Wereldpremière van de nieuwe SEAT Arona TGI op het autosalon van Parijs

Wereldpremière van de nieuwe SEAT Arona TGI op het autosalon van Parijs

Zaterdag 29 september 2018 — Met de wereldpremière van de Arona TGI op het autosalon van Parijs onthult SEAT ‘s werelds eerste SUV op aardgas.

Na de Leon, Ibiza en Mii wordt de Arona TGI hiermee het vierde model uit het SEAT-aanbod dat recht heeft op de milieuvriendelijkere, goedkopere brandstof en draagt het model op die manier bij tot SEAT’s doelstelling om het gebruik van cng te verhogen en de uitstoot van CO2 en stikstofoxide te verlagen.

 De Arona TGI werd ontworpen en ontwikkeld op het SEAT-hoofdkwartier in Martorell waar hij ook gebouwd zal worden. Hij vormt een verdere stap in het voertuigontwikkelingsprogramma van het merk en etaleert niet alleen de modernste technologie ter zake maar bewijst ook meteen dat het verminderen van de ecologische impact geen aanslag op het rijplezier hoeft te betekenen.

 “SEAT zet actief in op de promotie van cng als de brandstof bij uitstek die een duurzaam alternatief vormt”, zegt Luca de Meo, voorzitter van SEAT. “Bovendien is de technologie compatibel met het kwalitatief gewaarborgde, hernieuwbare biomethaan wat de langetermijntoekomst van cng als alternatief voor lage-uitstootmobiliteit kracht bijzet.”

 

Onder de motorkap

De nieuwe SEAT Arona wordt aangedreven door een driecilinder TGI-motor met 12 kleppen en een inhoud van 1,0 liter. Die levert een vermogen van 90 pk tussen 4.500 en 5.800 t/min, en 160 Nm maximumkoppel van 1.900 tot 3.500 t/min. Deze krachtbron wordt standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak voor nog meer efficiëntie en rijgemak.

Met een topsnelheid van 172 km/u en een acceleratietijd van 12,8 seconden voor de sprint naar 100 km/u kunnen Arona TGI-bestuurders niet alleen bogen op indrukwekkende milieuprestaties maar ook op een degelijke rijdynamiek.

De cng-versie van de Arona pakt uit met dezelfde systemen als de 1.0 TSI-benzinevariant, maar krijgt wel aangepaste onderdelen aangemeten om op aardgas te kunnen functioneren. Bovendien beschikt de Arona TGI over drie cng-tanks onder een speciale achterste vloerplaat, een vulopening voor aardgas naast die voor benzine, gasleidingen in roestvrij staal, gasdruksensoren en een elektronische drukregulator die efficiënt de gasdistributie in de TGI-motor beheert.

 Aan de binnenzijde werd de 1.0-litermotor uitvoerig doorontwikkeld en voorzien van zuigers met een toplaag in chroom-nikkel en met nieuwe, op gasgebruik aangepaste zuigerveren, van verstevigde kleppen, andere klepzittingen en van afgevlakte klepsluitvakken op de in- en uitlaatkleppen voor een betere weerstand tegen slijtage. De turbocompressor is lichter zodat de turbine ogenblikkelijk reageert wat zich vertaalt in een motor die zijn prestaties soepeler vrijgeeft.

 Een van de uitdagingen bij cng is het starten bij koud weer. Om hieraan het hoofd te bieden start de motor van de Arona TGI, die in eerste instantie op gas functioneert, bij temperaturen van -10°C op benzine. Zodra de gasinjectoren dan op temperatuur zijn en de omstandigheden het toelaten wordt er pas op de cng-brandstof overgeschakeld.

 De Arona TGI maakt enkel gebruik van benzine als alternatieve brandstof wanneer de cng-tanks leeg zijn, ook al zou het rijbereik dankzij de drie gastanks meer dan voldoende moeten zijn voor de meeste gebruikers. De SUV beschikt over een gastankcapaciteit van 14,3 kg wat voldoende is voor een rijbereik van 400 km op cng. Dankzij de automatische overschakeling op benzine, komt daar nog eens 160 km aan rijbereik bij.

 Cng is een stuk goedkoper dan benzine wat het in de praktijk een stuk voordeliger maakt dan klassieke brandstoffen. Bovendien kent de prijs van aardgas geen onverwachte schommelingen omdat het geen petroleumderivaat is. Daarenboven is cng een heel stuk efficiënter dan zowel diesel als benzine en zelfs lpg. De energie die gegenereerd wordt door 1 kg cng is equivalent aan die van 2 liter lpg, 1,3 liter diesel of 1,5 liter benzine.

 Wanneer de gastanks leeg zijn, wordt er zo naadloos op benzine overgeschakeld dat de bestuurder er waarschijnlijk niets van zal merken. Enkel een verklikker in het dashboard wijst erop dat er vanaf dat ogenblik op benzine wordt gereden in plaats van op gecomprimeerd aardgas.

 

Nog altijd dezelfde

De nieuwe SEAT Arona TGI is nog altijd dezelfde handige, veelzijdige en personaliseerbare SUV. Hij wordt aangeboden in alle uitrustingsniveaus - Reference, Style, Xcellence en FR - zodat klanten ook bij deze motor voor de uitvoering kunnen kiezen die het beste aansluit bij hun noden.

 De Arona TGI blijft een vinnige verschijning, een uitgesproken crossover, een kloeke auto die klaar is voor de stadsjungle en die dankzij een ruim aanbod van opties - zoals de 68 mogelijke kleurcombinaties - een unieke auto kan worden op maat van de eigenaar.

 En zelfs met de introductie van een motor op gecomprimeerd aardgas blijft veelzijdigheid troef. Met zijn 4.138 mm is de Arona TGI 79 mm langer dan de Ibiza en 99 mm hoger. Hij behoudt ook de typische ruimere bodemvrijheid en hogere rijhouding. En zelfs met de gastanks onder de koffervloer beschikt deze Arona nog altijd over een indrukwekkend laadvolume van 282 liter.

Samen met de Leon, Ibiza en Mii bezorgt de Arona TGI SEAT een van de meest uitgebreide cng-gamma’s op de markt, met voertuigen die niet alleen de uitstoot, hun impact op het milieu en gebruikskosten weten te drukken, maar die tegelijkertijd uitpakken met vooruitstrevende technologieën en een heerlijke rijdynamiek verpakt in een stijlvol en verleidelijk uiterlijk.

Dries De Weert D'Ieteren NV