Nieuwe motoren en geüpgraded interieur voor de vernieuwde SEAT Leon
- De SEAT Leon krijgt een nieuwe 1.5 TSI-motor die 115 pk (85 kW)/220 Nm levert
- Het interieur krijgt een nieuw ontworpen en verbeterd HMI, twee infotainmentsystemen van 10,4 en 12,9 duim en een tot 15 W draadloos oplaadsysteem voor mobiele apparaten
De SEAT Leon wordt technisch en technologisch geüpgraded. Het aanbod breidt uit met een nieuwe 1.5 TSI-motor, met daarenboven een doorgedreven digitalisering in zowel de 5-deurs als de break.
"De SEAT Leon blijft essentieel in de strategie van het merk en zet zijn succesvolle koers verder waarbij hij nieuwe technologieën omarmt", zegt Wayne Griffiths, CEO van SEAT. "De digitale technologieën laten hem toe een nieuw niveau te bereiken in zijn evolutie."
De SEAT Leon blijft een belangrijke pijler in de strategie van het merk. Hij is beschikbaar met twee verschillende technologieën: TSI- (benzine) en eTSI- (mildhybride).
Hij is nu exclusief bestelbaar met de 1.T TSI viercilindermotor.
De instap van de SEAT Leon is de nieuwe 1.5 TSI-motor (voorheen: 1.0 TSI), die 115 pk/85 kW (+5 pk/4 kW) en 220 Nm koppel (+20 Nm) levert en gekoppeld is aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Hij stoot 120-132 g/km CO2 uit en verbruikt 5,3 à 5,8 liter brandstof om 100 km af te leggen, volgens de officiële WLTP-testcyclus.
Hij is ook leverbaar in twee mildhybride varianten (eTSI): 1,5 liter met 115 pk (85 kW) en 150 pk (110 kW), uitsluitend in combinatie met de zeventraps DSG-versnellingsbak. Hij koppelt 48V-mildhybridetechnologie aan de verbrandingsmotor, wat niet alleen de elektrificatie-efficiëntie maar ook het comfort vergroot.
De SEAT Leon krijgt ook technologische upgrades aan de buitenkant: nieuwe optionele ledmatrixkoplampen die voor het eerst beschikbaar zijn voor SEAT's hatchback.
Binnenin de SEAT Leon ligt de nadruk op digitalisering met een nieuwe en verbeterde Human Machine Interface (HMI), geïmplementeerd in de digitale cockpit (10,25 duim) achter het stuurwiel en ook in het grotere standaard infotainmentsysteem van 10,4 duim (voorheen: 8,25 duim) of het optionele infotainmentsysteem van 12,9 duim, beide met een verlichte schuifregelaar. En voor het opladen van smartphones biedt de SEAT Leon een nieuw draadloos oplaadsysteem, dat nu sneller is dankzij een vermogen tot 15 W en koeltechnologie.
De SEAT Leon is ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in Barcelona in de fabriek van het merk in Martorell. De nieuwe Leon gaat deze maand (mei 2024) in productie.