De verkoop van SEAT zet zijn dubbelcijferige groei verder

De verkoop van SEAT zet zijn dubbelcijferige groei verder

  • De constructeur verkocht 88.900 auto’s in de eerste twee maanden van het jaar, een recordcijfer
  • De leveringen stegen in februari met 11,4%, goed voor meer dan 44.000 voertuigen
  • Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Italië zetten het jaar meteen uitstekend in
  • De CUPRA-verkoop noteert een driecijferige groei
 
 

De wereldwijde SEAT-verkoop steeg in de eerste twee maanden van het jaar met 12,8% ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Het merk bereikte dan ook een volumerecord van 88.900 wagens, een cijfer dat nog hoger ligt dan het volume dat in 2000 werd genoteerd (80.000). In de maand februari zette de verkoop van SEAT de sterke groeicijfers verder met een totaal van 44.500 wagens. Dat is 11,4% meer dan in dezelfde maand in 2018 (39.900). Met dit resultaat vestigt het bedrijf meteen een nieuw record en doet het nog beter dan in 2000 (43.300 wagens).

Ook de verkoop van CUPRA* boekt een sterke vooruitgang, met een driecijferige groei. In de eerste twee maanden van 2019 leverde CUPRA 3.600 wagens af, wat 101,4% meer is dan in dezelfde periode vorig jaar (*opmerking: resultaat geïntegreerd in het totale verkoopcijfer van SEAT).

Vicevoorzitter voor verkoop en marketing bij SEAT en CEO van CUPRA Wayne Griffiths gaf aan dat “we op het autosalon van Genève de toekomst van het bedrijf illustreren aan de hand van conceptstudies zoals de SEAT el-Born en de CUPRA Formentor, die ons modellengamma zullen vervoegen. We bouwen nog steeds aan de toekomst en halen nu alvast voldoening uit het feit dat we vandaag al uitstekende resultaten boeken en maand na maand alle records blijven breken.”

De eerste twee maanden van het jaar bleef SEAT snel groeien op zijn belangrijkste markten. Spanje staat op kop wat de leveringen betreft met 17.800 verkochte voertuigen (+4,0%), met een lichte voorsprong op Duitsland, waar de verkoop steeg met 21,0% tot 16.600 exemplaren. Het Verenigd Koninkrijk is de derde best verkopende markt voor SEAT met een verkoop van 8.100 wagens, goed voor een stijging van meer dan 20% (+23,9%).

Ook de resultaten in Frankrijk en Italië waren uitstekend in het begin van het jaar. Ze kenden een stijging van respectievelijk 12,1% (4.800 verkochte voertuigen) en 19,3% (4.400 wagens). Andere landen die een opmerkelijke verkoopgroei lieten optekenen, waren Oostenrijk (4.100; +17,1%), Nederland (2.200; +25,3%) en Portugal (1.600; +22,5%). Buiten Europa waren dat Algerije (6.600; +40,0%) en Mexico (4.300; +8,9%).

 
Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen. In 2017 boekte SEAT een bedrijfswinst na belastingen van 281 miljoen euro en verkocht het merk wereldwijd 470.000 wagens.

De SEAT-groep stelt meer dan 14.700 personen te werk in zijn drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de succesvolle Ibiza, Leon en Arona worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.


D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  

Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  

Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy