Leon 1.5 TGI Evo-motor op CNG voor betere prestaties en meer efficiëntie

Leon 1.5 TGI Evo-motor op CNG voor betere prestaties en meer efficiëntie

·        Vooruitstrevende 1.5-motor functioneert volgens Millercyclus om maximaal voordeel te puren uit cng

·        Uitgekiende integratie van drie aardgastanks stuwt het rijbereik op enkel cng naar 500 km zonder in te boeten aan veelzijdigheid of rijplezier

SEAT tilt de populaire Leon op gecomprimeerd aardgas een niveau hoger door hem uit te rusten met een nieuwe 1.5 TGI-motor die dankzij drie ingebouwde gastanks kan bogen op een ruimer rijbereik op cng.

 

De nieuwe Leon TGI Evo - die in de Martorell-fabriek van het merk wordt gebouwd - blijft het succes van de Leon TGI en Leon ST TGI verderzetten maar tilt de technologie naar een hoger peil om ze nog meer op de markt af te stemmen en de vraag naar voertuigen op cng te boosten. Met aardgasuitvoeringen van de Ibiza, de Mii en recent nog de Arona is SEAT de stuwende kracht achter de cng-opmars. Dit aanbod breidt het merk nu uit met de Leon TGI Evo en de Leon ST TGI Evo.

 

De geavanceerde 1.5-viercilindermotor van de Leon TGI Evo, met drukvoeding en directe injectie is gebaseerd op de even grote TSI-benzinemotor en omvat een hoogstaand stop-startsysteem, de jongste generatie variabele turbinegeometrie voor de turbo en een Miller-verbrandingscyclus voor maximale efficiëntie en prestaties.

 

Motoronderdelen werden opnieuw ontwikkeld om te voldoen aan de eisen van het rijden op cng. Zo kregen de zuigers een chroom-nikkelafwerking en nieuwe zuigerveren aangepast voor cng, de klepzittingen werden verstevigd voor een hogere weerstand en de kleppen werden hoger opgesteld voor een betere gascirculatie naar de verbrandingskamer toe.

 

De Leon TGI Evo produceert 130 pk bij 5.000 t/min - een toename van 20 pk in vergelijking met de vorige 1.4 - en 200 Nm koppel tussen 1.400 en 4.000 t/min. Deze krachtbron wordt gelinkt aan een manuele zesversnellingsbak of een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling.

 

Net als de andere modellen uit het SEAT cng-gamma maakt de Leon TGI Evo gebruik van een alternatieve brandstof wanneer de cng-tanks leeg zijn, maar de SEAT Leon TGI Evo kan voortaan wel bogen op een nog ruimere opslagcapaciteit dankzij drie cng-tanks. Twee daarvan zijn opgetrokken in een vooruitstrevende lichtgewichtconstructie uit koolstofvezelcomposiet. De Leon TGI Evo beschikt over een gastankcapaciteit van 17,7 kg wat voldoende is voor een rijbereik van 500 km op cng. Dankzij de automatische overschakeling op benzine komt daar nog eens 150 km aan rijbereik bij.

 

De Leon TGI Evo is met andere woorden milieubewuster en biedt nog meer waar voor z'n geld dankzij de efficiëntie van cng ten opzichte van andere brandstoffen. De energie die wordt gegenereerd door 1 kg cng komt overeen met de energiewaarde van 2 liter lpg, 1,3 liter diesel of 1,5 liter benzine.

SEAT ziet in gecomprimeerd aardgas een bestaande technologie die aan een ruim koperspubliek kan worden aangeboden. SEAT is het Europese merk met het ruimste aanbod cng-voertuigen en het verkoopt die voertuigen in verschillende landen waaronder Spanje, Duitsland en Italië. Op die manier helpt het de uitstoot van CO2 en NOx terug te dringen en brandstofkosten te besparen terwijl het tanken even lang duurt en op een vergelijkbare manier verloopt als bij diesel- of benzineauto’s.

 

De Leon TGI Evo, die voor het eerst wordt aangeboden in de uitrustingsniveaus FR en Xcellence (bovenop het niveau Style) verrijkt het uitgebreide cng-gamma van SEAT met modellen die niet alleen minder uitstoten, het milieu sparen en de gebruikskosten drukken, hij combineert tegelijkertijd vooruitstrevende technologieën, rijgemak en stilistische kwaliteiten.

 

SEAT Leon TGI Evo

Motor

1.5 TGI Evo

Cilinders/kleppen

4/16

Cilinderinhoud

1498 cc

Boring en slag

74,5 mm/85,6 mm

Compressieverhouding

12,5

Max. vermogen

130 pk

Max. koppel

200 Nm

Topsnelheid

205 km/u (MQ), 199 km/u (DQ)

 

 

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy