Maart 2019: de beste maand in de geschiedenis van SEAT

Maart 2019: de beste maand in de geschiedenis van SEAT

  • SEAT verkocht in maart van dit jaar 62.500 voertuigen en breekt daarmee zijn vorig maandrecord
  • Bovendien sluit het bedrijf het eerste kwartaal af met een recordcijfer: meer dan 150.000 voertuigen verkocht
  • Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Algerije, Oostenrijk en Zwitserland zetten historische volumes neer
  • CUPRA-verkoop tekent drievoudige groeicijfers op onder impuls van de CUPRA Ateca

Een ongezien resultaat: in maart liet SEAT zijn hoogste verkoopvolume in één maand optekenen in zijn bijna 7 decennia lange geschiedenis. De autobouwer verkocht 62.500 voertuigen, wat 3,5% meer is dan in maart 2018 (60.400), de maand waarin tot nu toe het hoogste verkoopcijfers werd genoteerd.

Dankzij de resultaten voor de maand maart sluit SEAT een eerste kwartaal op recordpeil af. De wereldwijde verkoop van het merk steeg met 8,8% in vergelijking met de eerste drie maanden van 2018 en met 151.400 verkochte voertuigen doet het een stuk beter dan het vorige beste eerste kwartaal (139.200).

CUPRA-verkoop telt door in de bedrijfsresultaten. Tijdens het eerste kwartaal van 2019 verkocht CUPRA 6.000 voertuigen, wat 115,7% meer is dan over dezelfde periode een jaar eerder. Die stijging is vooral te danken aan de nieuwe CUPRA Ateca (resultaat geïntegreerd in de totale verkoopcijfers van SEAT).

SEAT’s ondervoorzitter voor marketing en sales en CEO voor CUPRA, Wayne Griffiths, gaf aan dat “het kunnen beschikken over een breed, nieuw productgamma ons in staat stelt om ook in het eerste kwartaal van dit jaar records te blijven breken. De economische conjunctuur brengt onzekerheden en uitdaging met zich mee en dat maakt het behaalde record voor het eerste kwartaal nog een stuk opmerkelijker. De nieuwe SEAT Tarraco zal onze wereldwijde verkoop een boost geven zodat wij met vertrouwen het jaar tegemoet zien. Bovendien zetten de uitzonderlijke CUPRA-resultaten voor het eerste kwartaal ons ertoe aan om de aanwezigheid van het merk in Europa en in strategische regio’s zoals Noord-Afrika en Latijns-Amerika te blijven versterken.”

Tijdens de eerste drie maanden van 2019 waren Duitsland, het VK en Algerije de drijvende kracht achter de groeiende wereldwijde SEAT-verkoop. Spanje en Duitsland waren de twee belangrijkste markten met een verkoop van 29.400 voertuigen. In Duitsland steeg de verkoop met 16,2%, in Spanje met 6,2% hoewel het totale aantal inschrijvingen in dit laatste land met ongeveer 7% afnam. SEAT is het over het eerste kwartaal en op het vlak van retailverkoop de grootste autobouwer op de Spaanse markt. Het Spaanse bedrijf zette in Duitsland zijn beste resultaten ooit neer, net als in het VK, waar het 12,3% groeide en 20.600 voertuigen verkocht.

SEAT’s record vindt deels ook een verklaring in de groeicijfers van belangrijke Europese markten als Frankrijk (8.100, +10,5%), Italië (7.000, +12,3%), Oostenrijk (6.000, +20%), Zwitserland (3.400, +8,8%) en Nederland (3.000, +16,2%). In twee van de bovenstaande markten, Oostenrijk en Zwitserland, haalde het Spaanse automerk zijn beste resultaten voor een eerste kwartaal ooit.

Daarnaast is Algerije een van de landen waar de SEAT-verkoop het sterkste toenam in vergelijking met het eerste kwartaal van 2018. Goed voor een nieuw record van 10.000 verkochte wagens (+38,8%). Tot slot boekt SEAT ook in Mexico vooruitgang (+6,2%), een land dat met 6.400 verkochte voertuigen een van de belangrijkste markten voor SEAT blijft.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy