SEAT geeft startschot van elektrisch offensief in Genève

SEAT geeft startschot van elektrisch offensief in Genève

  • De autoconstructeur onthulde zijn totaalvisie op elektrische mobiliteit, van een tweezitter voor de stad tot een ultraperformante CUV
  • Wereldpremière van de el-Born, SEAT’s eerste 100% elektrische wagen op basis van het MEB-platform, en de CUPRA Formentor, een uiterst performante CUV met oplaadbare hybrideaandrijving en CUPRA-DNA
  • Een andere primeur is de Minimó, de perfecte metgezel voor de stad, die micromobiliteit een nieuwe dimensie geeft
  • SEAT zet zijn tweecijferige verkoopgroei in 2019 voort (+12,8%) en ook CUPRA-leveringen stijgen met 101,4%
 

SEAT neemt het autosalon van Genève te baat om zijn elektrische offensief op gang te trekken. In het kader van een van de belangrijkste bijeenkomsten in de autosector stelt het merk zijn visie op elektrische technologie voor, toegepast op de meest uiteenlopende voertuigen gaande van een tweezitter voor de stad tot een uiterst performant Cross Utility Vehicle (CUV), twee complementaire alternatieven voor de huidige mobiliteitsbehoeften.

De constructeur stelt in Genève voor het eerst twee conceptstudies voor: de el-Born, zijn eerste zuiver elektrische wagen op basis van het MEB-platform van de Volkswagen-groep, en de CUPRA Formentor, een uiterst performante CUV met oplaadbare hybrideaandrijving en CUPRA-DNA. Die laatste is tevens de eerste wagen die speciaal voor CUPRA werd ontwikkeld. De SEAT Minimó beleeft eveneens zijn première op het autosalon. Deze baanbrekende metgezel voor de stad zal een revolutie teweegbrengen op het vlak van stedelijke micromobiliteit. Al deze modellen onderstrepen SEAT’s engagement om meer duurzame mobiliteitsvormen uit te werken.

Bovendien heeft SEAT zijn drie conceptstudies uitgerust met hypergeconnecteerde technologie en baanbrekende voorzieningen zoals 5G‑internet en de spraakbediende infotainmentsystemen die SEAT de voorbije jaren heeft ontwikkeld en die het merk tot een pionier maken op dit vlak. Elektrificering, connectiviteit en micromobiliteit maken van SEAT ook een toekomstbestendig merk: een claim die kracht wordt bijgezet door de recordverkoop en de onovertroffen financiële resultaten.

Tijdens de persconferentie in Genève, waar de jongste innovaties van het merk werden voorgesteld, verklaarde SEAT-voorzitter Luca de Meo dat we “na drie opeenvolgende jaren van groei en een historisch record in 2018 naar Genève komen met drie opmerkelijke nieuwigheden en de boodschap dat SEAT competitiever is dan ooit en zijn groei de komende jaren zal blijven bestendigen.

SEAT heeft de voorbije jaren alle financiële en verkooprecords verbroken met een expansie die het merk tot een van de snelst groeiende constructeurs in Europa maakt. Nadat 2018 werd afgesloten met de hoogste verkoopcijfers ooit (517.600 wagens, +10,5%) noteerde het in de eerste twee maanden van 2019 opnieuw een tweecijferige groei (88.900, +12,8%).

 

el-Born elektrificeert SEAT

De conceptstudie el-Born is de eerste SEAT die als elektrische wagen werd ontwikkeld en wordt in 2020 op de markt verwacht. Hij werd in het leven geroepen om SEAT’s offensief op het vlak van elektrische mobiliteit aan te voeren en is dan ook een echte pionier voor het merk, zowel met zijn features, die aan alle mobiliteitsbehoeften van het moment voldoen, als qua aankoop-, verkoop- en marketingstrategie. Met een klantenbasis die zowat tien jaar jonger is dan het Europese gemiddelde, zal SEAT een sleutelrol spelen in de democratisering van elektrische mobiliteit voor jonge bestuurders.

SEAT zal als tweede merk van de Volkswagen-groep een auto bouwen op het MEB-platform en er zit een nieuwe productgeneratie in de pijplijn die steunt op de meest geavanceerde elektrische aandrijvingen en connectiviteitsoplossingen. Het eerste zuiver elektrische model van SEAT zal worden ontworpen en ontwikkeld in Barcelona en van de band rollen in de fabriek van de Volkswagen-groep in Zwickau (Duitsland).

De el-Born ontleent zijn naam aan een van de meest emblematische wijken in Barcelona, waar de SEAT-ontwerpers en -ingenieurs hun inspiratie haalden voor dit ze sportieve voertuig uitgerust met de meest geavanceerde elektrische technologieën.

Met zijn 62 kWh-batterij met hoge energiedichtheid, die een reëel rijbereik tot 420 kilometer biedt volgens de WLTP-cyclus, beperkt zijn actieterrein zich bovendien niet tot de stad. En omdat hij compatibel is met snelle gelijkstroomladers tot 100 kW, kan de batterij in amper 47 minuten worden opgeladen van 0 tot 80%.

 

CUPRA Formentor, het manifest van het merk

Na zijn eerste volledige jaar als onafhankelijk merk onthult CUPRA in Genève zijn conceptstudie Formentor, het eerste model dat speciaal voor en door CUPRA werd ontwikkeld. Deze CUV meet zich alle karaktertrekken aan die een merk als CUPRA onderscheiden: een unieke look, verfijning en uitstekende prestaties.

De auto, die in 2020 op de markt zal komen, werd genoemd naar de kaap Formentor, een van de mooiste, breedste, wildste en dus meest exclusieve kapen op het eiland Mallorca. Zijn naam roept bovendien vermogen, kracht en veiligheid op.

Met de Formentor, het meest tot de verbeelding sprekende en technologisch vooruitstrevende model van het merk, viert CUPRA zijn eerste verjaardag door een nieuw segment aan te boren en zich te engageren met een innovatieve, uiterst performante oplaadbare hybridemotor. De Formentor versnelt de transitie naar elektrische wagens en blikt vooruit op de designrichting die toekomstige CUPRA-modellen zullen uitgaan.

Na een eerste succesjaar met 14.400 verkochte wagens en een groei van 40% consolideert CUPRA nu zijn eigen weg. In de eerste twee maanden van 2019 steeg de verkoop van het merk met 101,4%, goed voor een totaal van 3.600 exemplaren. CUPRA implementeert momenteel een netwerk van 280 gespecialiseerde verkooppunten over de hele wereld en stelt zich als doel om zijn verkoop de komende drie tot vijf jaar te verdubbelen.

 

Minimó, de metgezel voor de stad

Met de Minimó zet SEAT een stap voorwaarts om de toekomst van de micromobiliteit vorm te geven. De Minimó, die vorige week voor het eerst te zien was op het Mobile World Congress (MWC) in Barcelona, combineert de voornaamste troeven van auto’s en motorfietsen. Deze elektrische conceptstudie kan schermen met een uitstekend rijgedrag en laat zich heel eenvoudig parkeren. Bovendien verenigt hij het comfort en de veiligheid van een auto met de wendbaarheid van een tweewieler. Het gaat om een heuse doorbraak in SEAT’s strategie op het vlak van stedelijke micromobiliteit en breidt het ecosysteem voor eenvoudige mobiliteit van het merk uit Barcelona uit. De constructeur legt zijn oor te luisteren bij burgers en instellingen om het concept verder op punt te stellen aan de hand van hun input.

De naam Minimó staat voor minimale afmetingen en een maximale mobiliteit. Hij werd ontworpen met het oog op de behoeften van toekomstige steden, waar verschillende voertuigen zullen rondrijden op basis van een handvol mobiliteitsplatformen. Daarom beschikt hij over een batterijwisselsysteem zodat hij in enkele minuten tijd over een volle batterij – en 100 kilometer rijbereik – kan beschikken. De afstelling van de wagen kan met een smartphone worden bijgesteld via het gebruikersprofiel. Hij beschikt bovendien over 5G‑connectiviteit, Google Voice-spraakbediening en een digitale sleutel voor een naadloze digitale ervaring.

De 5G-technologie zal in de toekomst cruciaal worden voor de autosector. SEAT neemt deel aan Mobile 5G Barcelona, een project dat de stad wil promoten als een van de toonaangevende Europese hoofdsteden op het vlak van 5G-technologie. In die context hebben SEAT en Telefónica het pilootproject 5G Connected Car gelanceerd op het MWC. De eerste tests zullen worden uitgevoerd in de straten van Europese steden om te laten zien hoe de auto communiceert met de infrastructuur en met andere voertuigen. Het is dan ook een eerste stap in de richting van coöperatief, autonoom rijden.

 

Duurzame mobiliteit

Door in Genève zijn offensief op het vlak van elektrische mobiliteit te demonstreren, bevestigt SEAT zijn engagement omtrent duurzame mobiliteit. En door zuiver elektrische wagens voor efficiëntere ritten in de steden te combineren met krachtige wagens met hybridemotor, geeft SEAT aan hoe het merk wil bijdragen tot de koolstofarme wereld van morgen, zoals beschreven in de akkoorden van Parijs.

 

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen. In 2017 boekte SEAT een bedrijfswinst na belastingen van 281 miljoen euro en verkocht het merk wereldwijd 470.000 wagens.

De SEAT-groep stelt meer dan 14.700 personen te werk in zijn drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de succesvolle Ibiza, Leon en Arona worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.


D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  

Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  

Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy