Voor iedere wagen de ‘perfect touch’

"Dit materiaal voelt zachter aan. Het biedt een prettiger gevoel dan het eerste", zegt Sara, die deelneemt aan een blinde test uitgevoerd door Raúl Funes, ingenieur bij het 'Haptics'-departement van SEAT. Dit geëngageerde team van professionals bij SEAT voert onderzoek naar wat gebruikers voelen wanneer ze de interieurelementen van een wagen aanraken.

Het werk van Raúl en zijn team bevindt zich tussen de wereld van de materialen en die van de zintuiglijke waarneming. Hoewel dit op het eerste gezicht een eerder subjectief en moeilijk te beoordelen domein lijkt, wordt alles perfect gemeten: "Wij werken meer dan drie jaar aan een auto voor hij uiteindelijk gecommercialiseerd wordt", legt Raúl uit. "Om de objectiviteit van zintuiglijke beoordelingen te verhogen, voeren we jaarlijks meer dan 150 blinde tests uit op voertuigonderdelen: We blinddoeken de deelnemers aan de test zodat ze zich ten volle op hun tastzin kunnen concentreren. Het is maar één voorbeeld van hoe we bijvoorbeeld de gladheid en consistentie van bepaalde materialen analyseren en beoordelen."

 

Het doel van al deze tests is te zorgen voor een gevoel van authentieke kwaliteit bij iedere aanraking. "Welke toets mensen ook indrukken, ze moeten allemaal hetzelfde gevoel van degelijkheid bieden. Het resultaat van ons werk laat zich niet alleen voelen in de details, maar net zo goed in de algemene indruk van een wagen."

 

Het ‘Haptics’-departement evolueert constant en past zich ook aan de technologieën van de toekomst aan. Met de steeds toenemende populariteit van touchscreens neigen fysieke toetsen te verdwijnen. In die zin focust de afdeling van Raúl bijvoorbeeld op het bepalen van de hoeveelheid druk die klanten op het scherm moeten uitoefenen of streven ze naar een lay-out van alle elementen die overeenstemt met de natuurlijke menselijke bewegingen. Daarnaast werkt deze afdeling ook aan het ontwerp van opbergruimtes voor objecten zoals een telefoon, paraplu of laptop. Het doel is om logische en nuttige opbergruimte te creëren, het interieur ruimtelijk te ordenen en maximale functionaliteit te garanderen.

 

"Het is echt een unieke job om voor de verschillende oppervlakken in een auto te komen tot het perfecte gevoel voor de klant", vertelt Raúl. In die mate zelfs dat telkens wanneer hij uitlegt wat hij doet, hem gevraagd wordt "of de mensen een wagen echt zo tot in de kleinste details bekijken".

Contacteer ons
Cathy Octaef Promotion & PR Manager, D'Ieteren SA - SEAT Import
Cathy Octaef Promotion & PR Manager, D'Ieteren SA - SEAT Import
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy