De verkoop van SEAT zet zijn dubbelcijferige groei verder
- De constructeur verkocht 88.900 auto’s in de eerste twee maanden van het jaar, een recordcijfer
- De leveringen stegen in februari met 11,4%, goed voor meer dan 44.000 voertuigen
- Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Italië zetten het jaar meteen uitstekend in
- De CUPRA-verkoop noteert een driecijferige groei
De wereldwijde SEAT-verkoop steeg in de eerste twee maanden van het jaar met 12,8% ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Het merk bereikte dan ook een volumerecord van 88.900 wagens, een cijfer dat nog hoger ligt dan het volume dat in 2000 werd genoteerd (80.000). In de maand februari zette de verkoop van SEAT de sterke groeicijfers verder met een totaal van 44.500 wagens. Dat is 11,4% meer dan in dezelfde maand in 2018 (39.900). Met dit resultaat vestigt het bedrijf meteen een nieuw record en doet het nog beter dan in 2000 (43.300 wagens).
Ook de verkoop van CUPRA* boekt een sterke vooruitgang, met een driecijferige groei. In de eerste twee maanden van 2019 leverde CUPRA 3.600 wagens af, wat 101,4% meer is dan in dezelfde periode vorig jaar (*opmerking: resultaat geïntegreerd in het totale verkoopcijfer van SEAT).
Vicevoorzitter voor verkoop en marketing bij SEAT en CEO van CUPRA Wayne Griffiths gaf aan dat “we op het autosalon van Genève de toekomst van het bedrijf illustreren aan de hand van conceptstudies zoals de SEAT el-Born en de CUPRA Formentor, die ons modellengamma zullen vervoegen. We bouwen nog steeds aan de toekomst en halen nu alvast voldoening uit het feit dat we vandaag al uitstekende resultaten boeken en maand na maand alle records blijven breken.”
De eerste twee maanden van het jaar bleef SEAT snel groeien op zijn belangrijkste markten. Spanje staat op kop wat de leveringen betreft met 17.800 verkochte voertuigen (+4,0%), met een lichte voorsprong op Duitsland, waar de verkoop steeg met 21,0% tot 16.600 exemplaren. Het Verenigd Koninkrijk is de derde best verkopende markt voor SEAT met een verkoop van 8.100 wagens, goed voor een stijging van meer dan 20% (+23,9%).
Ook de resultaten in Frankrijk en Italië waren uitstekend in het begin van het jaar. Ze kenden een stijging van respectievelijk 12,1% (4.800 verkochte voertuigen) en 19,3% (4.400 wagens). Andere landen die een opmerkelijke verkoopgroei lieten optekenen, waren Oostenrijk (4.100; +17,1%), Nederland (2.200; +25,3%) en Portugal (1.600; +22,5%). Buiten Europa waren dat Algerije (6.600; +40,0%) en Mexico (4.300; +8,9%).