Vier generaties hun tijd vooruit

Vier generaties hun tijd vooruit

  • De 4 generaties van de SEAT Leon vertellen een verhaal van innovatie dat zich uitstrekt over meer dan 20 jaar
  • Gecreëerd in Barcelona en stuk voor stuk referenties op het vlak van design, technologie en kwaliteit
  • Met meer dan twee miljoen verkochte exemplaren voor de eerste drie generaties is de SEAT Leon een steunpilaar van het merk
  • De nieuwe Leon neemt nu de rol van technologisch meest geavanceerde model van SEAT over

Elk van de vier generaties van de SEAT Leon was zijn tijd vooruit, met behoud van hetzelfde DNA gedurende zijn meer dan 20-jarige geschiedenis. Ontworpen, ontwikkeld en gecreëerd in Barcelona delen ze allemaal dezelfde natuur die van de Leon een steunpilaar van het merk heeft gemaakt. Met meer dan 2 miljoen verkochte exemplaren tot nu toe blijft de legende groeien. "Dit is het model dat SEAT op de automotive wereldkaart heeft gezet, dankzij zijn design, technologie en kwaliteit", zegt Isidre López, die verantwoordelijk is voor de Historic Car-collectie van SEAT.

1e generatie (1999). Indrukwekkend debuut. De eerste Leon, ontworpen door Giorgetto Giugiaro, betekende de intrede van SEAT in het segment van de compacte auto’s. "De eerste Leon was een trendsetter met een karaktervol design", zegt Isidre. "Het was een geweldige stap voorwaarts op het gebied van technologie en kwaliteit", verzekert José Miguel Royo, projectmanager van Chassis Development bij SEAT. Het was een pionier op vele gebieden: de eerste auto van het merk die in twee fabrieken tegelijk werd gebouwd (Brussel en Martorell), verkrijgbaar met vierwielaandrijving en een zesversnellingsbak, en met 180 pk was hij ook de eerste SEAT die de 150 pk overtrof. "Het was een superieur model ten opzichte van wat we tot dan toe hadden, vanwege zijn volledig verzinkte koetswerk om hem te beschermen tegen corrosie en om zijn look te verbeteren, en ook vanwege extra's zoals de automatische opening van de brandstofpoort, wat in die tijd een zeer geavanceerd element was", voegt Michael Geue, hoofd van Structural Development & Anticorrosion bij SEAT, toe.

2e generatie (2005). Innovatief, sportief design. Walter de Silva gaf de tweede generatie haar baanbrekende design. "Hij zorgde voor een revolutie in een traditioneel klassiek segment, met de iconische zijblisters in zijn koetswerk en de verzonken handgrepen van zijn achterdeuren, waardoor hij oogde als een 3-deursmodel", zegt José Miguel. In de autosport won de tweede generatie in 2008 en 2009 vier constructeurs- en rijderstitels in het wereldkampioenschap voor toerwagens (WTCC). "Dat was een grootse prestatie, vooral voor een compacte auto, want het ontbreken van een aparte koffer geeft je een enorm aerodynamisch nadeel", legt Isidre uit.

3e generatie (2012). Stijl en kwaliteit. De derde generatie, die werd gepresenteerd met Alejandro Mesonero-Romanos als designhoofd, had een meer verfijnde uitstraling. "Het design is 100% SEAT. Elke automobilist kan een Leon van de derde generatie onmiddellijk herkennen in de achteruitkijkspiegel", aldus Isidre. En dat is mede te danken aan de LED-dagrijlichten. Het was zelfs de eerste compacte auto met full LED-technologie. De derde generatie had een hoger uitvoeringsgamma dan haar voorgangers om een meer veeleisend publiek tevreden te stellen. "We hebben er veel hoogwaardige functies in verwerkt, van de materialen tot het geluid bij het openen en sluiten van de deuren, met bijzondere aandacht voor het interieur", zegt José Miguel. "Iedereen had het over de Leon. We begonnen veel vergelijkende tests te winnen en dat maakte ons bijzonder trots", herinnert Michael zich. Bovendien was het de eerste Leon die 5-deurs, 3-deurs SC- en gezinsgerichte Break-varianten aanbood.

4e generatie (2020). De technologisch meest geavanceerde SEAT. Als er één ding is dat de nieuwe Leon kenmerkt, dan is het wel dat dit model een ongekende technologische sprong voorwaarts betekent: het is niet alleen het eerste volledig geconnecteerde voertuig van het merk, maar het is ook innovatief op het gebied van veiligheid en verlichting. En dat alles met een design van Mesonero-Romanos dat hem een verbeterde look en meer karakter geeft, met behoud van zijn sportieve natuur. José Miguel Royo legt de nadruk op zijn interieur: "Het is veruit het meest begerenswaardige voor de meest veeleisende gebruiker." "Het is gewoonweg spectaculair en overtreft wat voor mij een van de beste auto's in de geschiedenis van SEAT is: de derde generatie Leon", geeft Isidre toe. Bovendien is het de eerste auto van het merk met vijf verschillende aandrijfsystemen (benzine, diesel, cng, microhybride en plug-inhybride), waarmee hij het breedste scala aan mogelijkheden biedt om aan de verwachtingen en behoeften van elke bestuurder te voldoen. "Het wordt een belangrijke gangmaker", besluit Michael Geue.

SE20-63N - 4 generations (2p).pdf 611 KB SE20-63N - 4 generations.docx 48 KB
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy