De nieuwe Ibiza TGI, het beste ecoalternatief

De beste SEAT Ibiza ooit is nu ook de meest milieuvriendelijke Ibiza, met de komst van de CNG-technologie van het merk op de vijfde generatie van de bestseller van de Spaanse autofabrikant. De nieuwe Ibiza TGI is minder duur in het gebruik en milieuvriendelijker dan gelijkwaardige modellen op diesel of benzine, en niet-oplaadbare hybrides.

Deze nieuwe auto, het derde CNG-model in het SEAT-gamma na de Leon en de Mii, wordt in de Martorell-fabriek gebouwd op het MQB A0-platform. SEAT promoot CNG actief omdat deze brandstof bijdraagt tot het verlagen van de CO2-emissiedoelstellingen: CNG stoot gemiddeld 85% minder stikstofoxide uit en helpt de CO2-uitstoot met 25% te verminderen, en draagt zo bij tot de verbetering van de luchtkwaliteit in steden.

Auto's op aardgas zijn een duurzaam alternatief om de kloof tussen klassieke en elektrische motoren te overbruggen. Ze bieden strategische ondersteuning om de ecologische voetafdruk te verkleinen en vormen een aantrekkelijk alternatief voor klanten.

Hun bedrijfskosten per kilometer zijn inderdaad bijzonder laag, in de eerste plaats omdat aardgas efficiënter is dan andere brandstoffen aangezien een kleinere hoeveelheid nodig is om dezelfde energie te produceren. Bovendien kost het slechts ongeveer 13 euro om de tank te vullen. Dit resulteert in een groter rijbereik en zodoende kostenbesparingen per gereden kilometer.

De nieuwe SEAT Ibiza 1.0 TGI levert een vermogen van 90 pk in ruil voor een gemiddeld gehomologeerd brandstofverbruik van 3,3 kg/100 km in CNG-modus, wat neerkomt op een investering van 3,22 euro om 100 kilometer te rijden.

De totale afstand die de nieuwe Ibiza TGI kan afleggen, bedraagt 1.194 km met twee volle brandstoftanks: 13 kg CNG en 40 liter benzine.

 

TGI-motor, de meest duurzame Ibiza

De nieuwe SEAT Ibiza is uitgerust met de 1.0 TGI-driecilindermotor met 12 kleppen, in combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Hij levert een maximumvermogen van 90 pk tussen 4.500 en 5.800 tr/min en een maximumkoppel van 160 Nm tussen 1.900 en 3.500 tr/min. Wat de prestaties betreft, bereikt hij een topsnelheid van 180 km/u en accelereert hij in 12,1 seconden van 0 naar 100 km/u. Het gehomologeerde brandstofverbruik bedraagt 5 l/100 km in benzinemodus en 4,9 m3/100 km (of 3,3 kg/100 km) in CNG-modus, met een CO2-uitstoot van slechts 88 g/km. De TGI-versie van de vijfde Ibiza-generatie is uitgerust met twee brandstoftanks, de ene voor 13 kg CNG en de andere voor 40 liter benzine (identiek aan die van alle andere benzineversies van de Ibiza). Hun gecombineerde volume biedt een totaal rijbereik van maximaal 1.194 kilometer tot de volgende tankbeurt.

aast hetzelfde brandstofsysteem als dat van de Ibiza 1.0 TSI-benzineversies beschikt de nieuwe Ibiza TGI ook over de nodige voorzieningen om op aardgas te rijden, zoals een CNG-tank, een tweede vulopening naast de benzinetankdop, diverse gastemperatuur- en -druksensoren op de verschillende onderdelen en een drukregelaar en gasdistributiesysteem. Bovendien is hij voorzien van met chroomnikkel beklede zuigers met nieuwe segmenten die zijn aangepast voor de gasmodus, evenals versterkte klepzittingen om de slijtvastheid te verhogen, terwijl de inlaatkleppen omhoog gebracht werden om de gascirculatie naar de binnenkant van de kamer te verbeteren. Bovendien weegt de turbocompressor van de Ibiza TGI minder, zodat de turbine sneller reageert om de motorrespons te bevorderen. Ten slotte beschikt hij ook over specifieke brandstofpeilmeters voor elke tank op het instrumentenpaneel.

De SEAT Ibiza TGI draait altijd in eerste instantie op aardgas, behalve als de temperatuur van het antivriesmiddel lager is dan 10°C. Nadat de motor werd gestart op benzine, worden de gasinjectiekleppen verwarmd, waarna het CNG-circuit automatisch wordt geactiveerd. Behalve in deze uitzonderlijke omstandigheden draait de Ibiza TGI uitsluitend op benzine wanneer de CNG-tank leeg is. Deze omschakeling gebeurt automatisch zonder dat de bestuurder enig verschil in prestaties of rijgedrag van het voertuig waarneemt. Op het instrumentenpaneel brandt een display om de bestuurder erop te wijzen dat hij op aardgas rijdt en er zijn ook aparte brandstofpeilmeters voor beide tanks. In die zin combineert de Ibiza TGI twee voertuigen in één, om enerzijds duurzamer en zuiniger te kunnen rijden met aardgas, en anderzijds over te schakelen op benzine (zoals in een klassieke benzineversie) wanneer al het CNG is opgebruikt.

We willen ook benadrukken dat de nieuwe Ibiza TGI beschikbaar is in elk uitrustingsniveau, inclusief de sportieve FR-afwerking, met bovendien een nog completere 'FR EcoPlus'-versie. Die is standaard uitgerust met een exclusieve reeks optionele voorzieningen, zoals een adaptieve snelheidsregelaar (ACC), full led-koplampen, Full Link, parkeersensoren voor- en achteraan met achteruitrijcamera, en het audiosysteem Media System Plus met een aanraakscherm van 20,3 cm (of 8 duim), dat naargelang van de verbruikte brandstof dubbele informatie weergeeft aangaande de verbruikscijfers en de afgelegde afstand.

Daarnaast biedt het scherm ook informatie over de aardgaskwaliteit, het verbruik en het rijbereik met beide brandstoffen, evenals mogelijke storingen van het CNG-systeem.

De nieuwe SEAT Ibiza - ontworpen, ontwikkeld en gebouwd in Martorell -vertegenwoordigt een beslissende stap in de toekomst van SEAT. In de eerste plaats omdat hij uitpakt met de nieuwste technologie van de Volkswagen-groep. Het Spaanse model mocht namelijk als eerste gebruikmaken van het MQB A0-platform (Modular Quer Baukasten), dat een ongelooflijk leuk en dynamisch rijgedrag biedt, om nog maar te zwijgen van het soepele rijcomfort en de veiligheid van dit iconische model. En in de tweede plaats omdat hij wordt gekenmerkt door de meest geavanceerde technologie, een spectaculaire rijdynamiek en aanzienlijk meer interieurruimte. De Ibiza behoudt zijn jeugdigheid, dynamiek en functionaliteit, maar ditmaal gecombineerd met de beste technologie.

 

Ibiza TGI, het meest economische alternatief

SEAT zet zijn ecologische engagement verder door zijn technologie voor aardgas (of CNG) en benzine te promoten aan de hand van een lange lijst van klantenvoordelen, zowel op het vlak van kostenbesparingen als op ecologisch vlak. Zijn belangrijkste kostenvoordelen zijn de volgende:

CNG is veel goedkoper dan elk ander brandstoftype. Omdat het geen aardoliederivaat is, wordt zijn lage kostprijs per kilo bovendien niet beïnvloed door onverwachte schommelingen in vatprijzen. Daarnaast zijn de onderhoudskosten van auto's die op CNG rijden, laag omdat ze zijn uitgerust met één enkele motor die ook op benzine kan rijden.

Bovendien is CNG de meest efficiënte brandstof, omdat er een kleinere hoeveelheid van nodig is om dezelfde energie te produceren. De energie die wordt gegenereerd door 1 kg CNG, is ongeveer gelijk aan die van 2 liter lpg, 1,5 liter diesel of 1,3 liter benzine.

 

Verbazingwekkende interieurruimte

De nieuwe SEAT Ibiza TGI is beschikbaar met een functioneel en zeer ruim 5-deurskoetswerk. De totale breedte voorin bedraagt 1.425 mm, met een afstand van 1.022 mm van de zittingen in de laagste stand tot het plafond. Op de achterbank bedraagt de totale interieurbreedte 1.403 mm, met 957 mm hoofdruimte en verbazingwekkend veel beenruimte voor de achterpassagiers.

Hoewel de gastank zich onder de koffervloer bevindt, biedt de Ibiza TGI nog steeds veel bagageruimte, met een totaal laadvermogen van 262 liter.

Het koetswerk is 4.059 mm lang, 1.780 mm breed en 1.444 mm hoog. De spoorbreedte bedraagt vooraan 1.525 mm en achteraan 1.505 mm, terwijl de wielbasis 2.564 mm lang is.

SEAT's CNG-modelgamma

Maar de Ibiza is niet het enige optimale ecoalternatief dat SEAT te bieden heeft. Zo is ook de 110 pk sterke SEAT Leon 1.4 in zijn vijfdeurs- en ST-breakversie met Reference- of Style-uitrusting beschikbaar met een CNG-motor, die tussen 99 en 101 g CO2/km uitstoot bij een gemiddeld verbruik van 5,6 l/100 km. 

Daarnaast stoot de SEAT Mii 1.0 met 68 pk, die beschikbaar is met een functioneel koetswerk met drie of vijf deuren en een handgeschakelde vijfversnellingsbak, slechts 83 g CO2/km uit bij een gemiddeld verbruik van 4,5 l/100 km. Deze auto is klein vanbuiten maar groot vanbinnen, en is uitgerust met alle nodige comfort- en veiligheidselementen om in stijl van het stadsverkeer te genieten.

Dankzij deze drie modellen - samen met de SEAT Arona TGI, die gepland is voor het einde van 2018 - is SEAT het bedrijf met een van de meest uitgebreide CNG-gamma's.

De CNG-strategie van SEAT loont. In 2017 groeide de verkoop van CNG-modellen in Europa met 18%, van bijna 3.400 tot meer dan 4.000 stuks, onder impuls van Spanje, waar SEAT een marktaandeel heeft van meer dan 83%. Italië is SEAT's grootste CNG-markt, met bijna 2.000 auto's.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.seat.be.


D'Ieteren Group

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.
Meer informatie over de Groep D'Ieteren.


D'Ieteren

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan.

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV. Alle rechten voorbehouden. Wettelijke bepalingen