De SEAT Ibiza wint de ‘Excellent Product Design Transportation’-award van de German Design Council

De nieuwe Ibiza beschikt ongetwijfeld over het beste design dat SEAT ooit heeft vervaardigd in het A0-segment. Het succes van de SEAT Ibiza in tal van internationale designwedstrijden levert hier het bewijs van. De meest recente (en waarschijnlijk niet laatste) prijs is de ‘Winner, Excellent Product Design Transportation’ die werd uitgereikt tijdens de door de German Design Council georganiseerde German Design Awards.

Naast puur esthetische criteria, zoals designkwaliteit, imago en merkwaarde, heeft het German Design Award-panel bij de toekenning van deze prijs aan de SEAT Ibiza ook met veel andere elementen rekening gehouden. Om er maar een paar te noemen: algemeen concept, innovatieniveau, gebruiksgemak, functionaliteit, praktische waarde, duurzaamheid, eco-kwaliteit, winstgevendheid, kwalitatieve en technische uitmuntendheid en zelfs productiesystemen. De German Design Award is één van de meest gerespecteerde designprijzen ter wereld, heeft sinds 2012 veel aanzien genoten en is tevens de belangrijkste internationale prijs van de German Design Council. Hij werd ontworpen om unieke, innovatieve en hoogwaardige designtrends op het gebied van internationaal design te erkennen.

“De Ibiza vertegenwoordigt het hoogtepunt en de volwassenheid van ons SEAT-design-DNA, een taal die in 2012 ontstond", aldus SEAT-designdirecteur Alejandro Mesonero-Romanos. “We hebben hem de meest perfecte proporties gegeven en een speciale nadruk gelegd op zijn volume en oppervlakken om een uitstekend driedimensionaal effect te creëren dat zelfs op de meest kritische en veeleisende aanschouwers indruk maakt. Zijn sculpturale vormen en persoonlijkheid kunnen in elk detail worden gewaardeerd.”

Het koetswerk werd prachtig vormgegeven dankzij de uitgekiende combinatie van scherpe lijnen en gladde oppervlakken. De dubbele laterale lijnen, een typisch SEAT-designkenmerk, geven de auto een extra driedimensionale rand, terwijl de achterlichten zich om de auto heen lijken te wikkelen, met de achterlijnen interageren, een uniek design vormen en geweldige aerodynamische prestaties leveren. De karakterlijnen van de kofferklep en de bumper doen de auto breder lijken en creëren een brede, monolithische look, terwijl de achterste reflectoren de auto dichter bij de grond lijken te brengen.

Het interieur biedt perfecte proporties en een groter gevoel van ruimte en comfort. De zorgvuldige selectie van materialen betekent meer elegantie en een betere kwaliteitsperceptie. Er heerst een slimme organisatie van de verschillende functionele zones, waarbij de console wordt verhoogd om de ergonomie en veiligheid te verbeteren. De kwaliteit van ieder detail werd tot in de puntjes verzorgd op een manier die uiteindelijk de indruk geeft dat de auto tot een hoger segment behoort.

Kortom, de 5e generatie van de SEAT Ibiza vertegenwoordigt de bevestiging van de nieuwe designfilosofie van het merk, die in 2012 ontstond en nog volwassener, kenmerkender en expressiever is geworden. Ze toont aan dat een in massa geproduceerde auto zowel aantrekkelijk als functioneel kan zijn. Bij SEAT zijn we er vast van overtuigd dat we een moderne auto hebben ontwikkeld die het erfgoed van de vorige generaties respecteert en tegelijkertijd het merkimago naar nieuwe hoogten weet te brengen.

De German Design Award is onderverdeeld in twee hoofdcategorieën (Excellent Product Design en Excellent Communication Design). De editie van dit jaar telde meer dan 5.000 deelnemers, die voor directe nominatie werden geselecteerd door haar eigen German Design Council of één van diens stichtende leden. De German Design Council reikte tijdens de 2017 Automotive Brand Contest in september reeds twee prijzen uit aan de 5e generatie van de SEAT Ibiza: één in de Exterior Volume Brand-categorie (2017 Automotive Brand Contest ‘Winnaar’), een tweede in de Interior Volume Brand-categorie (2017 Automotive Brand Contest ‘Best of the Best’).

Naast het feit dat dit een fantastische award is, helpen al deze prijzen van de German Design Council de hoge internationale prestige te erkennen van het team achter de ontwikkeling en het design van de nieuwe Seat Ibiza, die samen met de Ateca en de Leon één van de drie fundamentele pijlers van het Spaanse merk vormt.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy