Virtuele realiteit vermindert de productietijd van prototypes met 30 %

 

We zien twee technici met 'Oculus' virtual-realitybrillen in een grote, lege ruimte. De ene draagt handschoenen, de andere houdt twee bedieningselementen vast. De eerste steekt zijn handen uit om iets aan te raken in de lucht, de tweede hurkt neer. Ze wandelen beiden rond in cirkels. We kunnen het niet zien, maar ze analyseren de wagen die intussen werd voorgesteld op het autosalon van Parijs*. "Wat vind je van dit nieuwe wiel?", vraagt de ene. "Het is mooi, perfect zelfs", besluiten ze beiden.

Net zoals in de medische, wetenschappelijke of videosector is virtuele realiteit ook essentieel in de auto-industrie. SEAT gebruikt deze technologie al 20 jaar. "Ze helpt ons om onze productieprocessen te optimaliseren en het product dat we willen bouwen in detail te visualiseren", zegt Javier Díaz, hoofd van het SEAT Prototype Centre. Concreet heeft het gebruik van deze technologie de productietijd van prototypes, het laatste stadium voor de lancering van de wagen, met 30 % verlaagd.

Het verschil is aanzienlijk. Vroeger waren tafels van meer dan 10 meter lang nodig om de plannen open te leggen, net als ontelbare lijsten met voertuigonderdelen, en het hele proces kostte maanden werk. Nu volstaat, dankzij de virtuele realiteit, een enkele computer om de volledige wagen te visualiseren en om veel sneller verbeteringen aan te brengen.

Dankzij deze technologie worden de helft minder prototypes gebouwd voor de lancering van een model. De optimalisatie van tijd en andere middelen heeft bovendien ook voordelen voor de klant - niet alleen op het vlak van nauwkeurigheid en kwaliteit van het product, maar ook voor de uiteindelijke prijs.

Een goed voorbeeld is de nieuwe SEAT Ateca, waarbij het hele proces gevolgd werd via virtuele realiteit: "Meer dan drie jaar zijn verstreken tussen het moment waarop we de eerste beelden zagen en de commercialisering van de wagen. Gedurende die tijd hebben we elke centimeter van de wagen geanalyseerd en hebben we tal van beslissingen genomen om hem te verbeteren; zo hebben we meer dan 800 verbeteringen aangebracht in het virtuele stadium", voegt Javier toe.

Een video over het gebruik van virtuele realiteit bij SEAT is beschikbaar via volgende link: http://seat-mediacenter.com/en-stories/videos/virtual-reality-reduces-production-time-of-prototypes-by-30/?v=v&p=1&overview=1&overview=1.

* De SEAT Ateca X-Perience werd getoond op het autosalon van Parijs op woensdag 28 september.

Contacteer ons
Cathy Octaef Promotion & PR Manager, D'Ieteren SA - SEAT Import
Cathy Octaef Promotion & PR Manager, D'Ieteren SA - SEAT Import
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2017 liet SEAT een nettowinst van 281 miljoen euro optekenen, verkocht het bijna 470.000 auto’s en haalde het een recordomzet van meer dan 9,5 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy