Countdown begint voor SEAT Leon Eurocup

Seizoen 2015 opent op Paul Ricard

 

- De tweede editie van het monomerkenkampioenschap start op 25 april op het Franse circuit met de eerste van zeven manches die zullen plaatsvinden op gerenommeerde Europese circuits

- 30 rijders uit 15 landen zullen plaatsnemen aan het stuur van de SEAT Leon Cup Racer en vormen het deelnemersveld voor de allereerste race van het seizoen 2015

 

De SEAT Leon Eurocup 2015 gaat van start met de eerste van zeven manches, die op 25 en 26 april plaatsvindt op he t Franse circuit van Paul Ricard. Na het enorme succes van het eerste seizoen vorig jaar belooft deze nieuwe editie van het Europese kampioenschap nog meer actie en spanning te bieden met een kalender van zeven wedstrijden, wat één meer is dan in 2014.

 

De openingsrace wordt verreden op Paul Ricard. Het is de eerste keer dat dit spectaculaire Franse circuit de SEAT Leon Eurocup ontvangt. Dertig rijders uit vijftien verschillende landen verschijnen aan de start om de autosportfans een dikke portie actie te bieden. De deelnemerslijst is flink aangedikt naar het voorbeeld van het groeiende prestige en dito populariteit van het kampioenschap. Dit jaar zullen dus nog meer deelnemers starten in Paul Ricard, waar een nieuw onuitwisbaar hoofdstuk in de annalen van de SEAT Leon Eurocup zal worden aangevat.

 

Vervolgens zal het kampioenschap het continent doorkruisen met races op gerenommeerde en historische circuits zoals Estoril (Portugal), Silverstone (VK), de Nürburgring (Duitsland) en de Red Bull Ring (Oostenrijk), die dit kampioenschap – net zoals Paul Ricard – voor het eerst zal ontvangen.

 

De rijders kunnen opnieuw beschikken over de formidabele SEAT Leon Cup Racer, die met zijn 330 pk garant staat voor superlatieve prestaties en uitzonderlijke resultaten. Zo sleepte hij tijdens het eerste jaar van de SEAT Leon Eurocup ook overwinningen in de wacht in de eerste drie van vier races in de TCR International Series.

 

Jaime Puig, Directeur van SEAT Sport, verklaarde: “Na het succes van het eerste jaar van de SEAT Leon Eurocup kijken we echt uit naar het tweede seizoen. Het kampioenschap is uitgegroeid tot iets wat de fans met stip noteren in hun racekalender, en daar zijn we echt fier op na al het harde werk dat werd geleverd door iedereen die betrokken was bij de creatie en organisatie van de SEAT Leon Eurocup. We kunnen uitkijken naar veel boeiende races en hopen dat we – net zoals vorig jaar – steeds meer publiek zullen aantrekken op de circuits die we aandoen. Zodra je ervan geproefd hebt, wil je terugkomen voor meer.”

 

SEAT Leon Eurocup

De SEAT Leon Eurocup is een competitie die wordt georganiseerd door SEAT Sport en in 2015 zijn tweede seizoen viert.

 

Het eerste seizoen bestond uit zes raceweekends boordevol actie. Voor de tweede editie van dit monomerkenkampioenschap werd de kalender uitgebreid tot zeven meetings, die andermaal zullen plaatsvinden op enkele van de meest befaamde en gerenommeerde circuits in Europa: Paul Ricard (Frankrijk), Estoril (Portugal), Silverstone (VK), de Red Bull Ring (Oostenrijk), de Nürburgring (Duitsland), Monza (Italië) en het circuit van Barcelona-Catalunya (Spanje).

 

De SEAT Leon Cup Racer staat symbool voor SEATs innovatieve spirit, met een opvallend design en een krachtige motor. De krachtige look van de Leon Cup Racer geeft meteen een idee van het potentieel van deze bolide, maar blijft duidelijk herkenbaar als een lid van de Leon-familie. Hoewel hij van meet af aan door SEAT Sport is ontwikkeld als een rasechte racewagen, is de Cup Racer toch nauw verwant aan de SEAT Leon CUPRA, het hoogperformante topmodel van het merk voor sportief rijplezier op de openbare weg.

 

Deze voorwielaangedreven bolides worden voortgestuwd door een 2 liter grote turbomotor met 4 cilinders, gekoppeld aan een 6-versnellingsbak. Met een gewicht van 1.150 kg en een FIA-gehomologeerde rolkooi behoudt deze race-Leon het DNA van de productieversie, maar met zijn karakteristieke koetswerkkit en 18 duim grote racevelgen is hij 16,6 cm breder.

 

Sinds 1970 heeft het Spaanse merk een rijkgevulde autosportpalmares opgebouwd, met onder meer zijn deelname aan het FIA World Touring Car Championship in 2008 en 2009 en de organisatie van een succesvol wereldwijd monomerkenkampioenschap.

 

In andere internationale en regionale kampioenschappen heeft SEAT Sport ook al meer dan 25 rally- en toerwagentitels veroverd.

 

Voor meer informatie over de SEAT Leon Eurocup, surf naar www.seat-sport.com/eurocup.

Contacteer ons
Véronique Martin Promotion & PR Manager, D'Ieteren SA - SEAT Import
Véronique Martin Promotion & PR Manager, D'Ieteren SA - SEAT Import
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2017 liet SEAT een nettowinst van 281 miljoen euro optekenen, verkocht het bijna 470.000 auto’s en haalde het een recordomzet van meer dan 9,5 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy