10 miljoen geproduceerde SEAT's in Martorell

10 miljoen geproduceerde SEAT's in Martorell

  • De fabriek heeft in een kwarteeuw 39 verschillende modellen gebouwd
  • Op de site in Martorell werken meer dan 12.500 mensen
  • Virtual reality, collaborative robots, 3D-printen en augmented reality maken allemaal deel uit van de processen rond de ontwikkeling en de productie van auto’s
 

De SEAT-fabriek in Martorell, die dit jaar haar 25e verjaardag viert, bereikte in 2018 nog een andere mijlpaal door de kaap van 10 miljoen geproduceerde auto’s te overschrijden. In de voorbije kwarteeuw zijn 39 verschillende modellen van de band gerold in Spanjes grootste autofabriek, van de tweede generatie SEAT Ibiza en de eerste SEAT Cordoba tot de SEAT Arona of de Audi A1, die net aan zijn eerste productieweken is begonnen.

De fabriek werd in 1993 ingewijd na een investering van 1,47 miljard euro. SEAT verhuisde zijn productie na 40 jaar in de oude Zona Franca-fabriek in Barcelona naar Martorell. Sindsdien zijn de belangrijkste modellen van het merk allemaal in Martorell gebouwd, net zoals de Audi Q3 en A1. Het is de derde grootste fabriek van de Volkswagen Group in Europa en ze is de referentie geworden voor de ‘smart factory’ van Industry 4.0.

Auto nummer 10 miljoen, een Arona FR 1.5 TSI in de kleuren Desired Red en Midnight Black, wordt deze week tentoongesteld in de fabriek van Martorell als deel van een expositie rond de 25e verjaardag van de site. Deze Arona werd gebouwd op het MQB A0-platform, dat hij deelt met de Ibiza en met nieuwkomer Audi A1. SEAT was het eerste merk van de Volkswagen Group dat dit platform in gebruik nam. Het biedt meer productieflexibiliteit omdat het verschillende modellen ondersteunt en diverse koetswerkstijlen binnen hetzelfde segment mogelijk maakt. Het heeft Martorell bovendien de mogelijkheid gegeven om de voorbije 18 maanden drie nieuwe modellen aan zijn assemblagelijnen toe te voegen.

Dr. Christian Vollmer, vicevoorzitter voor productie en logistiek bij SEAT, zei dat “sinds zijn inhuldiging in 1993 het hart van SEAT erom bekendstaat het voortouw te nemen in innovatie. Dankzij permanente investeringen in technologie en een hooggekwalificeerd personeelsbestand heeft de fabriek jaar na jaar de kwaliteit van producten en processen verbeterd tot waar ze vandaag staat: de autofabriek met de grootste productie in Spanje en een ijkpunt voor Industry 4.0 en digitalisering.”

 

Blik op de toekomst: Industry 4.0

De voorbije 25 jaar zijn de productieprocessen in de fabriek gevoelig geëvolueerd. In die zin is SEAT vastberaden om de Martorell-fabriek om te vormen naar Industry 4.0. De bedoeling is om een fabriek te creëren die slim, gedigitaliseerd en geconnecteerd is, die zich aanpast aan productievereisten en -processen en die middelen en communicatie efficiënter beheert.

Een voorbeeld voor deze transformatie is dat de fabriek vandaag meer dan 2.000 robots telt die een essentiële rol spelen. Ze zijn constant in beweging om de meer dan 3.000 onderdelen van elke nieuwe auto te assembleren en zullen in de komende jaren nog belangrijker worden. Al deze 4.0-innovaties werken samen met de 8.000 fabrieksarbeiders, die elke dag 2.400 auto’s bouwen, het equivalent van ongeveer 1 auto per 30 seconden.

 

IJkpunt voor investeringen, werkgelegenheid en productie

SEATs productoffensief van de voorbije twee jaar vergde een recordbedrag aan investeringen en R&D-uitgaven, dat vorig jaar opliep tot 962 miljoen euro. Vandaag bouwt de fabriek de Ibiza en de Leon, die in 2019 aan een nieuwe generatie beginnen, naast de stadscross-over Arona. Verder is onlangs de Audi A1 aan de productielijn toegevoegd. Die wordt enkel gebouwd in de fabriek van SEAT en verdeeld naar alle markten waar hij te koop is. Audi bracht hem naar Martorell naar aanleiding van het productiesucces van de Audi Q3, die zeven jaar lang uitsluitend daar werd gemaakt.

Als gevolg van de verhoogde productie, het grotere aantal modellen dat in de fabriek van Martorell wordt gemaakt, de lancering van strategische projecten rond voertuigconnectiviteit en de digitalisering van het bedrijf en de ontwikkeling en lancering van de Tarraco, is het personeelsbestand gegroeid tot meer dan 15.000 werknemers. 12.500 daarvan zijn aan de slag in Martorell, zowel aan de productielijn als in de centrale diensten van het bedrijf en het SEAT Technical Centre, waar al de modellen van het merk worden ontworpen en ontwikkeld. Alleen al in 2018 kwamen er meer dan 500 werknemers bij met een contract van onbepaalde duur.

 

Toegewijd aan duurzaamheid

SEAT heeft zijn projecten rond duurzaamheid de voorbije jaren een versnelling hoger geschakeld en dat engagement heeft betrekking op alle bedrijfsactiviteiten, waaronder R&D, productie, logistiek en verkoop.

Zo hanteert de fabriek in Martorell sinds 2011 het ECOMOTIVE FACTORY-plan, dat een site wil creëren die efficiënt, duurzaam en ecologisch verantwoord werkt. Het bedrijf wil zijn ecologische voetafdruk van 2010 halveren tegen 2025. De voorbije 7 jaar heeft SEAT zijn milieu-impact al met 35,5 procent teruggedrongen via initiatieven zoals SEAT al Sol, de grootste zonne-energie-installatie van de Europese auto-industrie, naast een faciliteit die de energie van de droogovens recupereert en een bodembekleding die de vervuiling met 40 procent vermindert, om er maar een paar te noemen.
 
Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2017 liet SEAT een nettowinst van 281 miljoen euro optekenen, verkocht het bijna 470.000 auto’s en haalde het een recordomzet van meer dan 9,5 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy