6 belangrijke cijfers achter een baanbrekend batterijcentrum

6 belangrijke cijfers achter een baanbrekend batterijcentrum

  • Het Test Center Energy van SEAT S.A. heeft een testcapaciteit van 1,3 megawatt, wat gelijk is aan het verbruik van 350 gezinnen
  • Dit baanbrekende centrum in Zuid-Europa wordt gebruikt om de energiesystemen van elektrische en plug-inhybride voertuigen te ontwikkelen
  • De batterijen worden meer dan 17.500 uur lang getest om hun prestaties hun hele levenscyclus lang te garanderen

Om elektrificatie te bereiken is een industriële transformatie op alle niveaus nodig. Binnen dit kader sloot SEAT S.A. 2021 af met de inwijding van het Test Center Energy (TCE), een baanbrekend onderzoeks- en ontwikkelingscentrum voor batterijen van elektrische en plug-inhybride voertuigen. Het gebouw is een belangrijke stap vooruit in de belofte van het bedrijf om elektrificatie te stimuleren in Spanje en om het land tot een toonaangevend Europees brandpunt voor elektrische mobiliteit te maken. Hieronder volgen zes belangrijke cijfers over het eerste batterijcentrum in zijn soort in Zuid-Europa.

Tot 6.000 analyses per jaar. Het Test Center Energy heeft de capaciteit om tot 6.000 volledige tests van hoogspanningssystemen (batterij, vermogen, veiligheid) per jaar uit te voeren. 'Dankzij dit centrum kunnen we onszelf positioneren als een benchmark in de ontwikkeling van oplossingen voor duurzame mobiliteit', zegt Josep Bons, Head of Electrical and Electronic Engineering bij SEAT S.A. De 1.500 m² aan ruimte wordt gebruikt om de prestaties van energiesystemen van elektrische en hybride voertuigen te ontwikkelen en te testen voor CUPRA, SEAT, SEAT MÓ en andere merken van de Volkswagen-groep. De activiteiten van het centrum lopen dan ook non-stop door, 24 uur per dag en 365 dagen per jaar.

Gelijk aan 350 gezinnen op volle toeren. Dat is het equivalent van de testcapaciteit van het centrum. 'Een testcapaciteit van 1,3 megawatt, dat is gelijk aan het verbruik van 350 gezinnen wanneer al hun apparaten op hetzelfde moment geconnecteerd zijn, of aan meer dan 100.000 mobiele telefoon die tegelijk opladen', legt Francesc Sabaté, hoofd van het TCE, uit.

5 testbanken en 5 klimaatkamers. Alle soorten situaties waar een batterij mee te maken kan krijgen, worden in het TCE nagebootst, zoals simulaties van snel en traag rijden, verschillende hellingen of ondergronden en verschillende weersomstandigheden. 'Op deze manier testen we batterijen tot het uiterste. Zo kunnen we garanderen dat ze tot aan het eind van hun levenscyclus perfect werken in alle omstandigheden', zegt Sabaté.

Van -25°C tot +55°C. In de klimaatkamers worden de batterijen blootgesteld aan extreme temperaturen die tot 80 graden Celsius kunnen verschillen. 'Onze hybride en elektrische voertuigen worden wereldwijd verkocht. Met deze tests controleren we of de batterijen perfect zullen werken in zowel warme gebieden zoals Mexico, als koude landen zoals Zweden, waar de temperaturen in de winter gemakkelijk onder nul graden zakken', voegt hij toe.

17.500 uur lang testen. Dit is de gemiddelde testtijd per batterij. 'Verschillende oplaad- en ontlaadcycli worden bij verschillende temperatuurprofielen op de batterij toegepast. Daarbij worden alle parameters van de cellen en de batterij als een geheel in realtime gemonitord', zegt Sabaté.Vandaag ligt de focus op batterijen van het MEB-platform (elektrisch) en het MQB-platform (hybride) en op de verschillende opladers die voor geëlektrificeerde voertuigen gebruikt worden. Batterijen worden niet alleen individueel geanalyseerd, maar ook nadat ze in de voertuigen geïntegreerd zijn. 'In totaal worden gemiddeld 900 statische tests en 2.500 dynamische tests uitgevoerd voor één enkel project', aldus Sabaté.

120 zonnepanelen. Het Test Center Energy symboliseert een duurzaam engagement op alle vlakken – in de promotie van elektrificatie en in het ontwerp. Dankzij de systemen die gebruikt werden voor de bouw, heeft het als toonaangevend centrum op het vlak van energie-efficiëntie en duurzaam ontwerp een LEED®-certificaat ontvangen. De 120 zonnepanelen op het dak besparen 39 ton CO2 per maand. Bovendien wordt de binnentemperatuur automatisch geregeld dankzij de 95 dynamische zonneschermen op de voorgevel, die bewegen om het buitenlicht efficiënt te gebruiken.

V22-02N - Battery Center (2p).pdf 517 KB V22-02N - Battery Center.docx 82 KB
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren Automotive n.v.

 

Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.seat.be.


D'Ieteren Group

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.
Meer informatie over de Groep D'Ieteren.


D'Ieteren

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan.

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV. Alle rechten voorbehouden. Wettelijke bepalingen