CUPRA toont zijn visie op een nieuwe vorm van sportiviteit met de zuiver elektrische Tavascan Concept

CUPRA toont zijn visie op een nieuwe vorm van sportiviteit met de zuiver elektrische Tavascan Concept

CUPRA gaat nog groter met een forse SUV-coupé: een dynamisch koetswerk, een verfijnd interieur en vooruitstrevende aandrijftechnologie zijn de hoofdingrediënten

De conceptcar combineert de uitstraling van een SUV met het ranke profiel van een sportcoupé en demonstreert zo nog maar eens de mogelijke evoluties van het CUPRA-design

De CUPRA Concept wordt aangedreven door twee elektromotoren – een op de vooras en een op de achteras – met een totaalvermogen van 225 kW (306 pk)

Het model is gebaseerd op het MEB-platform van de Volkswagen-groep en is uitgerust met een batterijpack van 77 kWh voor een zuiver elektrisch rijbereik tot 450 kilometer

Nu we wegevolueren van de conventies en toetreden tot een geëlektrificeerde wereld herdefinieert CUPRA begrippen zoals ‘performance’. Na de onthulling van de CUPRA Formentor Concept eerder dit jaar gaat CUPRA met de Tavascan Concept nu nog een stap verder in zijn visie op geëlektrificeerde performance.

 

Het unieke en bijzondere merk koppelt zijn high-performance DNA nu aan baanbrekende aandrijftechnologie en een verfijnd, emotioneel en expressief design.

 

Het resultaat is de CUPRA Tavascan Electric Concept, een voertuig dat is ontworpen om te beantwoorden aan de vraag van een marktsegment dat volgens de verwachtingen met 15 procent per jaar zal groeien: dat van de zuiver elektrische SUV-coupé.

 

De CUPRA Tavascan Concept combineert het silhouet van een vierdeurs cross-over met de uitstraling van een SUV en het ranke profiel van een sportieve coupé. Het is de eerste CUPRA voor de openbare weg met een zuiver elektrische aandrijflijn. Zijn proporties worden benadrukt en kracht bijgezet door zijn elektrische hart, dat zorgt voor een nuluitstoot aan de uitlaat.

 

De CUPRA Tavascan Concept ontleent zijn naam aan een dorp in de Pyreneeën dat uniek is vanwege het prachtige landschap en de omliggende natuur.

 

“Naast de CUPRA Formentor, die in 2020 op de markt komt samen met twee andere high-performance plug-inhybridemodellen, hebben we onze technologische capaciteiten al gedemonstreerd met de ontwikkeling van ’s werelds eerste zuiver elektrische touringwagen, de CUPRA e-Racer. Met de voorstelling van de zuiver elektrische CUPRA Tavascan Concept vertalen we deze visie naar de weg en bewijzen we dat performance ook geëlektrificeerd kan worden”, aldus de CEO van CUPRA, Wayne Griffiths.

 

Hoekig uiterlijk

Het koetswerk van de auto verzoent performance met efficiëntie en introduceert spierkracht en dynamiek in zijn segment, gekoppeld aan de mogelijkheid om zijn milieu-impact te beperken. Het ontwerp van de voorkant benadrukt zijn elektrische persoonlijkheid met een verlicht CUPRA-logo. Dit logo werd laag ingeplant, wat resulteert in een totaal ander focuspunt. Elk ventilatierooster versterkt de efficiëntie door de lucht soepel over het koetswerk te laten stromen of intern het batterijpack af te koelen.

Luchtstromen vormen een cruciale component van de conceptcar. Zijn gespierde wielkasten huisvesten lichtmetalen, turbinevormige 22-duimsvelgen die de lucht zuiver doorklieven en de weerstand verminderen. Daardoor glijdt de SUV over de weg.

 

Achteraan creëert de diffuser een functionele stroomlijn, maar hij biedt ook een emotioneel gevoel van performance dat nog wordt versterkt door de elegante achterlichtstrip met CUPRA-logo over de hele breedte van het voertuig.

 

Zijn verfijnde lak met vloeibaarmetaaleffect, die het koetswerkdesign benadrukt en versterkt, combineert de CUPRA Tavascan Electric Concept met ton sur ton koolstofvezel. Delicate koperkleurige details onderstrepen zijn expressieve look.

 

Innerlijke rust

De sculpturale koetswerklijnen van de conceptcar worden weerspiegeld in het interieur: conceptuele materialen en technologieën worden gecombineerd met openheid en focus om een interieur te creëren dat het perfecte evenwicht biedt tussen comfort voor de passagiers en aandacht voor de bestuurder.

 

Het gebruik van contrastkleuren en structureel carbon en de dynamische aanpak van technologie en design resulteert in een hoogwaardig en lichtgewicht interieur.

 

Diffuse ledsfeerverlichting begroet de passagiers wanneer ze de deuren openen. Bij het instappen overspoelt de ruimte hen met leer, carbon en Alcantara® in contrastkleuren.

 

De kuipstoelen met sculpturaal 3D-lederreliëf bieden vorm en functie, comfort en veiligheid, terwijl het dashboard het interieur voorin overvleugelt, wat focus en een gevoel van ruimte creëert. Achter het stuurwiel ligt de nadruk op de bestuurder, met een digitaal instrumentenbord van 12,3 duim dat al de nodige informatie weergeeft en wordt bijgestaan door een 13 duim groot infotainmentscherm.

 

Maar het interieur van de conceptcar is ook adaptief. Het grootste scherm kan zijn focus verleggen en naar de passagier gekanteld worden indien nodig. In elk van de kuipstoelen van de auto werden luidsprekers en connectiviteitsoplossingen voor smartphones ingewerkt, zodat elke inzittende optimaal kan genieten van het interieur.

 

Prestatievermogen

De CUPRA Tavascan Concept geeft een unieke visie op de high-performance toekomst van het merk. Hij gebruikt de kracht van elektrificatie om een tot op heden ongezien niveau van verfijning en emotie te leveren.

 

De vierdeurs cross-overcoupé combineert de uitstraling van een SUV met het ranke profiel van een sportieve coupé, maar belangrijk is dat zijn capaciteiten zijn esthetiek evenaren. De CUPRA Tavascan Electric Concept lost met zijn prestaties, dynamiek en rijgemak alle verwachtingen van de klanten in.

 

Het opmerkelijke koetswerkdesign van de auto verbergt een geavanceerde, zuiver elektrische aandrijflijn die elke bestuurder verwent met de opwinding die hij verlangt, en de gevierde stilte en efficiëntie die deze technologie te bieden heeft.

 

Twee motoren – de eerste geïntegreerd in de vooras, de andere in de achteras – sturen een gecombineerd vermogen van 225 kW (306 pk) naar alle vier de wielen om krachtige prestaties te leveren. De CUPRA Tavascan Electric Concept haalt 100 km/u in minder dan 6,5 seconden.

 

Maar snelheid in een rechte lijn is maar een deel van het verhaal. De conceptcar is uitgerust met een lithium-ionbatterijpack van 77 kWh dat genoeg stroom kan opslaan voor een rijbereik tot 450 kilometer (volgens de strenge WLTP-testcyclus). Het model is gebaseerd op het MEB-platform van de Volkswagen-groep en omdat het batterijpack in de vloer is ingewerkt, ligt het zwaartepunt laag, waardoor de Tavascan Concept oprecht dynamisch rijdt.

 

De CUPRA Tavascan Electric Concept is een model met de stempel van CUPRA, ontworpen voor de toekomst. Hij beleeft zijn werelddebuut dit jaar op de IAA Frankfurt International Motor Show.

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy