SEAT analyseert 8 mogelijke partnerships met Israëlische techbedrijven

SEAT analyseert 8 mogelijke partnerships met Israëlische techbedrijven

Negen maanden na de start van het XPLORA-project hebben SEAT en de Israëlische invoerder van het merk, Champion Motors Ltd., de eerste fase van het initiatief succesrijk afgerond. Het doel van het project bestaat erin de relaties met lokale mobiliteitsgerelateerde start-ups en stakeholders te stimuleren en innovatieve projecten te identificeren die kunnen leiden tot toekomstige oplossingen en bedrijfsmodellen voor het merk.

“De eerste fase was tegelijkertijd vermoeiend en boeiend. We hebben meer dan 100 bedrijven ontmoet, waarvan we er 40 diepgaander analyseerden. Uiteindelijk zullen we bij 8 bedrijven een proefconcept implementeren. We gaan samen met de bedrijven na hoe hun technologie kan worden aangepast aan SEAT-voertuigen en -systemen om zo te komen tot de implementatie van daadwerkelijke innovaties”, benadrukt vicevoorzitter voor onderzoek en ontwikkeling Matthias Rabe. “De beslissing om in Tel Aviv in zee te gaan met een nieuw bedrijf kent een strategische achtergrond: we willen bekendheid verwerven als technologiebedrijf dat mobiliteit aanbiedt, en niet gewoon als autobouwer”, besluit hij.

Tweede fase XLPORA

De tweede fase van het actieplan waarbij nieuwe ‘Xplorers’ worden gedefinieerd, werd opgestart. Twee van die nieuwe Xplorers zijn echte vakspecialisten. Eentje is actief in digitale versleuteling en cyberveiligheid op het vlak van elektrische en elektronische ontwikkeling, de tweede maakt deel uit van het bedrijfsontwikkelingsteam van het pas opgerichte XMOBA. Deze laatste zal zijn aandacht toespitsen op het identificeren van nieuwe mobiliteitsoplossingen en het verbeteren van de gebruikerservaring voor rijhulpsystemen, mobility as a service, oplossingen voor elektrische voertuigen, cyberveiligheid of industrie 4.0.

Neerstrijken in Tel Aviv heeft ons twee waardevolle lessen geleerd. De eerste houdt verband met onze aanwezigheid in het land en het belang om een volledig beeld te hebben van het ecosysteem rond start-ups. “De samenwerking met Champion Motors Ltd., onze invoerder voor Israël, was hier van essentieel belang voor het complete verkenningsproces”, verduidelijkt XMOBA-directeur Arantxa Alonso.

De tweede houdt verband met het blootleggen van opportuniteiten. Volgens Alonso “kunnen betere hardwaretoepassingen meerwaarde bieden bij het verbeteren van de rijervaring wat ook geldt voor nieuwe software bij het ontwikkelen van oplossingen die de mobiliteit ten goede komen.”

 

Van verkennen tot proefprojecten in de praktijk

Belangrijke projecten komen nu in een fase waarbij ze daadwerkelijk getest worden als potentiële mobiliteitsoplossingen. Zo ook een oplossing die het gebruik van vervoersbewijzen zou kunnen vervangen door een digitaal herkenningssysteem van passagiers. Deze oplossing zou een persoonlijk tariefbeheer mogelijk maken en tegelijkertijd infrastructuurbeheerders inzicht bieden in de mobiliteitspatronen van gebruikers.

Er is ook een opvallend project dat draait rond het verbeteren van de rijervaring waarbij op de autoruiten wordt gefocust. SEAT analyseert een laserprojectiesysteem waarmee de voorruit zou kunnen worden gebruikt als display.

Daarnaast onderzoekt SEAT een systeem dat verband houdt met de informatie en communicatie aan boord van de auto. Met deze innovatieve technologie worden individuele klanken rechtstreeks naar de oren van de bestuurder of de passagiers geleid. Of dit systeem in de nabije toekomst geïntegreerd zal worden, wordt momenteel zorgvuldig onderzocht.

De haalbaarheid van deze projecten wordt bepaald door de analyse van het proefproject en zal over de komende maanden worden geëvalueerd.

 

Maatstaf inzake geconnecteerde auto’s

De vooruitgang die XPLORA boekt gaat een stap verder dan SEAT’s engagement om inzake connectiviteit uit te groeien tot een maatstaf. Dit tonen een aantal prominente voorbeelden aan zoals het partnership met Amazon om de intelligente, spraakgestuurde assistent Alexa te integreren, de implementatie van het navigatiesysteem Waze van Google, of recent nog de toevoeging van Shazam in SEAT-modellen in bepaalde Europese landen.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2017 liet SEAT een nettowinst van 281 miljoen euro optekenen, verkocht het bijna 470.000 auto’s en haalde het een recordomzet van meer dan 9,5 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy