SEAT breekt record met verkoopcijfers eerste kwartaal

Een historisch record. SEAT’s wereldwijde verkoop groeide het eerste kwartaal van 2018 tot het hoogste peil sinds de start van het 68 jaar oude merk. Met 139.200 afgeleverde voertuigen (117.300 in 2017) steeg de verkoop van SEAT van januari tot maart sterk met 18,7% en brak hiermee het eerstekwartaalrecord van het jaar 2000 (136.200).

In maart bracht SEAT nog een ander record op zijn naam: de hoogste maandelijkse verkoopcijfers. De autobouwer verkocht in maart 60.400 voertuigen (53.200 in 2017) wat 13,4% meer is dan in 2017. Voor het eerst werd de grens van 60.000 afgeleverde wagens per maand overschreden. Het vorige record dateerde van maart 2000 (56.200 eenheden).

SEAT vicevoorzitter voor verkoop en marketing Wayne Griffits zei het volgende: “We zijn erg blij dat we een record gebroken hebben dat bijna 20 jaar heeft stand gehouden. SEAT bevindt zich vandaag historisch gezien in zijn sterkste positie en heeft niet de intentie het hierbij te houden. Ons huidige aanbod heeft een duurzaam groeipotentieel en in de markten waar we actief zijn dienen zich verschillende opportuniteiten aan. Tegelijk maken we ons op om het aanbod uit te breiden en nieuwe modellen te introduceren. Denk aan de SEAT Tarraco en de CUPRA Ateca die we tegen het jaareinde zullen lanceren. Hoewel we dit jaar een vliegende start kenden, staan we voor enkele grote uitdagingen zoals de implementatie van WLTP in het bijzonder.”

 

Dubbele groeicijfers

In het eerste kwartaal van 2018 kenden Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, SEAT’s drie belangrijkste markten, een explosieve groei. Spanje stijgt met 15,5% en is met 28.500 voertuigen de koploper in de verkoop, gevolgd door Duitsland (25.300, +22,8%) en het Verenigd Koninkrijk (18.400, +9,6%), twee markten waar het merk zijn beste verkoopresultaten sinds zijn ontstaan behaalde.

Het land waar SEAT’s afleveringen het sterkst gestegen zijn, in vergelijking met het eerste kwartaal van 2017, is Algerije. Dit land vestigde een nieuw record en werd het vijfde grootste land wat betreft volume. Tot maart verkocht het merk er 7.200 voertuigen (900  in 2017) nadat het de commercialisering van de vijfde generatie Ibiza gestart was. Die wordt in de fabriek van Relizane geassembleerd. SEAT bevestigde dat de Algerijnse fabriek vanaf volgende zomer de finale assemblage van de Arona en de Leon voor zijn rekening neemt. De productie van deze modellen gebeurt nog steeds in de fabriek van Martorell. Deze bijsturing van de productie laat het bedrijf toe de verkoop op de Algerijnse markt te laten groeien.

Bovendien toonde SEAT ook stevige groeicijfers in belangrijke Europese markten als Frankrijk (7.400, +15,4%), Italië (6200, +16,7%), Oostenrijk (5700, +20%), Zwitserland (3.100, +21,4%) of Nederland (2.600, +68,1%). Meer bepaald haalde het bedrijf in Oostenrijk en Zwitserland een record binnen met de hoogste verkoopcijfers van het eerste kwartaal. Dit is ook het geval voor Israël (3.100, +3%).

Het succes van de SEAT-modellen leidt tot een hogere productie. Daarvoor zal de fabriek in Martorell tijdens de maanden april en mei tien bijkomende productieweekends organiseren op lijn 1 (Ibiza en Arona) en zeven op lijn 2 (Leon) alsook vier shifts op lijn 3 (Audi Q3).

 

Eén nieuw model om de zes maanden tot 2020

De historische omzet die bereikt werd in het eerste kwartaal van 2018 is het gevolg van de lancering van de Ateca, de Leon, de Ibiza en de Arona de afgelopen twee jaar. SEAT maakt zich klaar om tussen 2018 en 2020 om de zes maanden een nieuw model aan zijn aanbod toe te voegen. De eerste twee zijn de SEAT Tarraco en de CUPRA Ateca die tegen het jaareinde gelanceerd zullen worden.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy