CUPRA's nieuwe recept voor zijn high-performance SUV
CUPRA Ateca 2020
> Meer doelgerichte en zelfverzekerde uitstraling dankzij zijn vernieuwde koetswerkdesign en zijn opgewaardeerde interieurontwerp
> Nieuw 9,2-duims infotainmentsysteem met capacitief scherm tilt connectiviteit naar een hoger niveau, met toegang via de auto tot content op een smartphone of online
> Nieuwe veiligheids- en comfortsystemen maken de CUPRA Ateca nog zelfverzekerder
> Prestaties en dynamiek zijn gegarandeerd met de combinatie van een 2.0 TSI-motor met 300 pk, DSG-zevenversnellingsbak, 4Drive en DCC-technologieën (dynamische chassiscontrole)
> Dankzij zijn lage gewicht, zijn hoge motorvermogen en de Launch Control-functie haalt de SUV 100 km/u in slechts 4,9 sec.
> Nieuw CUPRA-stuurwiel met motorstart- en CUPRA-moduskeuzeknop evenals grotere schakelpeddels en nieuwe kuipstoelen zorgen ervoor dat de bestuurder zich meer verbonden voelt met het voertuig
De nieuwe CUPRA Ateca 2020 wil de ultieme dynamische prestaties leveren en de geest van het merk te handhaven, maar wil ook een nog hoger niveau van begeerlijkheid halen om het merk te helpen voldoen aan de eisen van een steeds veeleisender markt.
De CUPRA Ateca was het eerste voertuig dat werd gelanceerd onder het aparte high-performance merk en zette een unieke propositie in de markt, door uit te pakken met de hoogste prestaties van alle SUV’s behalve die van de premiumconstructeurs. Een verbazingwekkend pakket dankzij de mix van precisie, sportiviteit, functionaliteit en verleidelijk design. En nu zijn die eigenschappen verbeterd om de propositie nog sterker te maken.
"De CUPRA Ateca markeerde de intrede van het merk in een nieuw segment en groeide gaandeweg uit tot een groot succes. Sinds zijn lancering eind 2018 zijn er meer dan 15.000 exemplaren van verkocht, waardoor CUPRA zijn positie in de Ateca-familie gestaag kon uitbreiden, tot 15% van de mix", aldus CUPRA-CEO Wayne Griffiths. "De high-performance SUV was de belangrijkste factor voor CUPRA’s realisatie van een groei van 72% op jaarbasis, gedreven door volwassen markten zoals Duitsland, Frankrijk en Zwitserland, en door de lancering van het model eind vorig jaar verder van huis, in Mexico."
De nieuwe CUPRA Ateca is ontworpen en ontwikkeld in Barcelona, in de hoofdzetel van het merk en zal worden geproduceerd in Kvasiny (Tsjechië). Hij zal vanaf september 2020 op de markt komen.
Maar de nieuwe CUPRA Ateca vergeet zijn roots niet. De prestaties en dynamiek van de nieuwe CUPRA Ateca zijn onlosmakelijk verbonden met de 300 pk sterke 2.0 TSI-motor, gekoppeld aan de DSG-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. Deze combinatie heeft voldoende power en energie in huis voor elke liefhebber, maar kan ook een meer verfijnde, elegante rijervaring bieden wanneer dat nodig is.
Zijn dubbele persoonlijkheid wordt versterkt door het 4Drive-vierwielaandrijvingssysteem en het dynamische chassis DCC, waardoor klanten het rijgedrag van het voertuig kunnen afstemmen op hun behoeften. Dus, wat de behoeften ook zijn, de nieuwe CUPRA Ateca doet wat hij belooft.
Aandrijflijn en chassis
Elke CUPRA wordt beoordeeld op de motor die hem voortstuwt, en de opgefriste Ateca handhaaft zijn prestatieniveau met de krachtige 2.0 TSI. De 1.984 cc grote turbomotor met directe injectie heeft een boring en slag van respectievelijk 82,5 mm en 92,8 mm en een compressieverhouding van 9,3:1, wat resulteert in een vermogen van 300 pk (221 kW). Voeg daar nog eens 400 Nm koppel aan toe, beschikbaar over een breed toerentalbereik van 2.000-5.200 t/min, en de CUPRA Ateca 2020 kan een topsnelheid van 247 km/u bereiken.
Dankzij zijn lage gewicht en zijn hoge motorvermogen haalt de SUV 100 km/u in slechts 4,9 sec.
Dit acceleratiecijfer is mede te danken aan de DSG-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling, ontwikkeld om een sportief gevoel te bieden met snellere, zachtere en preciezere schakelovergangen. De nieuwe CUPRA Ateca 2020 heeft ook een Launch Control-functie om nog sneller uit de startblokken te schieten.
De motorprestaties worden geëvenaard door de Brembo-remmen en de betoverende akoestiek van het Akrapovič-uitlaatsysteem, dat een nog uniekere sound verschaft aan de hele rijervaring.
"Met de CUPRA Ateca hebben we een duidelijk statement gemaakt in het segment van de high-performance SUV’s en met de nieuwe versie onderstrepen en versterken we zijn positie", aldus Dr. Werner Tietz, Executive Vicepresident voor Onderzoek en Ontwikkeling bij SEAT. "De combinatie van een verbluffend aanpasbare aandrijflijn, 4Drive-vierwielaandrijvingstechnologie, een snel schakelende DSG en een intuïtieve besturing onderscheidt de CUPRA Ateca van de concurrentie."
De 4Drive-vierwielaandrijving is de nieuwste generatie van het tractiesysteem met elektrohydraulische meerschijvenkoppeling en stelt het voertuig in staat om op een gecontroleerde manier vermogen te leveren aan de wielen. Het systeem bewaakt en analyseert voortdurend de omstandigheden om de tractie en de prestaties te maximaliseren, waardoor de bovengenoemde acceleratietijd mogelijk wordt.
4Drive is een van de veiligste, meest efficiënte en meest geavanceerde vierwielaandrijvingssystemen op de markt. Het belangrijkste element is de meerschijvenkoppeling van het tractiesysteem met hydraulische bediening en elektronische sturing. Deze bevindt zich op de achteras en zit aan het einde van de aandrijfas, vlak voor het achterste differentieel. Dit biedt twee voordelen: het eerste is een betere gewichtsverdeling, en het tweede is een vermindering van de massatraagheid en de reactietijd van het systeem, omdat de cardanas altijd verbonden is met de motor.
De natte meerschijvenkoppeling heeft een aantal opvallende kenmerken. De metalen wrijvingsringen zijn per paar voor elkaar geplaatst: één ring van elk paar is permanent verbonden met de aandrijfas die meedraait met de versnellingsbak, en de andere ring draait mee met de aandrijfas die verbonden is met het differentieel van de achteras. Een hydraulische aandrijfzuiger drukt het meerschijvenpakket samen om de vereiste oliedruk te bereiken, afhankelijk van de parameters die door het elektronische systeem worden aangegeven.
Dankzij de integratie van de 4Drive-vierwielaandrijvingstechnologie kan de nieuwe CUPRA Ateca nog zelfverzekerder op scenario's reageren.
Misschien wel het belangrijkste element voor de rijeigenschappen van de CUPRA Ateca is de relatie tussen de aandrijflijn en het chassis, die de auto de kenmerkende dynamische prestaties verleent die klanten verwachten. En het chassis en de stuurinrichting van de high-performance SUV zijn afgesteld met het oog op een zo nauwkeurig, betrokken en kenmerkend mogelijk rijgedrag.
De nieuwe CUPRA Ateca mixt McPherson-veerpoten vooraan met een multilinkarchitectuur achteraan. De veer- en dempingsinstellingen zijn speciaal aangepast om de high-performance SUV een zo betrokken mogelijk rijgedrag te geven en tegelijkertijd te helpen de inzittenden te isoleren van alle mogelijke oneffenheden in het wegdek.
De progressieve stuurinrichting verleent het voertuig een maximale levendigheid en geeft de bestuurder een optimale feedback via het stuurwiel. De CUPRA Ateca reageert op veranderingen in de rijstijl en de weg dankzij zijn Adaptive Chassis Control-systeem (DCC).
De technologie reageert continu op het wegdek en de rijsituatie, terwijl ze ook gegevens put uit verschillende aspecten van het voertuig, zoals sturen, remmen en gas geven. Zo wordt de demping voor elk wiel berekend en in fracties van een seconde aan de vier schokdempers aangepast. Het DCC-systeem is ontwikkeld om het hoogst mogelijke niveau van rijcomfort en een ideale rijdynamiek te bieden, wat aanleiding geeft tot meer engagement van de bestuurder, die om het even welke rijomstandigheden optimaal kan benutten.
Met zes verschillende rijprofielen kan de SUV worden afgestemd op de specifieke aard van de trip of de persoon achter het stuurwiel. De bestuurder kan kiezen uit Normal, Sport, CUPRA, Individual, Snow of Offroad om het karakter van het voertuig te veranderen, van een dagdagelijks tot een prestatiegericht rijgedrag, waardoor de opgefriste CUPRA Ateca beschikt over een scala aan mogelijkheden dat weinig andere SUV's kunnen bieden.
De afmetingen van de CUPRA Ateca spelen ook een rol in de capaciteiten van het voertuig en leggen de basis voor een zelfverzekerd rijgedrag. De high-performance SUV is 4.386 mm lang (+10 mm ten opzichte van de vorige generatie, als gevolg van het nieuwe bumperdesign), heeft een wielbasis van 2.630 mm, en is 1.599 mm hoog (-2 mm) en 1.841 mm breed. Het voorste en achterste spoor is respectievelijk 1.575 mm en 1.549 mm breed.
Terwijl het chassis enorm veel vertrouwen biedt, betekent de integratie van Brembo-remmen dat de dynamiek bij het aansnijden van een bocht net zo intuïtief is als bij het uitaccelereren, en dat de CUPRA Ateca even krachtig remt als optrekt.
De geperforeerde en geventileerde koperkleurige remklauwen met vier zuigers zijn vooraan gecombineerd met 340 mm grote schijven, die het vertrouwen bieden dat elk prestatiegericht voertuig nodig heeft. Achteraan worden schijven van 310 mm gecombineerd met standaardremklauwen.
Koetswerkdesign
De CUPRA Ateca heeft altijd al een opvallend uiterlijk gehad, dat hem direct kenmerkt als een high-performance voertuig. De nieuwe SUV actualiseert de designtaal om zijn gedurfde look te versterken.
De voorkant omvat een nieuw bumperdesign en nieuwe full LED-koplampen. Het bovenste honingraatrooster is voorzien van het CUPRA-logo en een donker verchroomde omlijsting. De onderste grille wordt gekenmerkt door een donkere aluminium diffuser, terwijl het frontrooster met mistlampen aan weerszijden harmonieert met de afwerking om het gezicht van de high-performance SUV te helpen bepalen.
De zijlijsten zijn afgewerkt in donker glanzend aluminium, evenals de dakrails en de buitenspiegels. Daarin zit de welkomstverlichting die het CUPRA-logo op de grond laat schijnen. Het profielaanzicht wordt nog extra opgewaardeerd door de standaard machinaal bewerkte lichtmetalen 19-duimsvelgen, maar dankzij nieuwe opties kunnen klanten de stijl van hun voertuig personaliseren.
Een machinaal bewerkte lichtmetalen velg met Aero-design en koper- of zilverkleurige inzetstukken zorgt voor een nieuwe look, terwijl ook gekozen kan worden voor een nieuw ontworpen machinaal bewerkte Sport Black- en Copper-velg. In totaal zijn zes verschillende designs van lichtmetalen velgen beschikbaar in 19 duim, in combinatie met ofwel de standaard zwarte CUPRA-remklauwen ofwel de optionele koperen high-performance Brembo-remmen van 18 duim.
Achteraan heeft de nieuwe CUPRA Ateca full LED-verlichting met dynamische richtingaanwijzers, die andere weggebruikers een duidelijk beeld geven van de bedoelingen van de bestuurder en tegelijk de elegantie van het design van de achterkant opwaarderen. Quad-uitlaten geven het design van de achterzijde de finishing touch en versterken de positionering van de CUPRA Ateca als een prestatiegericht voertuig.
De CUPRA Ateca kan worden afgewerkt met 6 koetswerklakken, waarbij elke kleur bijdraagt tot de dynamische uitstraling van het voertuig en een nieuwe dimensie toevoegt aan het koetswerkdesign en de high-performance look.
Interieurdesign
Als iemand zijn of haar hand uitsteekt om de deur te openen, schijnt de welkomstverlichting op de grond om de toon te zetten voor wat hij of zijn mag verwachten, versterkt door de verlichte deurdrempel met CUPRA-opschrift.
Terwijl de bestuurder zich in de nu standaard kuipstoel nestelt, het nieuwe CUPRA-stuurwiel met de motorstart- en CUPRA-moduskeuzeknop vastpakt, zijn voeten op de aluminium pedalen laat rusten en de Digital Cockpit aanschouwt, wordt duidelijk dat de nieuwe CUPRA Ateca nog meer gericht is op de kunst van het rijden, en dat dit niet de typische SUV is.
Het CUPRA-stuurwiel, een knipoog naar de TCR Racing-bloedlijn, zorgt ervoor dat de bestuurder zich meer verbonden voelt met het voertuig, dat tactiel en solide aanvoelt. Grotere schakelpeddels maken het schakelen eenvoudiger en natuurlijker, en de multifunctionele knoppen dragen bij tot het hightech gevoel.
De CUPRA-knop geeft toegang tot de verschillende rijmodi: met een korte druk op de knop scrollt de bestuurder door Normal, Sport, CUPRA en Individual, terwijl een lange druk op de knop hij direct naar de CUPRA-modus brengt.
Door het hele interieur heen zorgen koperkleurige en donkere aluminium details voor een subtiel gevoel van performance. Opvallende details zijn de ventilatiemonden, de radio en de Climazone, allemaal met een omlijsting van donker glanzend aluminium, en de vier verlichte USB-C-aansluitingen.
Verder wordt de interieursfeer bepaald door de gekozen binnenbekleding. De standaard uitvoering omvat Dinamica-kuipstoelen met zijdelingse steunen in pvc, sierlijsten voor dashboard en middenconsole in donker aluminium, kunststof deurpanelen met IMD-technologie (in mould decoration) en met koperkleurige stiksels. De Genuine CUPRA-optie omvat lederen kuipstoelen in Petrol Blue (elektrisch verstelbaar en met geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel) en lederen deurpanelen.
De binnenafmetingen bieden een gevoel van ruimtelijkheid en de functionaliteit wordt versterkt door de kofferinhoud van 485 liter.
Connectiviteit
De wereld verandert en is meer verbonden, afhankelijk van een meer gedigitaliseerde ervaring dan ooit tevoren. Daarom tilt de nieuwe versie van de compacte high-performance SUV de connectiviteit naar een hoger niveau.
Centraal staat de Digital Cockpit, die een door de gebruiker personaliseerbaar instrumentencluster van 10,25 duim met hoge resolutie verenigt met een infotainmentsysteem. Het pixeldichte digitale instrumentenbord biedt meer functionaliteit, waardoor de bestuurder alles in één blikveld heeft, van klassieke informatie op analoge wijzerplaten, zoals snelheidsmeter en toerenteller, tot fullcolourkaarten en navigatie. Een exclusief sportief display, ontwikkeld voor CUPRA-modellen, biedt een beter zicht op het toerental en de snelheid en een meer emotionele weergave.
Het instrumentencluster is gekoppeld aan een 9,2 groot Infotainment System dat navigatie en natuurlijke spraakbesturing aanbiedt om de interactie met de gebruiker te vereenvoudigen. En voor het gemak heeft de nieuwe CUPRA Ateca ook vier verlichte USB-C-aansluitingen, om gemakkelijker in te pluggen en probleemloos verbinden te maken en op te laden.
Spraakherkenning maakt een natuurlijk begrip van taal mogelijk, zodat de gebruiker met behulp van natuurlijke instructies met het infotainmentsysteem kan communiceren, correcties kan aanbrengen en naar eerdere commando’s kan verwijzen. Dus, of hij nu op zoek bent naar navigatie-informatie of naar muziek, het gaat sneller en makkelijker. Het systeem gebruikt de eenvoudige wake-upkreet “Hola, hola” om op te starten.
En met het Full Link-systeem zullen klanten ook draadloos toegang hebben tot hun digitale leven, ongeacht het apparaat dat ze gebruiken (Apple CarPlay of Android Auto).
Het Full Link-systeem is de toegangspoort tot connectiviteit, waarmee gebruikers hun mobiele apparaten kunnen aansluiten op het infotainmentsysteem van het voertuig en hun digitale ecosysteem in het interieur kunnen introduceren. Of ze nu in het voertuig willen kunnen beschikken over hun contactenlijst, hun muziek voor op reis of hun kaartsystemen, alles is toegankelijk op een gecontroleerde, intuïtieve en veilige manier die de bestuurder niet van de weg afleidt en waarbij gebruik wordt gemaakt van het infotainmentsysteem of de geïntegreerde stuurwielbediening.
Dankzij de Online Connectivity Unit met geïntegreerde simkaart verliest de bestuurder nooit zijn verbinding met de digitale wereld en bij toekomstige ontwikkelingen zal het systeem gebruikers toegang geven tot de nieuwste infotainmentapps die op elk gewenst moment kunnen worden bijgewerkt. Dat betekent dat het aantal in-car en online diensten zal groeien tijdens de levensduur van het voertuig naarmate het digitale ecosysteem zich uitbreidt.
Dankzij de geïntegreerde eSIM is ook eCall beschikbaar. Deze dienst neemt rechtstreeks contact op met de hulpdiensten als zich een incident voordoet, waardoor het voertuig nog veiliger wordt. Het gaat niet alleen om de mogelijkheid om een noodoproep te doen (handmatig of automatisch), maar bovendien worden belangrijke gegevens van het voertuig rechtstreeks naar de hulpdiensten gestuurd, zoals de locatie van de auto, het motortype, de kleur van het voertuig of het aantal passagiers, waardoor het voor hen gemakkelijker wordt om hulp te bieden.
Daarnaast biedt de online connectiviteit via de geïntegreerde eSIM ook de mogelijkheid om een aantal infotainmentfuncties te laten gebruikmaken van realtime cloudinformatie, wat een extra dimensie toevoegt aan het traditionele navigatiesysteem. Bijvoorbeeld online verkeersinformatie en de locatie van parkeerplaatsen en tankstations met hun openingstijden en actuele prijzen.
De Connect-app opent een hele nieuwe wereld van mogelijkheden. De app kan worden gedownload naar een smartphone, waardoor de bestuurder op afstand een groot aantal functies kan bedienen die zullen bijdragen tot nog meer rijplezier en veiligheid.
Gebruikers hebben op afstand toegang tot de gegevens van hun voertuig: rij-informatie, parkeerpositie, voertuigstatus (inclusief deuren en lichten), instellen van snelheidswaarschuwingen zodat ze verwittigd kunnen worden als een gebruiker van hun voertuig te snel rijdt, instellen van gebieds- en antidiefstalwaarschuwingen, op afstand openen en sluiten van de deuren met de ont-/vergrendelingsdienst, of op afstand activeren van de claxon en waarschuwingsknipperlichten om de auto gemakkelijker terug te vinden.
Veiligheid
De nieuwe CUPRA Ateca 2020 mag dan wel een high-performance icoon zijn in het segment van de compacte SUV's, hij is ook aantoonbaar een van de veiligste voertuigen in zijn segment, met een reeks nieuwe geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) waarover maar weinig concurrenten beschikken. Dankzij deze technologieën, die werden ontwikkeld om meer van de omgeving te zien en te reageren op obstakels op de weg, kan hij zijn omgeving voelen en biedt hij optimale bescherming, ongeacht het scenario dat zich voordoet.
Systemen zoals Pre-Crash Assist, voorspellende Adaptive Cruise Control (ACC), Travel Assist, Emergency Assist en Side and Exit Assist werken samen om het voertuig en zijn inzittenden te beschermen.
Pre-Crash Assist is een systeem dat is ontworpen om het voertuig en de inzittenden voor te bereiden op het ergste scenario: een eventuele aanrijding. De boordsystemen werken samen: de gordels van de voorstoelen worden aangespannen, de ruiten en de zonnedaken worden gesloten en de waarschuwingsknipperlichten worden geactiveerd om de gevolgen van een ongeval te beperken.
Met behulp van gps-data die door het navigatiesysteem worden geleverd, kan de voorspellende Adaptive Cruise Control (ACC) de positie van de compacte high-performance SUV bepalen en zijn snelheid aanpassen aan het te volgen traject: bochten, rotondes, kruispunten, snelheidslimieten en bebouwde kommen. En met behulp van de input van de vooraan gemonteerde camera en verkeersbordherkenning kan hij de snelheid van het voertuig aanpassen wanneer de snelheidslimieten veranderen.
De semiautomatische rijfunctie wordt doorgezet met de introductie van de Travel Assist-technologie. Door simpelweg één knop op het stuurwiel in te drukken gebruikt het geavanceerde systeem informatie van de ACC en Lane Assist om het voertuig actief in het midden van de rijstrook te houden en de snelheid aan te passen aan de verkeersstroom. Het biedt geassisteerd rijden bij snelheden tot 210 km/u.
Om de veiligheid te handhaven en de wettelijke regels te respecteren moet de bestuurder het systeem en de omgeving constant in de gaten houden, waarbij hij ten minste één hand aan het stuur moet houden. Als het voertuig detecteert dat de bestuurder het stuur meer dan 15 seconden heeft losgelaten, geeft het auditieve en visuele waarschuwingen, met eventueel een remstoot. Als de bestuurder blijft nalaten om te reageren, kan het Emergency Assist-systeem de Ateca volledig tot stilstand brengen.
Een extra dimensie die werd toegevoegd aan de nieuwe CUPRA Ateca, is de Exit Assist. Bij het uitparkeren geeft het voertuig een auditieve en visuele waarschuwing als er verkeer nadert. Dit kunnen andere voertuigen op de weg zijn of fietsers of voetgangers aan de kant van de weg. Indien nodig start het systeem een automatisch remmanoeuvre.
De nieuwe CUPRA Ateca zal ook voorzien zijn van Side Assist, dat voertuigen tot op 70 meter kan detecteren en de bestuurder waarschuwt door middel van een led in de spiegel.
Voor wie graag sleept, biedt de nieuwe CUPRA Ateca ook de Trailer Assist-technologie aan. Het systeem ondersteunt de bestuurder bij het achteruitrijden of parkeren met een aanhangwagen. Het beeld van de achteruitrijcamera wordt gebruikt om het voertuig en de aanhangwagen precies naar de gewenste positie te leiden.
Het is eenvoudig te gebruiken: de bestuurder hoeft alleen maar de achteruitversnelling in te schakelen, de parkeerhulpknop in te drukken en de verstelknop voor de buitenspiegels te gebruiken om de richting in te stellen waarin hij de aanhangwagen wilt sturen. Vervolgens hoeft hij alleen nog maar gas te geven, te remmen en te schakelen in handgeschakelde voertuigen, en het systeem doet de rest.
Maar de boordsystemen van de nieuwe CUPRA Ateca hebben niet louter betrekking op de veiligheid. De technologieën helpen ook om de compacte high-performance SUV functioneler en comfortabeler te maken en beter te doen rijden. Dankzij de selecteerbare rijprofielen (Normal, Sport, CUPRA, Individual en de 4Drive-specifieke modi Offroad en Snow) kan het rijgedrag van het voertuig aangepast worden afhankelijk van de omstandigheden en de wensen van de bestuurder. Het resultaat is een veiliger voertuig.