SEAT breekt verkooprecord van januari tot september

SEAT breekt verkooprecord van januari tot september

SEAT's wereldwijde verkoop tot september bereikt een nieuw record. Sinds januari leverde de autobouwer wereldwijd 415.600 voertuigen af. Dit is 17,1% meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar (354.900). Dit cijfer is het beste resultaat ooit in de geschiedenis van SEAT, en is hoger dan de resultaten januari tot september in 2000 (394.400 verkochte wagens). De verkoop van het merk viel vorige maand terug met 20,6% (31.600 voertuigen) na een stijging van bijna 40% in juli en augustus door de implementatie van de WLTP-regelgeving die in voege trad op 1 september.

Wayne Griffiths, vicevoorzitter marketing en verkoop, legt uit dat “de verkoop tot september SEAT een nieuwe record bezorgde en tevens ook opnieuw de titel van snelst groeiend merk in Europa. Zoals we verwachtten, werd het resultaat van september beïnvloed door het effect van de WLTP dat wagenleveringen in juli en augustus fel de hoogte in duwde. Het laatste kwartaal zal een uitdaging worden gezien de WLTP een impact zal hebben op het aantal geregistreerde voertuigen in Europa. Niettemin, met nog drie maanden te gaan voor de afsluiting van 2018 zijn we goed op weg om de hoogste verkoopvolumes te draaien in de geschiedenis van SEAT.”

Leveringen van de Spaanse autobouwer kenden een stijgende lijn van januari tot september als gevolg van het momentum in de grootste Europese markten die alle een groei van twee cijfers neerzetten. Duitsland is SEAT’s grootste markt met 90.400 geleverde wagens (+22,8%) en behaalde zijn beste historische resultaat. Spanje volgt op de voet met het op een na grootst aantal verkochte wagens (85.900 voertuigen, 16,5%) en staat bovenaan op de lijst van merken en geregistreerde voertuigen, met de Leon en de Ibiza respectievelijk op de eerste en tweede plaats. Daarnaast sluit het Verenigd Koninkrijk de rangen van de drie topmarkten van het merk, met een stijging van 14,1% (50.500 eenheden) en brak hiermee ook zijn verkooprecord.

Ook in Frankrijk was het resultaat januari tot september voortreffelijk. SEAT groeide er met 27,7 % en leverde 23.400 wagens af. Andere opvallende landen zijn Oostenrijk (16.000, + 16,8%) en Zwitserland (8.400, + 11,7%), allebei een verkooprecord voor de eerste negen maanden. In de volgende landen kende SEAT bovendien een substantiële groei: Polen (10.300, +24,2%), België (8.000, +37,2%) en Portugal (7.900, +23,7%). wat bijdroeg tot de positieve resultaten van het merk, net zoals in Algerije waar de verkoop van SEAT vervijfvoudigde en 15.800 wagens werden afgeleverd (3.100 van januari tot september 2017).

 

SEAT maakt zich op om zijn groei verder te zetten

De afgelopen weken onthulde SEAT twee nieuwe modellen die de groei van het merk in 2019 zullen helpen boosten: de Tarraco die samen met de Arona en de Ateca het SUV-offensief vervolledigt; en de Arona TGI, de eerste allroader op de markt met een cng-krachtbron onder de motorkap. Beide modellen staan gepland om voor het jaareinde op de markt te worden gebracht samen met de CUPRA Ateca. Deze nieuwe sportieve SUV is de eerste lancering van het merk CUPRA en biedt een opvallend evenwicht tussen rijplezier en gemak voor dagelijks gebruik. De CUPRA Ateca komt eveneens de eerstvolgende weken op de markt.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy