De verkoop van SEAT zet zijn dubbelcijferige groei verder

De verkoop van SEAT zet zijn dubbelcijferige groei verder

  • De constructeur verkocht 88.900 auto’s in de eerste twee maanden van het jaar, een recordcijfer
  • De leveringen stegen in februari met 11,4%, goed voor meer dan 44.000 voertuigen
  • Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Italië zetten het jaar meteen uitstekend in
  • De CUPRA-verkoop noteert een driecijferige groei
 
 

De wereldwijde SEAT-verkoop steeg in de eerste twee maanden van het jaar met 12,8% ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Het merk bereikte dan ook een volumerecord van 88.900 wagens, een cijfer dat nog hoger ligt dan het volume dat in 2000 werd genoteerd (80.000). In de maand februari zette de verkoop van SEAT de sterke groeicijfers verder met een totaal van 44.500 wagens. Dat is 11,4% meer dan in dezelfde maand in 2018 (39.900). Met dit resultaat vestigt het bedrijf meteen een nieuw record en doet het nog beter dan in 2000 (43.300 wagens).

Ook de verkoop van CUPRA* boekt een sterke vooruitgang, met een driecijferige groei. In de eerste twee maanden van 2019 leverde CUPRA 3.600 wagens af, wat 101,4% meer is dan in dezelfde periode vorig jaar (*opmerking: resultaat geïntegreerd in het totale verkoopcijfer van SEAT).

Vicevoorzitter voor verkoop en marketing bij SEAT en CEO van CUPRA Wayne Griffiths gaf aan dat “we op het autosalon van Genève de toekomst van het bedrijf illustreren aan de hand van conceptstudies zoals de SEAT el-Born en de CUPRA Formentor, die ons modellengamma zullen vervoegen. We bouwen nog steeds aan de toekomst en halen nu alvast voldoening uit het feit dat we vandaag al uitstekende resultaten boeken en maand na maand alle records blijven breken.”

De eerste twee maanden van het jaar bleef SEAT snel groeien op zijn belangrijkste markten. Spanje staat op kop wat de leveringen betreft met 17.800 verkochte voertuigen (+4,0%), met een lichte voorsprong op Duitsland, waar de verkoop steeg met 21,0% tot 16.600 exemplaren. Het Verenigd Koninkrijk is de derde best verkopende markt voor SEAT met een verkoop van 8.100 wagens, goed voor een stijging van meer dan 20% (+23,9%).

Ook de resultaten in Frankrijk en Italië waren uitstekend in het begin van het jaar. Ze kenden een stijging van respectievelijk 12,1% (4.800 verkochte voertuigen) en 19,3% (4.400 wagens). Andere landen die een opmerkelijke verkoopgroei lieten optekenen, waren Oostenrijk (4.100; +17,1%), Nederland (2.200; +25,3%) en Portugal (1.600; +22,5%). Buiten Europa waren dat Algerije (6.600; +40,0%) en Mexico (4.300; +8,9%).

 
Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy