Leon 1.5 TGI Evo-motor op CNG voor betere prestaties en meer efficiëntie
· Vooruitstrevende 1.5-motor functioneert volgens Millercyclus om maximaal voordeel te puren uit cng
· Uitgekiende integratie van drie aardgastanks stuwt het rijbereik op enkel cng naar 500 km zonder in te boeten aan veelzijdigheid of rijplezier
SEAT tilt de populaire Leon op gecomprimeerd aardgas een niveau hoger door hem uit te rusten met een nieuwe 1.5 TGI-motor die dankzij drie ingebouwde gastanks kan bogen op een ruimer rijbereik op cng.
De nieuwe Leon TGI Evo - die in de Martorell-fabriek van het merk wordt gebouwd - blijft het succes van de Leon TGI en Leon ST TGI verderzetten maar tilt de technologie naar een hoger peil om ze nog meer op de markt af te stemmen en de vraag naar voertuigen op cng te boosten. Met aardgasuitvoeringen van de Ibiza, de Mii en recent nog de Arona is SEAT de stuwende kracht achter de cng-opmars. Dit aanbod breidt het merk nu uit met de Leon TGI Evo en de Leon ST TGI Evo.
De geavanceerde 1.5-viercilindermotor van de Leon TGI Evo, met drukvoeding en directe injectie is gebaseerd op de even grote TSI-benzinemotor en omvat een hoogstaand stop-startsysteem, de jongste generatie variabele turbinegeometrie voor de turbo en een Miller-verbrandingscyclus voor maximale efficiëntie en prestaties.
Motoronderdelen werden opnieuw ontwikkeld om te voldoen aan de eisen van het rijden op cng. Zo kregen de zuigers een chroom-nikkelafwerking en nieuwe zuigerveren aangepast voor cng, de klepzittingen werden verstevigd voor een hogere weerstand en de kleppen werden hoger opgesteld voor een betere gascirculatie naar de verbrandingskamer toe.
De Leon TGI Evo produceert 130 pk bij 5.000 t/min - een toename van 20 pk in vergelijking met de vorige 1.4 - en 200 Nm koppel tussen 1.400 en 4.000 t/min. Deze krachtbron wordt gelinkt aan een manuele zesversnellingsbak of een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling.
Net als de andere modellen uit het SEAT cng-gamma maakt de Leon TGI Evo gebruik van een alternatieve brandstof wanneer de cng-tanks leeg zijn, maar de SEAT Leon TGI Evo kan voortaan wel bogen op een nog ruimere opslagcapaciteit dankzij drie cng-tanks. Twee daarvan zijn opgetrokken in een vooruitstrevende lichtgewichtconstructie uit koolstofvezelcomposiet. De Leon TGI Evo beschikt over een gastankcapaciteit van 17,7 kg wat voldoende is voor een rijbereik van 500 km op cng. Dankzij de automatische overschakeling op benzine komt daar nog eens 150 km aan rijbereik bij.
De Leon TGI Evo is met andere woorden milieubewuster en biedt nog meer waar voor z'n geld dankzij de efficiëntie van cng ten opzichte van andere brandstoffen. De energie die wordt gegenereerd door 1 kg cng komt overeen met de energiewaarde van 2 liter lpg, 1,3 liter diesel of 1,5 liter benzine.
SEAT ziet in gecomprimeerd aardgas een bestaande technologie die aan een ruim koperspubliek kan worden aangeboden. SEAT is het Europese merk met het ruimste aanbod cng-voertuigen en het verkoopt die voertuigen in verschillende landen waaronder Spanje, Duitsland en Italië. Op die manier helpt het de uitstoot van CO2 en NOx terug te dringen en brandstofkosten te besparen terwijl het tanken even lang duurt en op een vergelijkbare manier verloopt als bij diesel- of benzineauto’s.
De Leon TGI Evo, die voor het eerst wordt aangeboden in de uitrustingsniveaus FR en Xcellence (bovenop het niveau Style) verrijkt het uitgebreide cng-gamma van SEAT met modellen die niet alleen minder uitstoten, het milieu sparen en de gebruikskosten drukken, hij combineert tegelijkertijd vooruitstrevende technologieën, rijgemak en stilistische kwaliteiten.
SEAT Leon TGI Evo
Motor |
1.5 TGI Evo |
Cilinders/kleppen |
4/16 |
Cilinderinhoud |
1498 cc |
Boring en slag |
74,5 mm/85,6 mm |
Compressieverhouding |
12,5 |
Max. vermogen |
130 pk |
Max. koppel |
200 Nm |
Topsnelheid |
205 km/u (MQ), 199 km/u (DQ) |