Infrarood- en irissensoren, de toekomst van verkeersveiligheid

Infrarood- en irissensoren, de toekomst van verkeersveiligheid

  • Het SEAT Smart Quality team gebruikt een Eye-Tracker bril om de blik van de bestuurder te volgen door middel van infraroodsensoren, camera's en algoritmen
  • Weten waar een gebruiker kijkt, helpt om een meer intuïtieve en veilige interactie met apparaten zoals infotainment te bereiken
  • Deze technologie zal toepassingen hebben op andere gebieden zoals het ontwerp van mobiliteitsapps

Infrarood lichtsensoren, hoge resolutiebeelden en een geavanceerd algoritme. Heel deze technologie wordt gebruikt om erachter te komen waar mensen precies kijken. Tijdens het rijden moet er natuurlijk vooral naar de weg gekeken worden. Daarom is het voor de veiligheid zo belangrijk dat alles wat gezocht wordt op de centrale console van het infotainmentsysteem, in één oogopslag kan gelokaliseerd worden, van het navigatiesysteem tot de airconditioning of de radio. "We moeten de minimale interactietijd met het scherm garanderen, en daarom moet de informatie daar zijn waar gebruikers intuïtief en natuurlijk naar zoeken", zegt Rubén Martínez, hoofd van de afdeling Smart Quality van SEAT. Daarom is er nu een innovatief systeem.

Wat is het? Eye-Tracking is een technologie die een computer in staat stelt om te weten waar iemand naar kijkt. Dit gebeurt door middel van een bril met infraroodsensoren in de lenzen en een camera in het midden van het montuur. "De sensoren detecteren de exacte positie van de iris, terwijl alles wat de gebruiker ziet geregistreerd wordt", legt Rubén uit. Een complex 3D-oogmodel algoritme verwerkt al deze gegevens en verkrijgt het exacte gezichtspunt.

Wat doet het? Deze technologie maakt het mogelijk om heel nauwkeurige informatie te krijgen over de menselijke interactie met allerlei apparaten. Het kan bijvoorbeeld gebruikt worden om de bruikbaarheid van mobiliteitsapps te analyseren. "We kunnen weten waar gebruikers informatie verwachten, zoals het batterijniveau of het aantal kilometers", zegt het hoofd van Smart Quality.  

Hoe wordt het gebruikt? Het team werkt nu aan een proefproject om de Eye-Tracker bril te introduceren bij het testen van nieuwe modellen. Er worden gebruikers met verschillende profielen geselecteerd die, met zo’n bril op, achter het stuur van de SEAT Leon gaan zitten. "We vragen ze bijvoorbeeld om de temperatuur te verhogen of een ander radiostation te kiezen en we analyseren naar welk deel van het scherm ze eerst hebben gekeken, hoe lang het duurde om dat te doen en hoe vaak ze naar de weg hebben gekeken terwijl ze met het apparaat bezig waren", zegt Rubén. Vroeger werden deze tests gedaan door mensen vragen te stellen, maar "de hersenen misleiden vaak en waar je denkt dat je naar kijkt is niet waar je het daadwerkelijk doet", voegt hij eraan toe. Nu zijn er nauwkeurige gegevens beschikbaar.  

Hoe worden de gegevens verwerkt? Bij de afdeling Smart Quality worden met behulp van het complexe algoritme de gedragspatronen van de blik van elke bestuurder door middel van verschillende indicatoren verkregen. Een daarvan is de warmtezone-indicator, die de intensiteit van elk aandachtspunt aangeeft.  "De rode vlek, die het grootste aantal treffers aangeeft, moet altijd op de weg liggen", aldus Rubén. Dat garandeert dat de gebruikers op de weg blijven letten, ook als er interactie is met het scherm.

Een andere indicator is de volgorde waarin gekeken wordt. Dat is een sleutel om te weten waar er een functie verwacht wordt. "We denken bijvoorbeeld dat het onderste deel van het scherm het meest toegankelijk is, maar met de Eye-Tracker bril hebben we gemerkt dat ze, om welke reden dan ook, eerst naar het bovenste deel kijken", zegt hij.

Wat brengt de toekomst? Al deze gebruikspatronen zijn bepalend voor de ontwikkeling van de centrale consoles van de auto's van de toekomst, waarbij de locatie, de omvang en de indeling van de informatie die voor de gebruikers het meest comfortabel is, zullen worden bepaald. “Deze technologie zal ons helpen de interfaces te vermenselijken en de gebruikerservaring te verbeteren. Hiermee zetten we zeker een stap verder in de kwaliteit van de infotainmentconsole van de toekomst", besluit hij.

SE21-01N - Eyetracker (2p).pdf 502 KB SE21-01N - Eyetracker.docx 46 KB
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren Automotive n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren Automotive NV/SA

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Automotive verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy