Cobots geven SEAT-auto’s hun naam
- De fabriek in Martorell maakt op de assemblagelijn gebruik van twee zogeheten cobots of co-robots die instaan voor de belettering van de Ibiza en Arona
- Dit type robots voeren hun taken uit in een gemeenschappelijke werkomgeving met de arbeiders
- Ze zijn uitgerust met een artificieel zicht om de letters correct te plaatsen, de juiste hoeveelheid druk te genereren en zich aan te passen aan de snelheid van de assemblagelijn
In haar streven om zich blijvend te ontwikkelen als een intelligente, digitale en geconnecteerde fabriek en een referentie te zijn voor Industry 4.0 heeft de SEAT-fabriek van Martorell twee unieke co-robots in dienst genomen. Ze staan aan het begin van de assemblagelijn en bevestigen de namen op de achterkleppen van de SEAT Ibiza en Arona terwijl deze over de assemblagelijn schuiven; zonder vertraging van het productieproces en in een gemeenschappelijke werkomgeving met de arbeiders.
De twee ‘collaborative’ robots, eentje aan weerszijden van de productielijn, brengen ieder hun type belettering aan: links wordt de naam Ibiza of Arona bevestigd in functie van het model en rechts het FR-logo voor de overeenkomstige modellen. Beide robots zijn uitgerust met een mechanische hand die met zuignappen de correcte letters kiest, de beschermende folie verwijdert, met de juiste hoeveelheid druk de benamingen aanbrengt, de beschermende folie aan de voorzijde weghaalt en het afval opbergt in een recyclagebak.
De cobots zijn bovendien uitgerust met een artificieel zicht dat in verschillende fasen van het proces wordt gebruikt om via finale aanpassingen te komen tot een uniform resultaat. Dat gebeurt bovendien allemaal terwijl de voertuigen over de assemblagelijn bewegen, zonder dat de band ooit hoeft worden stilgelegd. Deze installatie is zelfs voorzien van een encoder en controlesystemen waarmee het zich kan aanpassen aan de snelheid van de montagelijn en zonder fysieke scheiding tussen de robots en de assemblage-arbeiders.
Met deze twee cobots komt het totaal aantal ‘collaborative robots’ op de assemblagelijn van Martorell op 20, waarbij ze vooral ergonomisch moeilijke punten in de assemblage ondersteunen. Zo werd recent nog een cobot geïnstalleerd voor het afstellen van de zijlijsten van de SEAT Arona. Technologische innovaties over de volledige productiecyclus gecombineerd met een efficiënter databeheer stellen de fabriek in staat om dagelijks 2.400 voertuigen te bouwen of ongeveer één auto om de 30 seconden.