SEAT analyseert 8 mogelijke partnerships met Israëlische techbedrijven

SEAT analyseert 8 mogelijke partnerships met Israëlische techbedrijven

Negen maanden na de start van het XPLORA-project hebben SEAT en de Israëlische invoerder van het merk, Champion Motors Ltd., de eerste fase van het initiatief succesrijk afgerond. Het doel van het project bestaat erin de relaties met lokale mobiliteitsgerelateerde start-ups en stakeholders te stimuleren en innovatieve projecten te identificeren die kunnen leiden tot toekomstige oplossingen en bedrijfsmodellen voor het merk.

“De eerste fase was tegelijkertijd vermoeiend en boeiend. We hebben meer dan 100 bedrijven ontmoet, waarvan we er 40 diepgaander analyseerden. Uiteindelijk zullen we bij 8 bedrijven een proefconcept implementeren. We gaan samen met de bedrijven na hoe hun technologie kan worden aangepast aan SEAT-voertuigen en -systemen om zo te komen tot de implementatie van daadwerkelijke innovaties”, benadrukt vicevoorzitter voor onderzoek en ontwikkeling Matthias Rabe. “De beslissing om in Tel Aviv in zee te gaan met een nieuw bedrijf kent een strategische achtergrond: we willen bekendheid verwerven als technologiebedrijf dat mobiliteit aanbiedt, en niet gewoon als autobouwer”, besluit hij.

Tweede fase XLPORA

De tweede fase van het actieplan waarbij nieuwe ‘Xplorers’ worden gedefinieerd, werd opgestart. Twee van die nieuwe Xplorers zijn echte vakspecialisten. Eentje is actief in digitale versleuteling en cyberveiligheid op het vlak van elektrische en elektronische ontwikkeling, de tweede maakt deel uit van het bedrijfsontwikkelingsteam van het pas opgerichte XMOBA. Deze laatste zal zijn aandacht toespitsen op het identificeren van nieuwe mobiliteitsoplossingen en het verbeteren van de gebruikerservaring voor rijhulpsystemen, mobility as a service, oplossingen voor elektrische voertuigen, cyberveiligheid of industrie 4.0.

Neerstrijken in Tel Aviv heeft ons twee waardevolle lessen geleerd. De eerste houdt verband met onze aanwezigheid in het land en het belang om een volledig beeld te hebben van het ecosysteem rond start-ups. “De samenwerking met Champion Motors Ltd., onze invoerder voor Israël, was hier van essentieel belang voor het complete verkenningsproces”, verduidelijkt XMOBA-directeur Arantxa Alonso.

De tweede houdt verband met het blootleggen van opportuniteiten. Volgens Alonso “kunnen betere hardwaretoepassingen meerwaarde bieden bij het verbeteren van de rijervaring wat ook geldt voor nieuwe software bij het ontwikkelen van oplossingen die de mobiliteit ten goede komen.”

 

Van verkennen tot proefprojecten in de praktijk

Belangrijke projecten komen nu in een fase waarbij ze daadwerkelijk getest worden als potentiële mobiliteitsoplossingen. Zo ook een oplossing die het gebruik van vervoersbewijzen zou kunnen vervangen door een digitaal herkenningssysteem van passagiers. Deze oplossing zou een persoonlijk tariefbeheer mogelijk maken en tegelijkertijd infrastructuurbeheerders inzicht bieden in de mobiliteitspatronen van gebruikers.

Er is ook een opvallend project dat draait rond het verbeteren van de rijervaring waarbij op de autoruiten wordt gefocust. SEAT analyseert een laserprojectiesysteem waarmee de voorruit zou kunnen worden gebruikt als display.

Daarnaast onderzoekt SEAT een systeem dat verband houdt met de informatie en communicatie aan boord van de auto. Met deze innovatieve technologie worden individuele klanken rechtstreeks naar de oren van de bestuurder of de passagiers geleid. Of dit systeem in de nabije toekomst geïntegreerd zal worden, wordt momenteel zorgvuldig onderzocht.

De haalbaarheid van deze projecten wordt bepaald door de analyse van het proefproject en zal over de komende maanden worden geëvalueerd.

 

Maatstaf inzake geconnecteerde auto’s

De vooruitgang die XPLORA boekt gaat een stap verder dan SEAT’s engagement om inzake connectiviteit uit te groeien tot een maatstaf. Dit tonen een aantal prominente voorbeelden aan zoals het partnership met Amazon om de intelligente, spraakgestuurde assistent Alexa te integreren, de implementatie van het navigatiesysteem Waze van Google, of recent nog de toevoeging van Shazam in SEAT-modellen in bepaalde Europese landen.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy