Cobots geven SEAT-auto’s hun naam

  • De fabriek in Martorell maakt op de assemblagelijn gebruik van twee zogeheten cobots of co-robots die instaan voor de belettering van de Ibiza en Arona
  • Dit type robots voeren hun taken uit in een gemeenschappelijke werkomgeving met de arbeiders
  • Ze zijn uitgerust met een artificieel zicht om de letters correct te plaatsen, de juiste hoeveelheid druk te genereren en zich aan te passen aan de snelheid van de assemblagelijn

In haar streven om zich blijvend te ontwikkelen als een intelligente, digitale en geconnecteerde fabriek en een referentie te zijn voor Industry 4.0 heeft de SEAT-fabriek van Martorell twee unieke co-robots in dienst genomen. Ze staan aan het begin van de assemblagelijn en bevestigen de namen op de achterkleppen van de SEAT Ibiza en Arona terwijl deze over de assemblagelijn schuiven; zonder vertraging van het productieproces en in een gemeenschappelijke werkomgeving met de arbeiders.

De twee ‘collaborative’ robots, eentje aan weerszijden van de productielijn, brengen ieder hun type belettering aan: links wordt de naam Ibiza of Arona bevestigd in functie van het model en rechts het FR-logo voor de overeenkomstige modellen. Beide robots zijn uitgerust met een mechanische hand die met zuignappen de correcte letters kiest, de beschermende folie verwijdert, met de juiste hoeveelheid druk de benamingen aanbrengt, de beschermende folie aan de voorzijde weghaalt en het afval opbergt in een recyclagebak.

De cobots zijn bovendien uitgerust met een artificieel zicht dat in verschillende fasen van het proces wordt gebruikt om via finale aanpassingen te komen tot een uniform resultaat. Dat gebeurt bovendien allemaal terwijl de voertuigen over de assemblagelijn bewegen, zonder dat de band ooit hoeft worden stilgelegd. Deze installatie is zelfs voorzien van een encoder en controlesystemen waarmee het zich kan aanpassen aan de snelheid van de montagelijn en zonder fysieke scheiding tussen de robots en de assemblage-arbeiders.

Met deze twee cobots komt het totaal aantal ‘collaborative robots’ op de assemblagelijn van Martorell op 20, waarbij ze vooral ergonomisch moeilijke punten in de assemblage ondersteunen. Zo werd recent nog een cobot geïnstalleerd voor het afstellen van de zijlijsten van de SEAT Arona. Technologische innovaties over de volledige productiecyclus gecombineerd met een efficiënter databeheer stellen de fabriek in staat om dagelijks 2.400 voertuigen te bouwen of ongeveer één auto om de 30 seconden.

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy