Vijf Euro NCAP-sterren voor de nieuwe SEAT Ibiza

De nieuwe Ibiza behaalt uitstekende resultaten in elke Euro NCAP-test

SEAT demonstreerde nog maar eens de extreem hoge veiligheidsniveaus van zijn modellen in de veeleisende veiligheidstests van Euro NCAP. Bij deze gelegenheid werd de nieuwe SEAT Ibiza, gebouwd op het MQB A0-platform in Barcelona, opnieuw de maximumscore van vijf sterren toegekend. Als zodanig kunnen we met trots zeggen dat de drie pijlers van het Spaanse merk, de Ateca, Leon en Ibiza, de best mogelijke resultaten behaalden in de veiligheidstests van Euro NCAP.

De erkenning komt er net nadat de nieuwe SEAT Arona zijn eerste verschijning maakte tijdens een introductie-event in Barcelona. Dit is nog een andere toevoeging aan het SEAT-gamma in zijn grootste productoffensief ooit, waartoe ook de vernieuwde Leon, de Ibiza en de Ateca behoren alsook de grote SUV die in 2018 zal uitkomen.

Het is de moeite waard om eraan te herinneren dat sinds enkele maanden alle nieuwe voertuigen die op de markt komen meer tests moeten ondergaan en dat deze veel veeleisender zijn geworden. Om die reden is het dan ook veel verdienstelijker om op deze prestigieuze en onafhankelijke veiligheidstests vijf sterren te behalen. Het is ook vermeldenswaardig dat er, om de bescherming van kinderen op een betrouwbare manier te testen, crash test dummy’s worden gebruikt die kinderen tussen 6 en 10 jaar voorstellen. Ook de crashtests voor aanrijdingen van opzij en de paaltests (onder een hoek van 75 graden) zijn strenger geworden. Bijkomend is er ook nog de frontale crashtest tegen een niet-vervormbare barrière. Niet alleen het aantal en de soorten gebruikte dummy’s is toegenomen, maar ook hun levensechtheid om echte ongevallensituaties op de meest objectieve manier te weerspiegelen.

De nieuwe SEAT Ibiza behaalde uitstekende resultaten in elke sectie waaruit de veiligheidstests van Euro NCAP bestaan en springt er met een score van 95 % vooral bovenuit op het gebied van de bescherming van volwassen inzittenden. De resultaten op het vlak van de bescherming van kinderen, voetgangerdetectie en veiligheidssystemen zijn eveneens indrukwekkend. Wat de veiligheidssystemen betreft, springt vooral de efficiëntie van de autonome noodremfunctie (Front Assist) erbovenuit. Door een radartechnologie te gebruiken in combinatie met een evolutie van het ABS en de ESC, grijpt de Front Assist niet alleen in wanneer het andere voertuigen waarneemt, maar ook bij voetgangers. Door met dit alles rekening te houden, kan de auto op de meest veilige en snelle manier remmen.

De veiligheidstests van Euro NCAP zijn sinds 2016 veel veeleisender geworden op het vlak van actieve en passieve veiligheid.  Wat die laatste betreft, beschikt de nieuwe SEAT Ibiza nu over veiligheidsgordels met een gordelspanner en spankrachtbegrenzer op de voor- en achterzetels. Dit biedt vele voordelen om op de meest veeleisende uitdagingen bij de bescherming van volwassenen en kinderen te kunnen inspelen, aangezien de gordelspanners bij impact de losheid van de veiligheidsgordel rond de romp en het bekken reduceert en zo de beste bevestiging van zowel volwassenen als kinderen garandeert. De Isofix- en Top Tether-bevestigingspunten op de achterzetels zijn in de SEAT Ibiza standaard aanwezig, net zoals een snelheidsbegrenzer, een derde hoofdsteun achteraan, een geavanceerd veiligheidsgordelwaarschuwingssysteem voor alle zetels en 6 airbags. In combinatie met de adaptieve snelheidsregelaar en de DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling kan de SEAT Ibiza ook met een Stop&Go worden geleverd, een systeem dat automatisch de snelheid aan de verkeersomstandigheden aanpast.

De nieuwe SEAT Ibiza streeft de huidige Euro NCAP-normen voorbij en biedt Hill Hold Control, automatische verlichting, anti-multicrashremsysteem, bandenspanningscontrole en dagrijlichten als standaarduitrustingen.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy