De verkoop van SEAT zet zijn dubbelcijferige groei verder

De verkoop van SEAT zet zijn dubbelcijferige groei verder

  • De constructeur verkocht 88.900 auto’s in de eerste twee maanden van het jaar, een recordcijfer
  • De leveringen stegen in februari met 11,4%, goed voor meer dan 44.000 voertuigen
  • Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Italië zetten het jaar meteen uitstekend in
  • De CUPRA-verkoop noteert een driecijferige groei
 
 

De wereldwijde SEAT-verkoop steeg in de eerste twee maanden van het jaar met 12,8% ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Het merk bereikte dan ook een volumerecord van 88.900 wagens, een cijfer dat nog hoger ligt dan het volume dat in 2000 werd genoteerd (80.000). In de maand februari zette de verkoop van SEAT de sterke groeicijfers verder met een totaal van 44.500 wagens. Dat is 11,4% meer dan in dezelfde maand in 2018 (39.900). Met dit resultaat vestigt het bedrijf meteen een nieuw record en doet het nog beter dan in 2000 (43.300 wagens).

Ook de verkoop van CUPRA* boekt een sterke vooruitgang, met een driecijferige groei. In de eerste twee maanden van 2019 leverde CUPRA 3.600 wagens af, wat 101,4% meer is dan in dezelfde periode vorig jaar (*opmerking: resultaat geïntegreerd in het totale verkoopcijfer van SEAT).

Vicevoorzitter voor verkoop en marketing bij SEAT en CEO van CUPRA Wayne Griffiths gaf aan dat “we op het autosalon van Genève de toekomst van het bedrijf illustreren aan de hand van conceptstudies zoals de SEAT el-Born en de CUPRA Formentor, die ons modellengamma zullen vervoegen. We bouwen nog steeds aan de toekomst en halen nu alvast voldoening uit het feit dat we vandaag al uitstekende resultaten boeken en maand na maand alle records blijven breken.”

De eerste twee maanden van het jaar bleef SEAT snel groeien op zijn belangrijkste markten. Spanje staat op kop wat de leveringen betreft met 17.800 verkochte voertuigen (+4,0%), met een lichte voorsprong op Duitsland, waar de verkoop steeg met 21,0% tot 16.600 exemplaren. Het Verenigd Koninkrijk is de derde best verkopende markt voor SEAT met een verkoop van 8.100 wagens, goed voor een stijging van meer dan 20% (+23,9%).

Ook de resultaten in Frankrijk en Italië waren uitstekend in het begin van het jaar. Ze kenden een stijging van respectievelijk 12,1% (4.800 verkochte voertuigen) en 19,3% (4.400 wagens). Andere landen die een opmerkelijke verkoopgroei lieten optekenen, waren Oostenrijk (4.100; +17,1%), Nederland (2.200; +25,3%) en Portugal (1.600; +22,5%). Buiten Europa waren dat Algerije (6.600; +40,0%) en Mexico (4.300; +8,9%).

 
Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy