Een wagen op CNG van binnenuit gezien

Een wagen op CNG van binnenuit gezien

Ze zijn milieuvriendelijk en rijden op een brandstof die minder duur en even veilig is als benzine of diesel, maar weten we eigenlijk wel hoe wagens op aardgas functioneren? Andrew Shepherd en Antonio Calvo, experten op het gebied van gecomprimeerd aardgas (cng) bij SEAT, vertellen ons alles over de manier waarop deze wagens werken.

Twee vulopeningen achter de brandstofklep.

Je ziet meteen de twee vulopeningen voor beide brandstoftypes wanneer je de brandstofklep opent. “Bijtanken doe je net als bij een benzine- of dieselwagen. De vulopening bevindt zich op dezelfde plaats en het duurt ongeveer even lang. En aangezien je aardgas bijtankt, ruikt of druppelt het niet”, aldus Antonio Calvo, directeur duurzame mobiliteit bij SEAT.

Hermetisch afgesloten tanks.

Die zitten aan de onderkant van de kofferbak, daar waar normaal het reservewiel zit, en zijn gemaakt van hogeweerstandstaal dat een extra anticorrosiebehandeling kreeg. Het gas wordt hermetisch en dus veilig in de tanks gehouden door enkele magneetkleppen die alleen opengaan wanneer de motor aangezet wordt. Om de vier jaar worden deze kleppen gecontroleerd en gecertificeerd, en alle onderdelen werden uitvoerig getest, zodat ze de meest extreme omstandigheden aankunnen. “De tanks in deze wagens staan onder een druk van 200 bar, maar ze zijn zo ontworpen dat ze meer dan het dubbele aankunnen. Kortom, de veiligheid is volledig gewaarborgd”, aldus Antonio.

Twee brandstoftypes en één motor.

Auto’s op cng zijn uitgerust met een interne verbrandingsmotor van de nieuwste generatie, die zonder onderscheid op gecomprimeerd aardgas of benzine kan functioneren. Standaard rijdt de wagen op gas tot die tank leeg is, waarna automatisch op benzine overgeschakeld wordt. De bestuurder voelt niet wanneer die overschakeling gebeurt, aangezien de motorprestaties exact dezelfde zijn met beide brandstoftypes. “De motor bestaat uit tal van specifiek versterkte onderdelen om de verbranding van aardgas aan te kunnen. Hij voldoet aan de strengste emissievoorschriften, wat ook blijkt uit het ECO-label dat door het Spaanse Directoraat-Generaal voor Verkeer uitgereikt wordt aan wagens die aangedreven worden door cng”, aldus Andrew Shepherd, productmanager cng bij SEAT.

Schokbestendig.

Auto’s op cng voldoen aan de strengste normen binnen de autosector. Tijdens het hele ontwikkelingsproces worden ze aan een batterij tests onderworpen, waaronder ook crashtests, om te garanderen dat ze volledig veilig zijn. “In het extreemste geval van hoge temperaturen door brand zou het gas gecontroleerd en constant vrijkomen dankzij de thermische zekeringen in elke tank die vermijden dat er overmatig druk wordt opgebouwd”, aldus Andrew.

Elektronisch geregelde en aanpasbare druk.

Het aardgas wordt in de tanks opgeslagen bij een druk van zowat 200 bar, maar wordt aan een druk van nauwelijks 10 bar in de motor ingespoten. Een elektronische tweetrapsdrukregelaar in de motorruimte vermindert de druk en zorgt voor een optimale drukaanvoer. Deze regelaar wordt op zijn beurt voortdurend bewaakt door de motorsturingsmodule.

Een lampje toont welke brandstof in gebruik is.

Het rijgevoel is hetzelfde, of je nu op aardgas of op benzine rijdt, en dus kan de bestuurder het verschil alleen maar aflezen aan het lampje op het instrumentenpaneel. Als het brandt, rijdt de wagen op aardgas; als het uit is, wordt er op benzine gereden. Verder geven twee andere meters het peil van elk brandstoftype aan en levert de boordcomputer informatie over verbruik en rijbereik.

Auto’s op cng zijn net als alle andere.

Andrew Shepherd legt uit dat “aardgaswagens ontworpen, gebouwd en gecertificeerd worden volgens de hoogste kwaliteitsnormen van de sector. Er zijn geen verschillen, niet tijdens de productie en evenmin bij het rijden. Wat mij betreft, is er absoluut niets ongewoons aan een wagen die aangedreven wordt door cng en is die even veilig en betrouwbaar als de rest”, besluit Antonio Calvo.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy