SEAT en CUPRA trekken naar Geneva Motor Show met een waaier aan nieuwe modellen

SEAT en CUPRA trekken naar Geneva Motor Show met een waaier aan nieuwe modellen

  • CUPRA Formentor, het eerste model dat exclusief voor CUPRA is ontwikkeld, wordt volgende week in Wereldpremière onthuld
  • Publieksdebuut van eerste CUPRA Leon 5-deurs- en breakversies
  • De volledig nieuwe SEAT Leon wordt voorgesteld met zijn volledige gamma aan alternatieve motoriseringen, waaronder de cng-versie
  • Op het Salon debuteert de SEAT Tarraco FR, een langverwachte uitrustingslijn die een nieuwe dimensie geeft aan de grootste SUV van het merk
  • SEAT zal ook zijn jongste nieuws rond stedelijke mobiliteit voorstellen

De Geneva Motor Show van dit jaar brengt een waaier aan nieuwe en opwindende modellen en ontwikkelingen met zich mee, waaronder de Wereldpremière van de CUPRA Formentor, het eerste model dat exclusief voor CUPRA is ontwikkeld, en het publieksdebuut van de eerste CUPRA Leon.

SEAT viert verder het publieksdebuut van de volledig nieuwe SEAT Leon met zijn volledige gamma aan alternatieve motoriseringen – mildhybride, plug-inhybride en ook de cng-versie worden voor het eerst getoond – samen met de Première van de SEAT Tarraco FR.

“De Geneva Motor Show wordt een van de eerste gelegenheden voor onze klanten om ons productoffensief voor 2020 te ontdekken: SEAT Leon, CUPRA Leon en CUPRA Formentor, die allemaal verkrijgbaar zullen zijn in plug-inhybride versies. Deze producten brengen beide merken naar een hoger peil,” zo zei SEAT Executive Vice-President voor Sales en Marketing en CUPRA-CEO Wayne Griffiths. “We komen tegemoet aan de vraag van de markt naar een gamma van performante, efficiënte, geconnecteerde en veilige modellen die alles bieden wat de klant nodig heeft, maar tegelijk houden we ook vast aan onze doelstelling om onze impact op het milieu te verminderen”.

Het bedrijf zal ook van de gelegenheid gebruik maken om zijn jongste nieuws rond stedelijke mobiliteit voor te stellen, dat oorspronkelijk gepland was voor het Mobile World Congress, waaronder de wereldpremière van de eScooter.

Volledig nieuwe SEAT Leon bepaalt de norm

Op de Geneva Motor Show van dit jaar komt de volledig nieuwe SEAT Leon met een volledig gamma aan alternatieve motoriseringen.

De volledig nieuwe SEAT Leon wordt voor het eerst getoond als mildhybride (eTSI), plug-inhybride (eHYBRID) en in een cng-variant (TGI). Een belangrijke mijlpaal nu de industrie de opties voor de klant wil verbreden.

Cng (TGI)

De volledig nieuwe SEAT Leon wordt voor het eerst voorgesteld met een 1.5-liter grote TGI op cng, die 96 kW/130 pk ontwikkelt. Het model heeft drie cng-reservoirs met een totale netto-inhoud van 17,3 kilo. Dat geeft de volledig nieuwe SEAT Leon TGI een rijbereik van tot 440 kilometer zonder hij moet gaan tanken. En als de cng-tanks toch leeg zouden geraken, dan schakelt de motor automatisch over op benzineaandrijving.

De volledig nieuwe SEAT Leon TGI brengt ook gebruiksgemak, comfort en rijgemak op een hoger peil door nu ook SEATs Digital Cockpit-technologie te gebruiken – dat is voor het eerst in een cng-model in het merkgamma – die meer duidelijkheid brengt in de informatie voor de bestuurder.

Daar komt nog de introductie bij van SEATs Driver Profile-systeem, waarmee klanten beter de rijervaring kunnen aanpassen aan hun individuele voorkeuren. Er zijn vier modi beschikbaar: Eco, Normal, Sport en Individual, waardoor de volledig nieuwe SEAT Leon TGI een nog aantrekkelijker aanbod wordt.

PHEV (eHYBRID) en mHEV (eTSI)

Nu SEAT zijn gebruik van elektrificatie uitbreidt, biedt de vierde generatie van de Leon ook een vooruitstrevende plug-inhybride variant. Die combineert een TSI-benzinemotor met een elektromotor voor een vermogen van tot 150 kW/204 pk. Dankzij de lithium-ionbatterij van 13 kWh biedt het model een puur elektrisch rijbereik van 60 kilometer. Dat is perfect voor een grotere efficiëntie of om rond te rijden in steden met strengere luchtkwaliteitsnormen.

De volledig nieuwe SEAT Leon heeft ook mildhybride technologie (eTSI), waarmee het compacte model nog efficiënter wordt. Het systeem, dat beschikbaar is op de 1.0 TSI 81 kW/110 pk en de 1,5-liter 110 kW/150 pk op benzine (enkel in combinatie met DSG en shift-by-wiretechnologie) combineert mildhybride technologie onder een spanning van 48V met de verbrandingsmotor, waardoor meer wordt toegevoegd dan enkel de efficiëntie van elektrificatie.

SEAT Tarraco vergroot zijn aantrekkingskracht

De SEAT Tarraco is een belangrijk model voor het merk en de klantenvraag naar de grootste SUV van het gamma blijft sterk. Net zoals bij andere modellen in het aanbod zitten klanten te wachten op de volgende fase van de ontplooiing ervan met de introductie van de meer sportieve FR-versie.

Het FR-uitrustingsniveau voegt nog een extra laag uitstraling toe met een waaier aan verbeteringen aan koetswerk en interieur. Aan de buitenkant krijgt de Tarraco er een specifiek radiatorrooster bij, naast bredere velgen, zwarte wielkastranden en zwarte dakrails en raamkaders, terwijl de buitenspiegels in Cosmo Grey zijn gelakt. Achteraan de onderscheidt de FR-versie van de Tarraco zich door een nieuwe, sportieve spoiler, een lichtstrip over de hele breedte, een exclusieve achterdiffuser, het FR-logo op de kofferklep en de Tarraco-modelnaam in handschrift.

Het Tarraco FR-niveau wordt verder verrijkt met de nieuwe en exclusieve kleur Merlot Red. Zijn look wordt vervolledigd door de optionele 20-duimse lichtmetalen FR-velgen (standaard: 19-duimse gefreesde lichtmetalen FR-velgen).

In het interieur onderscheidt de Tarraco FR zich van de andere modellen in het gamma door een nieuw sportstuurwiel met FR-logo, aluminium pedalen, een groot 9,2-duims infotainmentscherm en elektrische kuipstoelen met geheugenfunctie.

De Tarraco geniet verder een sportophanging om hem het rijgevoel en de handling te geven die worden verwacht van een model met dit logo en waardoor hij zich nog meer weet te onderscheiden van de andere uitrustingslijnen (Style en Xcellence).

CUPRA racet de markt in

CUPRA Leon

De eerste CUPRA Leon beleeft zijn publieksdebuut. Hij is verkrijgbaar als 5-deurs en als break en biedt een progressief dynamisch design met een zeer kwaliteitsvol interieur, een rijplezier op een hoog niveau en een breed personaliseringsgamma.

Maar de meeste mensen zullen geïntrigeerd zijn door zijn prestaties en dynamiek, en de volledig nieuwe CUPRA Leon stelt hen niet teleur. Het motorenpalet bestaat uit 2.0 TSI-benzinemotoren van 245 pk, 300 pk en 310 pk (die laatste enkel beschikbaar in de Sportstourer met 4Drive), die allemaal uitsluitend te combineren zijn met DSG en shift-by-wiretechnologie. In een wereld die er constant naar streeft om haar impact op het milieu te verminderen biedt de CUPRA Leon voor het eerst ook een high-performance plug-inhybride optie, die 245 pk ontwikkelt wanneer zijn beide motoren – verbrandings- en elektromotor – tegelijk werken.

CUPRA e-Racer

De autosport verandert en past zich aan de wijzigende druk van de regelgevers en de bredere wereld aan, en CUPRA helpt bij deze transitie met de ontwikkeling van ’s werelds eerste puur elektrische toerwagenracer.

De CUPRA e-Racer biedt alle voordelen van een puur elektrische aandrijflijn. Vier elektromotoren werken samen om 680 pk aan piekvermogen en een koppel van 960 Nm te bieden. Ze worden gevoed door een 65 kWh groot batterijpack.

Vanaf 2021 wordt het elektrische PURE ETCR-toerwagenkampioenschap georganiseerd om aan te tonen hoe verschillend puur elektrische raceformules zijn en welke opwinding de technologie teweeg kan brengen.

CUPRA Formentor

Daar houdt de pret nog niet op, want CUPRA brengt de volgende stap in zijn groeiplannen mee naar Genève. De CUPRA Formentor, het eerste model dat exclusief voor CUPRA is ontwikkeld, zal als Wereldpremière op het podium staan.

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy