De nieuwe SEAT Leon – beter design, moderne technologie en verhoogde functionaliteit

De nieuwe SEAT Leon – beter design, moderne technologie en verhoogde functionaliteit

  • Nieuwe SEAT Leon krijgt eleganter en meer dynamisch design dat emoties en rationaliteit perfect met elkaar verenigt

  • Grote stap vooruit met ultramoderne technologie

  • Nieuw uitrustingsniveau XCELLENCE en nieuwe 1.6 TDI-motor met 115 pk

  • Nieuwe SEAT Leon is tweede stap in SEAT's grootste productoffensief ooit

SEAT zet zijn grootse productoffensief voort met de nieuwe SEAT Leon, een van de drie pijlers van het merk. Het nieuwe model heeft alle nodige ingrediënten: comfort, technologie en kwaliteit. Tegelijk biedt het ook de nodige emoties: design, dynamiek, plezier, opwinding en gebruiksgemak. Allemaal samen vormen ze de succesformule van een auto die deel uitmaakt van de geschiedenis van het merk; een formule gebaseerd op design en functionaliteit: de Leon-formule. De vernieuwingen aan de SEAT Leon zijn vooral gefocust op technologie en design. De nieuwe SEAT Leon verschijnt begin 2017 in de showrooms, de commercialisering start eind dit jaar. De SEAT Leon is vandaag het best verkochte model van het merk.

 

"Met de nieuwe SEAT Leon willen we het succesverhaal van een van de meest emblematische SEAT-modellen voortzetten, door de integratie van nieuwe technologieën op het vlak van bijstands- en veiligheidssystemen en natuurlijk van connectiviteit", verklaart vicevoorzitter voor R&D, dr. Matthias Rabe.

 

Scherper en harmonieuzer design

Hoewel een van de belangrijkste factoren in het succes van de Leon ongetwijfeld zijn kwalitatieve design is, werd het toch subtiel aangepast. We zouden kunnen zeggen dat alles wijzigde zonder dat er iets echt veranderde. SEAT-designdirecteur Alejandro Mesonero Romanos: "De Leon is een zeer aantrekkelijk model; het is dus niet nodig om zijn look te veranderen, enkel om hem te versterken en op te frissen. Het doel was om alle delen van de auto harmonieus op elkaar af te stemmen, vooral de voor- en achterzijde in combinatie met de flanken."

 

De modelreeks van de Leon wordt gekenmerkt door een knap design, en dat weerspiegelt zich in de resultaten. Een van de voornaamste redenen daarvoor is dat de Leon geschikt is voor verschillende doelgroepen. Een voorbeeld van zijn succes is de gezinsbreak Leon ST, die goed is voor bijna 35 % van de volledige verkoop van de reeks.

 

De voor- en achterzijde kregen scherpere lijnen dan de huidige versie, met krachtige lijnen over de flanken die naar voren en achteren toe zacht uitlopen. De intentie was om zijn strakke look te beklemtonen en zo een meer coherente globale uitstraling te bekomen. Dat is bijzonder duidelijk in het design van de bumpers. Een ander doel was om de auto groter te doen lijken; daartoe werd het radiatorrooster 40 mm groter gemaakt en afgewerkt met chroom van een kwaliteit die doorgaans enkel in hogere voertuigklassen terug te vinden is. Ook de kwaliteit werd nog verder verhoogd, zowel in het interieur als aan de buitenzijde. Daarenboven werd de nieuwe Leon ook stiller dan zijn voorganger. In het interieur kan de intensiteit van de ledsfeerverlichting worden aangepast volgens de voorkeuren van de bestuurder, via het nieuw ontworpen 8"-display dat tal van knoppen en toetsen uit de voorganger overbodig maakt.

 

Aan de buitenkant zijn zeker de drastisch verbeterde lichten het vermelden waard: de Leon kreeg nieuwe achterlichten en koplampen met full-ledtechnologie, die zelfs in de slechtste weersomstandigheden optimaal presteren. Ook de richtingaanwijzers en mistlichten maken gebruik van ledtechnologie. De nieuwe SEAT Leon zal verkrijgbaar zijn in de drie vertrouwde koetswerkvarianten: als 3-deurs coupé, als 5-deurs en als gezinsbreak ST.

 

Bijstandssystemen en connectiviteitstechnologie van de jongste generatie

Na de lancering van de Ateca met zijn ruime waaier aan rijbijstandssystemen krijgt nu ook de Leon de laatste technologische ontwikkelingen aan boord, zoals de Traffic Jam Assist, een systeem dat voor extra comfort zorgt in langzaam rijdend verkeer en files. Dankzij de combinatie van de Lane Assist met de adaptieve snelheidsregelaar ACC neemt de auto in files automatisch de besturing, het gas en de remmen over, uiteraard binnen de limieten van het systeem. Tot een snelheid van ca. 60 km/u past het systeem automatisch de snelheid aan en houdt het de auto op zijn rijstrook.

 

Een andere innovatieve functie is de radargebaseerde noodremfunctie met voetgangerdetectie, die in noodgevallen binnen bepaalde snelheidslimieten automatisch kan remmen. Het systeem herkent zowel voertuigen als voetgangers en zorgt zo voor meer veiligheid, zowel op snelwegen als in de stad.

 

De nieuwe SEAT Leon kreeg ook een nieuwe middenconsole, een elektromechanische parkeerrem, verkeersbordenherkenning, Emergency Assist en automatische grootlichtregeling. Het navigatiesysteem en de camera werden verbeterd, zodat die laatste voortaan nog meer verkeersborden herkent.

 

De nieuwe SEAT Leon biedt connectiviteit van het hoogste niveau, met de jongste generatie Easy Connect-infotainmentsystemen, SEAT Full Link en de exclusieve SEAT ConnectApp, inclusief spraakherkenning en gebarenbediening, die het mogelijk maakt om bepaalde functies te bedienen met een eenvoudige beweging van de vinger op het aanraakscherm. De topper op het vlak van infotainment is het mediasysteem met een 8"-scherm. De nieuwe SEAT Leon heeft voor het eerst een Connectivity Box in de middenconsole, die het mogelijk maakt om een smartphone draadloos op te laden. SEAT Full Link opent de wereld van de connectiviteit voor gebruikers van zowat alle smartphones. Behalve MirrorLink integreert Full Link ook de functies van Apple CarPlay en Android Auto. Voor gebieden met een beperkte satellietontvangst is er ook een gsm-signaalversterker aan boord.

 

Nieuw uitrustingsniveau XCELLENCE

De nieuwe SEAT Leon wordt aanvankelijk in vier uitrustingsniveaus aangeboden: Reference, Style, FR en het nieuwe topniveau XCELLENCE. Deze nieuwe uitrustingsvariant onderscheidt zich door zijn unieke en comfortabele look-and-feel, met bekleding in Alcantara en leder als optie, specifieke decoratieve elementen en sfeerverlichting met verschillende kleurmogelijkheden. Aan de buitenzijde schittert de nieuwe SEAT Leon met een radiatorrooster in chroomdesign, een nieuwe voor- en achterbumper, een nieuwe ruitomlijsting in chroom, ledrichtingaanwijzers achteraan en full-ledkoplampen. Het niveau XCELLENCE biedt specifieke drempellijsten in aluminium, ledinterieurverlichting en het Keyless Entry System.

 

De niveaus FR en XCELLENCE zullen beschikbaar zijn voor dezelfde prijs, om zo de best mogelijke opties te bieden voor uiteenlopende klantentypes. FR legt de nadruk vooral op een sportieve rijervaring, terwijl het niveau XCELLENCE focust op comfort, elegantie en de meest recente technologie. Een vijfde versie, de extra sportieve CUPRA, zal kort na de commercialisering gelanceerd worden.

 

Motoren voor de nieuwe SEAT Leon

Het motorenaanbod voor de nieuwe SEAT Leon beantwoordt aan de meest uiteenlopende noden, met diesels, benzinemotoren en een versie op CNG (gecomprimeerd aardgas). Het dieselaanbod omvat een nieuwe 1.6 TDI van 85 kW/115 pk, de Leon ST 4Drive 2.0 TDI van 110 kW/150 pk is voortaan ook beschikbaar met de geautomatiseerde DSG-zevenversnellingsbak. Het TDI-aanbod reikt van de 1,6-liter met 90 pk tot de 2.0 TDI met 184 pk. Bij de benzinemotoren reikt het gamma van 85 tot 180 pk (op Leon SC), de driecilinder 1.0 TSI met 115 pk en DSG-versnellingsbak is een absolute innovatie. Verder mogen we natuurlijk 1.4 TGI-versie op CNG niet vergeten. Bij de versnellingsbakken is er de keuze tussen manuele vijf- en zesversnellingsbakken, alsook de zes- of zeventraps DSG met dubbele koppeling. Naast voorwielaandrijving is ook de vierwielaandrijving 4Drive met een Haldexkoppeling van de vijfde generatie beschikbaar op de Leon ST X-Perience.

 

Alle versies van de Leon maken gebruik van uiterst efficiënte en hoogtechnologische krachtbronnen, zoals de 1.4 TSI met actieve cilinderuitschakeling ACT. Ze garanderen stuk voor stuk uitzonderlijke prestaties en kwaliteiten die vaak enkel bij sportieve versies gevonden worden.

 

De nieuwe SEAT Leon is de tweede stap in SEAT's grootste productoffensief ooit. Na de SEAT Ateca en de nieuwe Leon zal SEAT in de komende maanden nog twee nieuwe modellen lanceren: de vijfde generatie van de Ibiza en een nieuwe cross-over SUV, de SEAT Arona.

 

Contacteer ons
Veronique Martin D'Ieteren NV
Veronique Martin D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen. In 2017 boekte SEAT een bedrijfswinst na belastingen van 281 miljoen euro en verkocht het merk wereldwijd 470.000 wagens.

De SEAT-groep stelt meer dan 14.700 personen te werk in zijn drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de succesvolle Ibiza, Leon en Arona worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.


D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  

Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  

Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy