SEAT breekt verkooprecord van januari tot september

SEAT breekt verkooprecord van januari tot september

SEAT's wereldwijde verkoop tot september bereikt een nieuw record. Sinds januari leverde de autobouwer wereldwijd 415.600 voertuigen af. Dit is 17,1% meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar (354.900). Dit cijfer is het beste resultaat ooit in de geschiedenis van SEAT, en is hoger dan de resultaten januari tot september in 2000 (394.400 verkochte wagens). De verkoop van het merk viel vorige maand terug met 20,6% (31.600 voertuigen) na een stijging van bijna 40% in juli en augustus door de implementatie van de WLTP-regelgeving die in voege trad op 1 september.

Wayne Griffiths, vicevoorzitter marketing en verkoop, legt uit dat “de verkoop tot september SEAT een nieuwe record bezorgde en tevens ook opnieuw de titel van snelst groeiend merk in Europa. Zoals we verwachtten, werd het resultaat van september beïnvloed door het effect van de WLTP dat wagenleveringen in juli en augustus fel de hoogte in duwde. Het laatste kwartaal zal een uitdaging worden gezien de WLTP een impact zal hebben op het aantal geregistreerde voertuigen in Europa. Niettemin, met nog drie maanden te gaan voor de afsluiting van 2018 zijn we goed op weg om de hoogste verkoopvolumes te draaien in de geschiedenis van SEAT.”

Leveringen van de Spaanse autobouwer kenden een stijgende lijn van januari tot september als gevolg van het momentum in de grootste Europese markten die alle een groei van twee cijfers neerzetten. Duitsland is SEAT’s grootste markt met 90.400 geleverde wagens (+22,8%) en behaalde zijn beste historische resultaat. Spanje volgt op de voet met het op een na grootst aantal verkochte wagens (85.900 voertuigen, 16,5%) en staat bovenaan op de lijst van merken en geregistreerde voertuigen, met de Leon en de Ibiza respectievelijk op de eerste en tweede plaats. Daarnaast sluit het Verenigd Koninkrijk de rangen van de drie topmarkten van het merk, met een stijging van 14,1% (50.500 eenheden) en brak hiermee ook zijn verkooprecord.

Ook in Frankrijk was het resultaat januari tot september voortreffelijk. SEAT groeide er met 27,7 % en leverde 23.400 wagens af. Andere opvallende landen zijn Oostenrijk (16.000, + 16,8%) en Zwitserland (8.400, + 11,7%), allebei een verkooprecord voor de eerste negen maanden. In de volgende landen kende SEAT bovendien een substantiële groei: Polen (10.300, +24,2%), België (8.000, +37,2%) en Portugal (7.900, +23,7%). wat bijdroeg tot de positieve resultaten van het merk, net zoals in Algerije waar de verkoop van SEAT vervijfvoudigde en 15.800 wagens werden afgeleverd (3.100 van januari tot september 2017).

 

SEAT maakt zich op om zijn groei verder te zetten

De afgelopen weken onthulde SEAT twee nieuwe modellen die de groei van het merk in 2019 zullen helpen boosten: de Tarraco die samen met de Arona en de Ateca het SUV-offensief vervolledigt; en de Arona TGI, de eerste allroader op de markt met een cng-krachtbron onder de motorkap. Beide modellen staan gepland om voor het jaareinde op de markt te worden gebracht samen met de CUPRA Ateca. Deze nieuwe sportieve SUV is de eerste lancering van het merk CUPRA en biedt een opvallend evenwicht tussen rijplezier en gemak voor dagelijks gebruik. De CUPRA Ateca komt eveneens de eerstvolgende weken op de markt.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy