Vierde jaar van groei

Ateca bezorgt SEAT-verkoop in 2016 een boost

Donderdag 12 januari 2017

  • Het merk sluit het jaar af met een verkoop van 410.200 voertuigen, het beste resultaat sinds 2007

  • Verkoopstijging van bijna 30 % sinds 2012

  • Leon en Alhambra boeken historische verkooprecords

  • Turkije, Oostenrijk, Polen, Zweden en Portugal zijn de markten die de grootste vooruitgang boeken

  • SEAT heeft 60 % van zijn dealerships vernieuwd met de nieuwe huisstijl

SEAT sloot 2016 af met een verkooptoename, en dat voor het vierde jaar op rij. De constructeur leverde in totaal 410.200 voertuigen, 2,6 % meer dan in 2015 (400.000) en het beste resultaat sinds 2007. Over de voorbije vier jaar is de SEAT-verkoop gestegen met 27,8 %, tot 89.200 voertuigen meer dan in 2012 (321.000). De nieuwe Ateca heeft de SEAT-verkoop een flinke boost gegeven. Sinds zijn lancering in juli zijn al 24.200 exemplaren verkocht van de allereerste SUV van het merk. Dankzij het succesvolle debuut van de Ateca steeg de SEAT-verkoop in de tweede helft van 2016 met 5,3 %.

 

Naast de sterke cijfers van de Ateca boekten ook de Alhambra en de Leon een vooruitgang. Beide modellen hebben 2016 afgesloten met hun beste verkoopresultaten ooit. In zijn twintigste levensjaar kende de monovolume van het merk een aanzienlijke groei van 13,6 %, met een verkoop van 30.700 exemplaren. De verkoop van de Leon steeg met 3,0 % en kwam uit op 165.000 stuks. Dit is het beste verkoopresultaat van de Leon sinds zijn lancering in 1999 en daarmee is dit model de absolute bestseller van het merk. De Ibiza, die naar het einde van zijn vierde generatie loopt, liet eveneens hoge verkoopcijfers noteren en sloot 2016 af met een totaal van 152.000 geleverde voertuigen, wat neerkomt op een lichte daling ten opzichte van 2015 (-0,9 %).

 

SEAT-voorzitter Luca de Meo drukte zijn tevredenheid over de resultaten uit: "Ons productoffensief is nog maar net begonnen en we hebben alweer een jaar met positieve resultaten achter de rug. Dankzij de lancering van de Ateca kunnen wij de nabije toekomst met optimisme tegemoetzien: hij vertegenwoordigt de derde pijler van ons merk en vanaf dit jaar zal zijn bijdrage aan onze verkoopcijfers nog duidelijker merkbaar zijn." Over 2017 zei Luca de Meo: "Met de vernieuwde Leon, de vijfde generatie van de Ibiza en de nieuwe Arona willen wij ons verkoopvolume opnieuw verhogen. 2017 wordt een heel bijzonder jaar voor SEAT."

 

320.000 voertuigen geleverd in West-Europa

SEAT realiseerde in West-Europa een verkoop van 319.900 exemplaren, wat neerkomt op 2,2 % meer dan in 2015 (312.800), dankzij een sterke stijging in markten zoals Oostenrijk (+12,9 %), Zweden (+31,3 %) en Portugal (+17,0 %). Dit is het beste resultaat in de regio sinds 2007. Bovendien sloot SEAT het jaar af met een positieve balans in vijf belangrijke Europese landen. In Duitsland, de grootste markt voor het merk, steeg de verkoop met 2,5 % tot 90.000 exemplaren, terwijl Spanje op de tweede plaats eindigde met 77.200 geleverde voertuigen (+0,1 %). Het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, SEAT’s derde en vijfde grootste markt, gingen er met 0,5 % op vooruit, met een totale verkoop van respectievelijk 47.400 en 22.500 voertuigen, terwijl het merk in zijn op zes na grootste markt, Italië, een groei van 3,9 % liet noteren, met in totaal 16.500 geleverde auto’s. 

 

Historische verkooprecords in Turkije en Israël

Mede dankzij een stevige groei in Polen (+22,0 %), SEAT’s grootste markt in de regio, en Hongarije (+11,1 %) boekte het merk in Oost-Europa met een totale verkoop van 28.200 voertuigen een stijging van 8,2 % (tegenover 26.100 in 2015). Dit is het beste resultaat in de regio sinds 2008. Bovendien nam de verkoop van SEAT met 3,2 % toe in Tsjechië, waar het merk zijn beste resultaat ooit behaalde.

 

In 2016 brak SEAT andermaal zijn verkooprecords in Turkije en Israël. In Turkije, de zesde grootste markt voor het merk, boekte de constructeur een vooruitgang van 41,7 % om uit te komen op 19.700 voertuigen, 5.800 meer dan in 2015. In Israël groeide SEAT met 6,2 % tot een verkoop van 8.000 exemplaren. Daarnaast kwam de SEAT-verkoop in Mexico, de vierde grootste markt voor het merk, uit op een totaal van 24.500 voertuigen, 1,5 % meer dan het jaar voordien.

 

Bovendien begon SEAT in 2016 met zijn marketingwerk in Singapore en Mauritius, twee nieuwe markten na Moldavië en Palestina, die in 2015 al aangesneden werden.

 

In 2017 zal SEAT doorgaan met zijn productoffensief, dat van start ging met de Ateca. Vanaf januari zal de vernieuwde Leon beschikbaar zijn bij de verdelers, gevolgd door de Ibiza in de eerste helft van het jaar en vervolgens de nieuwe Arona. De lancering van de Ateca heeft een positieve invloed op de verkoop en op de financiële resultaten van de onderneming. In de eerste negen maanden van 2016 boekte SEAT een operationele winst van 137 miljoen euro, een bedrag dat 11 keer hoger ligt dan in dezelfde periode een jaar eerder.

 

Vernieuwing van het dealernet

Eind 2016 had SEAT 60 % van de meer dan 1.700 concessies en showrooms van zijn netwerk vernieuwd volgens de nieuwe huisstijl van het merk. De nieuwe look creëert een naadloze link tussen de bedrijfsidentiteit en het merkdesign van SEAT en symboliseert de waarden van de onderneming, door een open en gastvrije omgeving te creëren.

Veronique Martin D'Ieteren NV