Een auto beleef je met alle zintuigen
Een neus voor kwaliteit
- Een gespecialiseerd team van chemici bij SEAT doet er alles aan om een nieuwe wagen de juiste geur te bezorgen
- Kwaliteitsafdeling voert ieder jaar meer dan 400 tests uit om te garanderen dat voertuigonderdelen geen kwalijke geurtjes verspreiden
We gebruiken onze zintuigen iedere dag, zelfs bij de ontwikkeling van een auto. María José López kan er alles over vertellen, haar neus is immers een belangrijk instrument in het werk dat ze doet voor SEAT. Deze scheikundige en haar team zijn gespecialiseerd in het opsporen van neutrale geuren die kenmerkend zijn voor de geur van een recent nieuw gekochte wagen – een uiterst specifiek en tegelijk haast onbekend beroep.
"Wij analyseren alle niet-metalen onderdelen van de wagen afzonderlijk om te bepalen of ze een gepaste en aangename geur verspreiden", vertelt María José over de methodologie die ze bij hun werk toepassen. "Bij een van de tests die we uitvoeren, verwarmen we het voertuig tot boven 60°C, waarna het hele team in de wagen plaatsneemt om te beoordelen hoe hij ruikt." Ze legt uit dat het veel eenvoudiger is om een reuktest uit te voeren indien het voertuig vooraf opgewarmd wordt.
In hun constante zoektocht naar de meest positieve ervaring bij het betreden van een wagen, starten ze een procedure op voor de vervanging van een onderdeel dat niet ruikt zoals het hoort of zoeken ze een andere gepaste oplossing. Voorts vertelt María José dat van alle gebruikte materialen in een wagen, er één uniek is: "Het leder in een wagen moet goed ruiken, dat verhoogt immers de kwaliteitsindruk", benadrukt ze.
De experts van dit team hebben een uiterst ontwikkeld reukorgaan, maar ze weten ook dat er nog andere vereisten zijn voor hun job, zoals niet roken en geen parfum dragen, want dat zou de resultaten van de tests beïnvloeden.
Get gebruik van deze zogenaamde organoleptische tests begon midden jaren 1990 en raakte intussen steeds wijder verspreid. Vandaag voert SEAT jaarlijks meer dan 400 tests uit om te garanderen dat al zijn voertuigen de fabriek verlaten met de typische geur die eigen is aan een nieuwe auto.