'Vaders van de Ibiza' voor het eerst verenigd

'Vaders van de Ibiza' voor het eerst verenigd

30 jaar SEAT Ibiza

- Designers Giugiaro, de Silva, Donckerwolke en Mesonero schetsen de geschiedenis en ontwikkeling van de Ibiza bij zijn 30e verjaardag.

 

"Het was een lang en moeilijk proces", herinnert zich Giorgetto Giugiaro, de ontwerper van de eerste SEAT Ibiza in 1984, een wagen die uiteindelijk zou uitgroeien tot het meest charismatische en best verkochte model van de onderneming. Met schetsen en een gradenboog in de hand haalt de Italiaanse designer herinneringen op aan die jaren waarin het doel was om leider te worden in dit segment door "een compleet nieuw product te ontwikkelen dat nooit eerder door het merk gecreëerd werd". De redenen voor het succes? "De proporties van de auto, de eenvoud van zijn architectuur in combinatie met zijn elegante sportieve look", vertelt Giugiaro.

 

"Voor de onderneming was de SEAT Ibiza de eerste stap naar de productie van volledig zelf ontwikkelde modellen. Dat was meteen ook de reden waarom het design van de wagen een 'persoonlijkheid' moest creëren, die kon worden toegepast op toekomstige modellen", vervolgt Giugiaro. De tweede generatie van de Ibiza, met dezelfde duidelijke stempel van zijn ontwerper, kon rekenen op de jongste technologische ontwikkelingen en kreeg 'meer afgeronde vormen', zonder evenwel de essentiële elementen van de eerste generatie te verliezen.

 

De derde generatie van de Ibiza zag het licht in 2002, achttien jaar na de eerste, en was het werk van Walter de Silva, huidig designdirecteur van de Volkswagen-groep. De Silva, die een aantrekkelijker design met meer pit introduceerde, aarzelt niet om te verklaren dat de Ibiza "het hart van het merk is". Iedere volgende generatie is het resultaat van "evoluties in het design", en hij beschouwt de Ibiza als "het antwoord op de wens van vele jonge mensen naar een wagen die zowel sportief als functioneel is".

 

Luc Donckerwolke, die in 2008 de vierde generatie van het model lanceerde, is grotendeels dezelfde mening toegedaan. De voormalige designdirecteur van SEAT gelooft dat het succes van deze wagen gebaseerd is op de waarden "waarmee alle jonge mensen zich willen identificeren. De Ibiza biedt het juiste evenwicht tussen design en een rebels, innovatief en dynamisch karakter, typisch voor jonge mensen", voegt hij eraan toe.

 

De huidige designdirecteur van SEAT , Alejandro Mesonero-Romanos, was een van die jonge mensen toen hij op 18-jarige leeftijd zijn eerste wagen kocht, een SEAT Ibiza. "Ik begon destijds aan mijn designstudies, en voor mij stond de Ibiza symbool voor moderniteit. Een auto ontworpen door Giugiaro met een motor ontwikkeld door Porsche, gebouwd in Barcelona, mijn favoriete stad. Het was een combinatie die me onmiddellijk aansprak", vertelt de designer.

 

Door een speling van het lot kreeg hij de opdracht om een speciale editie van de Ibiza te ontwerpen ter gelegenheid van de 30e verjaardag van het model. Hij koos voor een driedeursversie in Baleagrijs, een "gesofisticeerde" kleur. "Om zijn sportieve karakter te benadrukken, combineerden we die kleur met zwart voor de wielen en de stiksels en andere interieurelementen", legt hij uit. Mesonero-Romanos gelooft dat het geheim voor het succes van dit model "in zijn eigen DNA schuilt: hij heeft net de juiste dosis sportiviteit, zonder agressief over te komen". Het is een wagen met karakter, die duidelijk aanwezig is. Voor deze designer is de Ibiza een auto voor iemand "die geen toegevingen wil doen op functionaliteit, maar voor wie imago en design wel essentieel zijn".

 

Deze vier 'vaders van de SEAT Ibiza' komen nu samen om zijn 30e verjaardag te vieren. "Weinig ondernemingen kunnen terugkijken op een dergelijke lange geschiedenis van een model", vertelt de Silva. "Het is een waar plezier om de 30e verjaardag van een product te kunnen vieren", voegt Giugiaro er vaderlijk aan toe. Zijn geesteskind is volwassen geworden.

Contacteer ons
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2017 liet SEAT een nettowinst van 281 miljoen euro optekenen, verkocht het bijna 470.000 auto’s en haalde het een recordomzet van meer dan 9,5 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy