Des robots collaboratifs donnent leur nom aux modèles SEAT

  • L’usine de Martorell fait appel à deux « cobots » pour fixer les lettres sur les modèles Ibiza et Arona sur la ligne d’assemblage
  • Ces robots effectuent des opérations en mouvement aux côtés des ouvriers en charge de l’assemblage
  • Ils disposent d’un système de vision artificielle pour positionner avec précision les lettres, appliquer la pression nécessaire et s’adapter à la vitesse de la ligne

Dans le cadre du développement d’une usine intelligente, numérisée et connectée pour en faire une référence de l’Industrie 4.0, deux robots collaboratifs uniques ont fait leur apparition au sein de l’usine SEAT de Martorell. Ces robots sont actifs au début de la ligne d’assemblage, prenant en charge la pose des noms SEAT Ibiza et Arona sur le hayon des véhicules au fur et à mesure qu’ils poursuivent leur cheminement sur la ligne. Ces robots effectuent cette tâche sans entraîner le moindre délai et partagent l’espace de travail avec le personnel de l’usine.

Situés de part et d’autre de la ligne, les deux robots collaboratifs apposent deux types de lettres. Le robot opérant du côté gauche de la ligne sélectionne le nom Ibiza ou Arona en fonction du modèle qui se présente sur la ligne. Le robot positionné du côté droit place pour sa part le monogramme FR sur les versions correspondantes. Ces deux robots sont équipés d’un bras mécanique conçu pour sélectionner les différents lettrages à l’aide de ventouses, ôter le film de protection garnissant la face postérieure, fixer les lettres sur le véhicule en appliquant la pression adéquate, retirer le film de protection de la face externe et déposer les déchets dans un bac de recyclage.

Ces robots disposent aussi d’un système de vision artificielle qui est utilisé aux différentes étapes du processus afin de réaliser les derniers ajustements, ce qui évite toute déviation. Ces étapes s’effectuent alors que les véhicules avancent sur la ligne d’assemblage, ne nécessitant donc aucun arrêt de la ligne. L’installation est même équipée d’un dispositif d’encodage et d’instruments de contrôle qui permettent d’adapter les robots à toute variation de la vitesse de progression et sans aucune séparation physique entre les robots et les ouvriers actifs sur la ligne d’assemblage.

Avec ces deux « cobots », l’usine de Martorell utilise au total une vingtaine de robots collaboratifs dans la zone d’assemblage. Ils opèrent en support du travail réalisé sur la ligne, spécialement au niveau des postes exigeants sur le plan ergonomique. Un robot collaboratif a ainsi récemment été intégré à la ligne pour ajuster les baguettes latérales de la SEAT Arona. Grâce aux innovations technologiques dans le cycle de production et à une gestion optimisée des données, l’usine peut produire quotidiennement 2 400 véhicules, soit environ un toutes les 30 secondes.

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Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
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SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

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