Een auto beleef je met alle zintuigen

Een neus voor kwaliteit

  • Een gespecialiseerd team van chemici bij SEAT doet er alles aan om een nieuwe wagen de juiste geur te bezorgen
  • Kwaliteitsafdeling voert ieder jaar meer dan 400 tests uit om te garanderen dat voertuigonderdelen geen kwalijke geurtjes verspreiden

 

We gebruiken onze zintuigen iedere dag, zelfs bij de ontwikkeling van een auto. María José López kan er alles over vertellen, haar neus is immers een belangrijk instrument in het werk dat ze doet voor SEAT. Deze scheikundige en haar team zijn gespecialiseerd in het opsporen van neutrale geuren die kenmerkend zijn voor de geur van een recent nieuw gekochte wagen – een uiterst specifiek en tegelijk haast onbekend beroep.

 

"Wij analyseren alle niet-metalen onderdelen van de wagen afzonderlijk om te bepalen of ze een gepaste en aangename geur verspreiden", vertelt María José over de methodologie die ze bij hun werk toepassen. "Bij een van de tests die we uitvoeren, verwarmen we het voertuig tot boven 60°C, waarna het hele team in de wagen plaatsneemt om te beoordelen hoe hij ruikt." Ze legt uit dat het veel eenvoudiger is om een reuktest uit te voeren indien het voertuig vooraf opgewarmd wordt.

 

In hun constante zoektocht naar de meest positieve ervaring bij het betreden van een wagen, starten ze een procedure op voor de vervanging van een onderdeel dat niet ruikt zoals het hoort of zoeken ze een andere gepaste oplossing. Voorts vertelt María José dat van alle gebruikte materialen in een wagen, er één uniek is: "Het leder in een wagen moet goed ruiken, dat verhoogt immers de kwaliteitsindruk", benadrukt ze.

 

De experts van dit team hebben een uiterst ontwikkeld reukorgaan, maar ze weten ook dat er nog andere vereisten zijn voor hun job, zoals niet roken en geen parfum dragen, want dat zou de resultaten van de tests beïnvloeden.

 

Get gebruik van deze zogenaamde organoleptische tests begon midden jaren 1990 en raakte intussen steeds wijder verspreid. Vandaag voert SEAT jaarlijks meer dan 400 tests uit om te garanderen dat al zijn voertuigen de fabriek verlaten met de typische geur die eigen is aan een nieuwe auto.

Contacteer ons
Cathy Octaef Promotion & PR Manager, D'Ieteren SA - SEAT Import
Cathy Octaef Promotion & PR Manager, D'Ieteren SA - SEAT Import
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2017 liet SEAT een nettowinst van 281 miljoen euro optekenen, verkocht het bijna 470.000 auto’s en haalde het een recordomzet van meer dan 9,5 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy