Meer dan 10.000 verschillende Spaanse plaatsnamen ingediend voor SEAT’s derde SUV

Een succesvol initiatief

Het op 1 juni gelanceerde #SEATseekingName-project is erin geslaagd om meer dan 133.332 deelnemers uit 106 landen te verzamelen om een naam te vinden voor de derde SUV van het merk, die in 2018 op de markt komt. Na in totaal 10.130 verschillende Spaanse plaatsnamen te hebben ontvangen, werd gisteren de eerste fase afgerond. De namen werden via seat.com/seekingname en seat.es/buscanombre ingediend.

Sinds SEAT in maart aankondigde dat het zijn nieuwe SUV zou lanceren, heeft het merk al meer dan 500 voorstellen voor zijn nieuwe 7-zitter ontvangen. De verwachtingen en de sociale impact hebben de constructeur ertoe bewogen om haar gebruikelijke naamgevingsproces te veranderen en het voor de volgers van het merk in Spanje en de hele wereld mogelijk te maken om hun favoriete naam voor te leggen en vervolgens voor de winnaar te stemmen.

SEAT-voorzitter Luca de Meo drukte zijn tevredenheid uit over de massale respons op dit project: “De behaalde resultaten hebben onze verwachtingen sterk overtroffen. Dit initiatief wekte niet alleen veel belangstelling onder de volgers van ons merk, maar ook bij duizenden andere mensen die hebben bijgedragen door een naam voor onze nieuwe SUV voor te stellen. We rekenen erop dat zij in september voor hun favoriete naam zullen stemmen.”

Nu deze eerste fase achter de rug is, is het tijd voor de preselectie. Daarbij worden experts van het merk en een extern bureau betrokken alsook klanten uit verschillende landen, die zullen deelnemen aan de door SEAT georganiseerde focuswerkgroepen. Daarnaast zullen er nog tests worden uitgevoerd in de verschillende markten waar SEAT aanwezig is om uiteindelijk drie namen over te houden die vervolgens aan een stemming worden onderworpen. In deze fase wordt met een aantal vooraf bepaalde criteria rekening gehouden. Zo dienen de namen in lijn te zijn met de merkwaarden en productkenmerken en makkelijk uit te spreken zijn in verschillende talen.

SEAT koos voor het autosalon van Frankfurt als locatie om de namen van de finalisten aan te kondigen. Iedereen die op zijn/haar favoriete naam wenst te stemmen heeft hier van 12 tot 25 september de kans toe. De naam met de meeste stemmen wint en wordt door SEAT vóór 15 oktober bekendgemaakt.

Op deze manier vervoegt de derde SUV van de Spaanse constructeur de lijst van 13 modellen die naar een Spaanse plaats werden vernoemd sinds SEAT deze traditie in 1982 startte met de Ronda en tot vandaag verderzette met de meest recente Arona, de compacte crossover die op maandag 26 juni in Barcelona wordt onthuld. Tot slot is dit de eerste keer in de geschiedenis van het merk dat een model een naam zal dragen die door het publiek gekozen werd.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy