'Vaders van de Ibiza' voor het eerst verenigd

'Vaders van de Ibiza' voor het eerst verenigd

30 jaar SEAT Ibiza

- Designers Giugiaro, de Silva, Donckerwolke en Mesonero schetsen de geschiedenis en ontwikkeling van de Ibiza bij zijn 30e verjaardag.

 

"Het was een lang en moeilijk proces", herinnert zich Giorgetto Giugiaro, de ontwerper van de eerste SEAT Ibiza in 1984, een wagen die uiteindelijk zou uitgroeien tot het meest charismatische en best verkochte model van de onderneming. Met schetsen en een gradenboog in de hand haalt de Italiaanse designer herinneringen op aan die jaren waarin het doel was om leider te worden in dit segment door "een compleet nieuw product te ontwikkelen dat nooit eerder door het merk gecreëerd werd". De redenen voor het succes? "De proporties van de auto, de eenvoud van zijn architectuur in combinatie met zijn elegante sportieve look", vertelt Giugiaro.

 

"Voor de onderneming was de SEAT Ibiza de eerste stap naar de productie van volledig zelf ontwikkelde modellen. Dat was meteen ook de reden waarom het design van de wagen een 'persoonlijkheid' moest creëren, die kon worden toegepast op toekomstige modellen", vervolgt Giugiaro. De tweede generatie van de Ibiza, met dezelfde duidelijke stempel van zijn ontwerper, kon rekenen op de jongste technologische ontwikkelingen en kreeg 'meer afgeronde vormen', zonder evenwel de essentiële elementen van de eerste generatie te verliezen.

 

De derde generatie van de Ibiza zag het licht in 2002, achttien jaar na de eerste, en was het werk van Walter de Silva, huidig designdirecteur van de Volkswagen-groep. De Silva, die een aantrekkelijker design met meer pit introduceerde, aarzelt niet om te verklaren dat de Ibiza "het hart van het merk is". Iedere volgende generatie is het resultaat van "evoluties in het design", en hij beschouwt de Ibiza als "het antwoord op de wens van vele jonge mensen naar een wagen die zowel sportief als functioneel is".

 

Luc Donckerwolke, die in 2008 de vierde generatie van het model lanceerde, is grotendeels dezelfde mening toegedaan. De voormalige designdirecteur van SEAT gelooft dat het succes van deze wagen gebaseerd is op de waarden "waarmee alle jonge mensen zich willen identificeren. De Ibiza biedt het juiste evenwicht tussen design en een rebels, innovatief en dynamisch karakter, typisch voor jonge mensen", voegt hij eraan toe.

 

De huidige designdirecteur van SEAT , Alejandro Mesonero-Romanos, was een van die jonge mensen toen hij op 18-jarige leeftijd zijn eerste wagen kocht, een SEAT Ibiza. "Ik begon destijds aan mijn designstudies, en voor mij stond de Ibiza symbool voor moderniteit. Een auto ontworpen door Giugiaro met een motor ontwikkeld door Porsche, gebouwd in Barcelona, mijn favoriete stad. Het was een combinatie die me onmiddellijk aansprak", vertelt de designer.

 

Door een speling van het lot kreeg hij de opdracht om een speciale editie van de Ibiza te ontwerpen ter gelegenheid van de 30e verjaardag van het model. Hij koos voor een driedeursversie in Baleagrijs, een "gesofisticeerde" kleur. "Om zijn sportieve karakter te benadrukken, combineerden we die kleur met zwart voor de wielen en de stiksels en andere interieurelementen", legt hij uit. Mesonero-Romanos gelooft dat het geheim voor het succes van dit model "in zijn eigen DNA schuilt: hij heeft net de juiste dosis sportiviteit, zonder agressief over te komen". Het is een wagen met karakter, die duidelijk aanwezig is. Voor deze designer is de Ibiza een auto voor iemand "die geen toegevingen wil doen op functionaliteit, maar voor wie imago en design wel essentieel zijn".

 

Deze vier 'vaders van de SEAT Ibiza' komen nu samen om zijn 30e verjaardag te vieren. "Weinig ondernemingen kunnen terugkijken op een dergelijke lange geschiedenis van een model", vertelt de Silva. "Het is een waar plezier om de 30e verjaardag van een product te kunnen vieren", voegt Giugiaro er vaderlijk aan toe. Zijn geesteskind is volwassen geworden.

Contacteer ons
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.seat.be.


D'Ieteren Group

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.
Meer informatie over de Groep D'Ieteren.


D'Ieteren

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan.

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV. Alle rechten voorbehouden. Wettelijke bepalingen