SEAT behaalt hoogste bedrijfswinst in zijn geschiedenis

SEAT behaalt hoogste bedrijfswinst in zijn geschiedenis

  • In 2018 verdiende de autobouwer 254 miljoen euro, een stijging van 33,4%
  • Omzet overstijgt 10 miljard euro en vestigt een nieuw record
 

 

SEAT zette in 2018 de beste resultaten neer in zijn geschiedenis nadat het zijn bedrijfswinst zag toenemen met 33,4% tot een recordcijfer van 254 miljoen euro (2017: 191 miljoen euro). Op basis van de resultaten die de Volkswagen-groep gisteren vrijgaf, sloot SEAT het jaar af met een omzet van 10,202 miljard euro: 3,1% meer dan in 2017 (9,892 miljard euro) en het hoogste cijfer ooit in de geschiedenis van het bedrijf.

SEAT’s operationele winst werd de hoogte ingeduwd door het verkooprecord van 2018 evenals de commercialisering van modellen met een hogere contributiemarge. In 2018 leverde SEAT wereldwijd 517.600 voertuigen af: 10,5% meer dan in 2017.

Luca de Meo, voorzitter van SEAT, verklaarde dat “2018 opnieuw een jaar was dat records brak. Onze financiële situatie is nooit beter geweest dankzij verkoopcijfers die een weerspiegeling zijn van het vertrouwen van onze klanten in ons. De recente lancering van de Tarraco rondde de eerste fase van de vernieuwing van ons portfolio af. Weldra start een tweede fase waarin we ernaar streven een belangrijke speler te zijn in de domeinen elektrificatie, connectiviteit en gedeelde mobiliteit. Tegelijkertijd staan we ook tegenover uitdagingen en onzekerheden die voortkomen uit milieudoelstellingen en de macro-economische situatie.”

Bovendien onderstreepte Holger Kintscher, vicevoorzitter Finance, IT en Organisatie, dat “SEAT in 2018 voor het derde jaar op rij de hoogste operationele winst ooit maakte. Een van de factoren die hebben bijgedragen tot dit resultaat is ons strikte programma met betrekking tot kostenefficiëntie. Dit programma moeten we intensifiëren om te investeren in de elektrificatie van het bedrijf en het terugdringen van CO2.”

De Arona stuwt SEAT-verkoop in 2018. In zijn eerste volledige marketingjaar leverde het merk bijna 100.000 eenheden van zijn nieuwe SUV voor de stad af. Die liet zich optekenen als het derde best verkopende model van het merk. De Arona kreeg een succesvolle plaats naast de Ibiza, Leon en Ateca als een van de vier pijlers van het merk. Hij zorgde ook voor recordverkoopcijfers van SEAT in landen als Duitsland, Het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Israël en Marokko. De wereldwijde verkoop vervolgde zijn tweecijferige groei en behaalde een recordvolume van 88.900 geleverde voertuigen wat 12,8% meer is dan dezelfde periode vorig jaar.

Bovendien nam ook de totale productie van SEAT-voertuigen toe met 10,2% om te landen op het recordcijfer van 528.300 wagens. In 2018 bouwde SEAT voertuigen in Martorell, Kvasiny en Mladá Boleslav (Tsjechië), Palmela (Portugal) en Bratislava (Slovakije) en ook in Wolfsburg (Duitsland) waar de productie van de nieuwe SEAT Tarraco is opgestart.
 
Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2017 liet SEAT een nettowinst van 281 miljoen euro optekenen, verkocht het bijna 470.000 auto’s en haalde het een recordomzet van meer dan 9,5 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy