Wereldpremière van de nieuwe SEAT Arona TGI op het autosalon van Parijs

Wereldpremière van de nieuwe SEAT Arona TGI op het autosalon van Parijs

Met de wereldpremière van de Arona TGI op het autosalon van Parijs onthult SEAT ‘s werelds eerste SUV op aardgas.

Na de Leon, Ibiza en Mii wordt de Arona TGI hiermee het vierde model uit het SEAT-aanbod dat recht heeft op de milieuvriendelijkere, goedkopere brandstof en draagt het model op die manier bij tot SEAT’s doelstelling om het gebruik van cng te verhogen en de uitstoot van CO2 en stikstofoxide te verlagen.

 De Arona TGI werd ontworpen en ontwikkeld op het SEAT-hoofdkwartier in Martorell waar hij ook gebouwd zal worden. Hij vormt een verdere stap in het voertuigontwikkelingsprogramma van het merk en etaleert niet alleen de modernste technologie ter zake maar bewijst ook meteen dat het verminderen van de ecologische impact geen aanslag op het rijplezier hoeft te betekenen.

 “SEAT zet actief in op de promotie van cng als de brandstof bij uitstek die een duurzaam alternatief vormt”, zegt Luca de Meo, voorzitter van SEAT. “Bovendien is de technologie compatibel met het kwalitatief gewaarborgde, hernieuwbare biomethaan wat de langetermijntoekomst van cng als alternatief voor lage-uitstootmobiliteit kracht bijzet.”

 

Onder de motorkap

De nieuwe SEAT Arona wordt aangedreven door een driecilinder TGI-motor met 12 kleppen en een inhoud van 1,0 liter. Die levert een vermogen van 90 pk tussen 4.500 en 5.800 t/min, en 160 Nm maximumkoppel van 1.900 tot 3.500 t/min. Deze krachtbron wordt standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak voor nog meer efficiëntie en rijgemak.

Met een topsnelheid van 172 km/u en een acceleratietijd van 12,8 seconden voor de sprint naar 100 km/u kunnen Arona TGI-bestuurders niet alleen bogen op indrukwekkende milieuprestaties maar ook op een degelijke rijdynamiek.

De cng-versie van de Arona pakt uit met dezelfde systemen als de 1.0 TSI-benzinevariant, maar krijgt wel aangepaste onderdelen aangemeten om op aardgas te kunnen functioneren. Bovendien beschikt de Arona TGI over drie cng-tanks onder een speciale achterste vloerplaat, een vulopening voor aardgas naast die voor benzine, gasleidingen in roestvrij staal, gasdruksensoren en een elektronische drukregulator die efficiënt de gasdistributie in de TGI-motor beheert.

 Aan de binnenzijde werd de 1.0-litermotor uitvoerig doorontwikkeld en voorzien van zuigers met een toplaag in chroom-nikkel en met nieuwe, op gasgebruik aangepaste zuigerveren, van verstevigde kleppen, andere klepzittingen en van afgevlakte klepsluitvakken op de in- en uitlaatkleppen voor een betere weerstand tegen slijtage. De turbocompressor is lichter zodat de turbine ogenblikkelijk reageert wat zich vertaalt in een motor die zijn prestaties soepeler vrijgeeft.

 Een van de uitdagingen bij cng is het starten bij koud weer. Om hieraan het hoofd te bieden start de motor van de Arona TGI, die in eerste instantie op gas functioneert, bij temperaturen van -10°C op benzine. Zodra de gasinjectoren dan op temperatuur zijn en de omstandigheden het toelaten wordt er pas op de cng-brandstof overgeschakeld.

 De Arona TGI maakt enkel gebruik van benzine als alternatieve brandstof wanneer de cng-tanks leeg zijn, ook al zou het rijbereik dankzij de drie gastanks meer dan voldoende moeten zijn voor de meeste gebruikers. De SUV beschikt over een gastankcapaciteit van 14,3 kg wat voldoende is voor een rijbereik van 400 km op cng. Dankzij de automatische overschakeling op benzine, komt daar nog eens 160 km aan rijbereik bij.

 Cng is een stuk goedkoper dan benzine wat het in de praktijk een stuk voordeliger maakt dan klassieke brandstoffen. Bovendien kent de prijs van aardgas geen onverwachte schommelingen omdat het geen petroleumderivaat is. Daarenboven is cng een heel stuk efficiënter dan zowel diesel als benzine en zelfs lpg. De energie die gegenereerd wordt door 1 kg cng is equivalent aan die van 2 liter lpg, 1,3 liter diesel of 1,5 liter benzine.

 Wanneer de gastanks leeg zijn, wordt er zo naadloos op benzine overgeschakeld dat de bestuurder er waarschijnlijk niets van zal merken. Enkel een verklikker in het dashboard wijst erop dat er vanaf dat ogenblik op benzine wordt gereden in plaats van op gecomprimeerd aardgas.

 

Nog altijd dezelfde

De nieuwe SEAT Arona TGI is nog altijd dezelfde handige, veelzijdige en personaliseerbare SUV. Hij wordt aangeboden in alle uitrustingsniveaus - Reference, Style, Xcellence en FR - zodat klanten ook bij deze motor voor de uitvoering kunnen kiezen die het beste aansluit bij hun noden.

 De Arona TGI blijft een vinnige verschijning, een uitgesproken crossover, een kloeke auto die klaar is voor de stadsjungle en die dankzij een ruim aanbod van opties - zoals de 68 mogelijke kleurcombinaties - een unieke auto kan worden op maat van de eigenaar.

 En zelfs met de introductie van een motor op gecomprimeerd aardgas blijft veelzijdigheid troef. Met zijn 4.138 mm is de Arona TGI 79 mm langer dan de Ibiza en 99 mm hoger. Hij behoudt ook de typische ruimere bodemvrijheid en hogere rijhouding. En zelfs met de gastanks onder de koffervloer beschikt deze Arona nog altijd over een indrukwekkend laadvolume van 282 liter.

Samen met de Leon, Ibiza en Mii bezorgt de Arona TGI SEAT een van de meest uitgebreide cng-gamma’s op de markt, met voertuigen die niet alleen de uitstoot, hun impact op het milieu en gebruikskosten weten te drukken, maar die tegelijkertijd uitpakken met vooruitstrevende technologieën en een heerlijke rijdynamiek verpakt in een stijlvol en verleidelijk uiterlijk.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen. In 2017 boekte SEAT een bedrijfswinst na belastingen van 281 miljoen euro en verkocht het merk wereldwijd 470.000 wagens.

De SEAT-groep stelt meer dan 14.700 personen te werk in zijn drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de succesvolle Ibiza, Leon en Arona worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.


D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  

Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  

Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy