Voor iedere wagen de ‘perfect touch’

Woensdag 27 april 2016 — "Dit materiaal voelt zachter aan. Het biedt een prettiger gevoel dan het eerste", zegt Sara, die deelneemt aan een blinde test uitgevoerd door Raúl Funes, ingenieur bij het 'Haptics'-departement van SEAT. Dit geëngageerde team van professionals bij SEAT voert onderzoek naar wat gebruikers voelen wanneer ze de interieurelementen van een wagen aanraken.

Het werk van Raúl en zijn team bevindt zich tussen de wereld van de materialen en die van de zintuiglijke waarneming. Hoewel dit op het eerste gezicht een eerder subjectief en moeilijk te beoordelen domein lijkt, wordt alles perfect gemeten: "Wij werken meer dan drie jaar aan een auto voor hij uiteindelijk gecommercialiseerd wordt", legt Raúl uit. "Om de objectiviteit van zintuiglijke beoordelingen te verhogen, voeren we jaarlijks meer dan 150 blinde tests uit op voertuigonderdelen: We blinddoeken de deelnemers aan de test zodat ze zich ten volle op hun tastzin kunnen concentreren. Het is maar één voorbeeld van hoe we bijvoorbeeld de gladheid en consistentie van bepaalde materialen analyseren en beoordelen."

 

Het doel van al deze tests is te zorgen voor een gevoel van authentieke kwaliteit bij iedere aanraking. "Welke toets mensen ook indrukken, ze moeten allemaal hetzelfde gevoel van degelijkheid bieden. Het resultaat van ons werk laat zich niet alleen voelen in de details, maar net zo goed in de algemene indruk van een wagen."

 

Het ‘Haptics’-departement evolueert constant en past zich ook aan de technologieën van de toekomst aan. Met de steeds toenemende populariteit van touchscreens neigen fysieke toetsen te verdwijnen. In die zin focust de afdeling van Raúl bijvoorbeeld op het bepalen van de hoeveelheid druk die klanten op het scherm moeten uitoefenen of streven ze naar een lay-out van alle elementen die overeenstemt met de natuurlijke menselijke bewegingen. Daarnaast werkt deze afdeling ook aan het ontwerp van opbergruimtes voor objecten zoals een telefoon, paraplu of laptop. Het doel is om logische en nuttige opbergruimte te creëren, het interieur ruimtelijk te ordenen en maximale functionaliteit te garanderen.

 

"Het is echt een unieke job om voor de verschillende oppervlakken in een auto te komen tot het perfecte gevoel voor de klant", vertelt Raúl. In die mate zelfs dat telkens wanneer hij uitlegt wat hij doet, hem gevraagd wordt "of de mensen een wagen echt zo tot in de kleinste details bekijken".

Cathy Octaef Promotion & PR Manager at D'Ieteren SA - SEAT Import