De SEAT 1400: eerste SEAT viert zijn 65ste verjaardag

De SEAT 1400: eerste SEAT viert zijn 65ste verjaardag

De auto die SEAT op de kaart zette, viert dit jaar zijn 65ste verjaardag. Met de 1400, een luxueuze en elegante berline, begon het verhaal van het merk. Tevens vormde hij ook de basis voor het verdere succes van SEAT.

De eerste SEAT 1400, met nummerplaat B-87.223, rolde van de productielijn in de Barcelonese Zona Franca op 13 november 1953, exact drie jaar na de oprichting van het merk. Tijdens het eerste jaar lag het productiecijfer op slechts vijf voertuigen per dag, maar dat aantal zou al snel de hoogte in gaan. De kostprijs van de auto bedroeg destijds 117.000 pesetas (ongeveer € 705).

De 1400 was geconcipieerd als basisvoertuig waarop de nieuwe modellen en de business van SEAT zouden gebouwd worden. Hij was een indrukwekkende vierdeurs met de motor vooraan, een berline met achterwielaandrijving, bestemd als gezinsauto, als voertuig voor de overheid of taxivoertuig om veel mensen in te vervoeren.

 

Prestaties die een indruk nalaten

Aan deze eerste voertuigen werkten initieel 925 werknemers in de SEAT-fabriek in Barcelona. De technische specificaties van de 1400 waren kenmerkend voor de toenmalige periode: overlangs vooraan gemonteerde benzinemotor die zijn kracht naar de starre achteras overbrengt via een geïntegreerd sperdifferentieel.

De motor was een viercilinder met een inhoud van 1.395 cc gekoppeld aan een manuele vierversnellingsbak met een maximumvermogen van 44 pk en een topsnelheid van 125 km/u.

Het onderstel bevatte schroefveren die een elastisch effect veroorzaakten op de achterophanging, en overlangse halve cantilever-veren die dienst deden als drukarmen en de rolneiging onderdrukten. Een Panhard-stang verzekerde de laterale positionering van de as. De opstelling was ultramodern voor die tijd.

Voor het koetswerk werd inspiratie gevonden bij het design van de toenmalige Amerikaanse voertuigen: een afgeronde achterkant, verzacht door kegelvormige achterlichten. Ook een gebogen voorruit uit één stuk en een verwarmingssysteem introduceerde de 1400.

Naast deze aantrekkelijke features bood de SEAT 1400 ruim voldoende vermogen. Dankzij zijn verbruik van 10,5 liter/100 km en een tankinhoud van 48 liter had hij een aanmerkelijk rijbereik. Hij kon bovendien vlotjes aan 100 km/u cruisen.

 

Gebouwd voor het succes

Aan het einde van de eerste productieperiode in 1954 waren er van de SEAT 1400 1.345 eenheden gemaakt. Dit was nog maar het begin van de levenscyclus van de wagen. De 1400-familie werd in 1954 uitgebreid met de 1400 A, in 1956 met de 1400 B en in 1960 met de 1400 C, samen met een aantal speciale versies.

Elke nieuwe versie bracht ook verbeteringen met zich mee op het vlak van prestaties en design en zorgde zo voor een versterking van de marktpositie en groei van SEAT als merk.

Hoewel de oorspronkelijke productiecijfers laag waren, stuwde de 1400 SEAT’s groei naar ongekende hoogten. Tegen het einde van 1954 werden er 959 eenheden afgeleverd. Een jaar later piekte de productie in de richting van de 3.000, die uit bijna uitsluitend nationaal vervaardigde onderdelen bestond. In 1956 liepen er 7.000 voertuigen van de band, een jaar later werd de kaap van 10.000 gerond. Aan het eind van zijn leven telde de 1400 98.978 verkochte eenheden en daarmee zag hij zijn plaats in de automobielgeschiedenis verzekerd.

 

Technische specificaties SEAT 1400 :

Motor

 

Aantal cilinders/kleppen

Vier/acht

Boring en slag

82mm x 66mm

Cilinderinhoud

1.395 cc

Carburator

Solex- of Weber-downdraft met manuele choke

Koeling

Watergekoeld, ventilator met riemaandrijving Waterpomp

Transmissie

Vier manuele versnellingen en achteruit

Onderstel

Vooraan: onafhankelijk, vervormbaar trapezium met veren en telescopische schokdempers

Achterkant: starre as met veren, telescopische hydraulische schokdempers en overlangse bladveren

Banden

5,90 x 14

Remmen

Trommelremmen voor en achter

2.7.0.0

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy