijbereik van 1.200 kilometer (390 op CNG) bieden - en stoot slechts 88 g CO2/km uit in CNG-modus. De SEAT Arona krijgt ook zijn TGI-versie in 2018.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy