Van het web naar het podium: een week voor start van het autosalon van Frankfurt stelt SEAT zijn belangrijkste blikvangers voor

SEAT digitale persconferentie

Maandag 4 september 2017 — Luca de Meo, de voorzitter van SEAT, heeft via een web-persconferentie de belangrijkste nieuwigheden van de komende IAA aan de media bekendgemaakt (http://iaawebconference.seatprapp.com).

Om de gelegenheid niet onopgemerkt te laten voorbijgaan, zullen de Arona en de Leon CUPRA R tijdens de eerste persdag ieder op een aparte manier worden voorgesteld. Op dinsdag 12 september om 12.15 uur wordt de SEAT-persconferentie gehost door Luca de Meo, de voorzitter van SEAT, die het over de nieuwe Arona, de Leon CUPRA R en Alexa zal hebben en eveneens de finalistennamen voor de nieuwe grote SUV zal bekendmaken. In de namiddag geven verscheidene leden van de raad van bestuur twee perspraatjes. Om 15.00 uur presenteren Wayne Griffiths, vicevoorzitter voor verkoop en marketing, en Dr. Matthias Rabe, uitvoerend vicevoorzitter voor onderzoek en ontwikkeling, de nieuwe Leon CUPRA R en de toekomstige CUPRA-businessprojecten. Om 16.30 uur hebben Ned Curic, vicevoorzitter van Amazon Alexa, en Dr. Matthias Rabe het over de integratie van Alexa – de nieuwe, innovatieve, stemgestuurde, digitale assistent – in het SEAT-assortiment.

Als onderneming beleeft SEAT een van haar beste periodes. Over de afgelopen vier jaar kende SEAT een groei van 30 %. Vorig jaar verkocht het merk bijna 410.000 voertuigen en behaalde het een operationele winst van 143 miljoen euro, de beste resultaten van de onderneming ooit. Tot nu toe heeft SEAT in de eerste acht maanden van 2017 meer dan 310.000 auto's verkocht, een toename van meer dan 13 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit is het beste resultaat sinds 2001.

De toegenomen verkoop in 2017 wordt weerspiegeld in de halfjaarlijkse resultaten van SEAT. In de eerste jaarhelft steeg de bedrijfswinst met 40,9 % ten opzichte van dezelfde periode in 2016 en bereikte zo een recordcijfer van 130 miljoen euro. Tegelijkertijd steeg de omzet met 12,7 % en bereikte in de eerste zes maanden van het jaar een resultaat van 5,054 miljard euro.

 

De CUPRA R, de meest krachtige en exclusieve auto van SEAT – enkel in beperkte oplage 

Het leidt geen twijfel dat de nieuwe SEAT Leon CUPRA R op de IAA 2017 de bezoekers naar de stand van het Spaanse merk zal lokken. SEAT’s krachtigste auto in zijn geschiedenis zal door zijn beperkte oplage van 799 exemplaren ook de meest exclusieve zijn. De nieuwe SEAT Leon CUPRA R zal beschikbaar zijn met een manuele versnellingsbak (310 pk) of een DSG-6-versnellingsbak (300 pk), maar altijd in combinatie met voorwielaandrijving. Het koetswerk beschikt over enkele opvallende details zoals exclusieve koolstofvezelafwerkingen op de voor- en achterspoilers, de zijlijsten en de diffusor achteraan, maar ook de koperkleurige awerking voor buitenspiegels en velgen springt in het oog. De wielkasten en voorkant krijgen een nieuw en krachtiger design rond de luchtinlaten. De SEAT Leon CUPRA R zal eind 2017 beschikbaar zijn en de 799 gelukkige eigenaars zullen van een interieur kunnen genieten dat niet alleen een met Alcantara® beklede stuurwiel en versnellingspook kreeg maar ook een ‘kuur’ van koolstofvezel en koper onderging. Er is keuze uit drie kleuren: Midnight Black, Pyrenees Grey (allebei zonder meerprijs) en het exclusieve matgrijs.

De nieuwe Leon CUPRA R krijgt ook een paar extra's. Op de vooras werd de wielvlucht bijgesteld terwijl ook de adaptieve onderstelregeling DCC (Dynamic Chassis Control) en, niet te vergeten, de Brembo-remmen werden aangepast. Er is ook een nieuw uitlaatsysteem voorzien. Dus ja, hij is sportiever, maar hij is vooral een uniek model bestemd voor de 799 meest veeleisende SEAT-bestuurders.

 

De nieuwe SEAT Arona – Wereldpremière

Met de nieuwe Arona treedt SEAT toe tot het segment van de compacte crossovers. Maar er is meer. Het autosalon van Frankfurt vormt ook het startschot voor de verkoop van de Arona, aangezien de nieuwe crossover besteld kan worden vanaf de dag dat hij zijn publieke debuut maakt. Tijdens de eerste persdag zal worden bekendgemaakt in welke prijscategorie de auto valt in Duitsland en Spanje. Eind november al zullen de eerste exemplaren worden geleverd.

De Arona, die bestemd is voor bestuurders die hun rijervaring net dat tikkeltje spannender willen maken, krijgt binnen het SUV-aanbod van SEAT een plaats net onder de Ateca en is na de Ibiza de tweede auto die op het MQB A0-platform wordt gebouwd. Hij wordt uitsluitend geproduceerd in Martorell, valt op met zijn design, zijn hoogte, zijn breedte, zijn compacte crossover-afmetingen en zijn brede waaier aan aanpassingsmogelijkheden. Hij beschikt bovendien over de meest geavanceerde technologie op het vlak van veiligheid en connectiviteit.

Na de Ateca, de vernieuwde Leon en de nieuwe Ibiza vult de Arona het grootste productoffensief ooit aan, dat wordt vervolldigd met de grote SUV die volgend jaar op de markt komt.

 

Amazon Alexa, uw persoonlijke assistent

Van alle autoconstructeurs in Europa zullen de voertuigen van SEAT de allereerste zijn die Alexa als een interactieve spraakdienst integreren. De functie zal eind dit jaar beschikbaar zijn voor de Leon en de Ateca, en volgend jaar voor de Ibiza en de Arona.

SEAT maakt de integratie van de interactieve spraakservice Amazon Alexa bekend op het autosalon van Frankfurt. De samenwerking tussen SEAT en Amazon heeft als doel om slimme oplossingen te integreren en de tijd die de bestuurder in de auto doorbrengt te optimaliseren.

Dankzij de integratie van Alexa in de wagens van SEAT kunnen bestuurders onder andere een bestemming, de dichtstbijzijnde autohandelaar of een plek om te dineren eenvoudig vinden. En dit is nog maar het begin, want de evolutie van Alexa en haar integratie in het SEAT-assortiment is nog maar net begonnen.

 

Finalistennamen voor de grote SUV van SEAT onthuld

SEAT's openbare stemprocedure om een naam te vinden voor zijn grote SUV heeft hoge verwachtingen geschept. Het #SEATseekingName-initiatief leidde tot negen voorstellen die werden geselecteerd als potentiële naam voor de toekomstige derde SUV van het merk, die in 2018 op de markt komt. De negen Spaanse plaatsnamen die uit 10.130 ingeleverde voorstellen werden weerhouden en op 12 september kans maken op een finaleplaats, zijn:

Abrera -- Alboran -- Aran -- Aranda -- Avila -- Donosti -- Tarifa -- Tarraco -- Teide

Op 12 september zal het merk de namen van de finalisten onthullen tijdens de persconferentie op het autosalon van Frankfurt. Vanaf die dag tot en met 25 september zal iedereen die voor zijn favoriete naam wenst te stemmen hiertoe de kans krijgen via seat.com/seekingname en seat.es/buscanombre. De naam die de meeste stemmen vergaart, is de winnaar.

 

Volvop voor CNG

Tot slot wil SEAT zijn potentieel op het vlak van CNG demonstreren. Na de succesvolle introductie van de CNG-versies voor de Leon en de Mii, is nu de nieuwe SEAT Ibiza aan de beurt. De nieuwe 1.0 SEAT Ibiza TGI in Frankfurt bewijst hoe sterk SEAT gelooft in gecomprimeerd aardgas (CNG) als schone en efficiënte brandstof. Gecomprimeerd aardgas is een milieuvriendelijk alternatief dat de kloof helpt overbruggen tussen traditionele aandrijvingen en elektrische motoren. Daarnaast combineert CNG het beste van twee werelden, namelijk diesel en benzine, aangezien het 85 % minder stikstofoxide uitstoot dan dieselmotoren, 25 % minder CO2 dan benzinemotoren en bijna geen fijnstof.

De Ibiza 1.0 TGI zal dankzij de flexibiliteit van het nieuwe modulaire MQB A0-platform op dezelfde productielijn als de rest van het assortiment worden vervaardigd en zal daardoor aan precies dezelfde testnormen worden onderworpen zoals de technische goedkeuring, kwaliteitscontrole en duurzaamheid. Allemaal met de totale garantie van SEAT en met alle kwaliteiten van het nieuwe Ibiza-assortiment op het gebied van veiligheid, connectiviteit, design, comfort, precisie en rijkwaliteit.

De 1.0 Ibiza TGI beschikt over drie brandstoftanks: één voor benzine en twee voor CNG, aangezien de motor perfect functioneert met beide brandstoffen en een totaal gecombineerd brandstofbereik van bijna 1.200 kilometer heeft (390 met CNG) met in de CNG-modus een CO2-uitstoot van slechts 88 g/km. Op het vlak van brandstofbereik komt geen enkele andere technologie in de buurt van de 1.0 Ibiza TGI. In vergelijking met elektrische voertuigen hoeft de bestuurder zich nooit zorgen te maken om zonder energie of brandstof te vallen. De 1.0 Ibiza TGI, die wordt aangeboden in uitrustingsniveau Style, pakt uit met lage gebruikskosten dankzij de lagere prijs van CNG en de brandstofefficiëntie van zijn motor.

Dries De Weert D'Ieteren NV