SEAT zet de beste augustuscijfers in zijn geschiedenis neer

SEAT zet de beste augustuscijfers in zijn geschiedenis neer

Maandag 17 september 2018 — SEAT’s wereldwijde verkoop groeide in augustus met 38,9% en bereikte een totaal van 41.200 voertuigen (2017: 29.700). De implementatie van de nieuwe WLTP-richtlijn, van kracht op 1 september, in combinatie met het voortreffelijke verkoopmomentum van SEAT duwde de leveringen verder de hoogte in. SEAT brak zijn augustusverkooprecord en overtrof het resultaat van 2000 (32.900 wagens).

Dit jaar heeft SEAT tot vandaag in totaal 383.900 voertuigen verkocht wat 21,9% meer is dan dezelfde periode vorig jaar (315.100). Bovendien registreerde de autobouwer zijn grootste verkoopvolume van januari tot augustus in zijn geschiedenis. Het vorige record dateert van 2000 (357.300 eenheden).

Wayne Griffiths, vicevoorzitter marketing en verkoop bij SEAT, benadrukte dat “de verkoop van voertuigen in Europa duidelijk invloed ondervond van de implementatie van het nieuwe WLTP-protocol. We hebben de verkoop in de maanden juli en augustus bevorderd en dit zal zich laten voelen in de resultaten van september. De komende maanden zullen voor alle autobouwers een uitdaging zijn. De rest van het jaar zullen we de effecten van WLTP voelen, deze zullen een impact hebben op het volume geregistreerde voertuigen in Europa.”

SEAT’s wereldwijde leveringen boeken vooruitgang dankzij de groei in de belangrijkste Europese markten. Van januari tot augustus waren Duitsland (83.100 voertuigen; +27,6%), Spanje (79.100; +18,2%) en het Verenigd Koninkrijk (45.200; +26,2%) de drie bestverkopende landen. Terwijl in Duitsland en in het VK de resultaten van augustus de beste uit SEAT’s geschiedenis waren, was SEAT in Spanje het best verkopende merk met de Leon en de Ibiza als wereldwijd meest verspreide geregistreerde modellen.

Een nog grotere groei kende SEAT in Frankrijk waar de verkoop toenam met 31,1% en er dit jaar 21.600 voertuigen werden verkocht. Oostenrijk (15.500 wagens) is SEAT’s vijfde grootste markt dankzij een stijging van 26,3% die het merk naar de top drie van best verkopende landen tilt. Oostenrijk heeft het op een na grootste marktaandeel en moet alleen Spanje laten voorgaan. SEAT noteerde ook een stevige groei in Italië (15.300 wagens, +26,8%), Polen (9.800 wagens, +30,3%), België (7.500, +44,3%) en Portugal (7.400, +24,5%). Daarnaast is Algerije de snelst groeiende markt buiten Europa. De assemblagefabriek in Relizane zorgde voor een boost: in het land werden er 13.900 wagens afgeleverd wat er 11.800 meer zijn dan dezelfde periode in 2017.

De nieuwe Tarraco vervolledigt het SUV-offensief

Op 18 september zal SEAT de Tarraco voorstellen, die de SUV-modellenreeks bestaande uit de Arona en de Ateca vervoegt. De Tarraco, de Latijnse naam van Tarragona, wordt wereldwijd onthuld op 18 september in de gelijknamige stad. Vanaf december gaat hij in presales.

De komende weken voegt SEAT ook de CUPRA Ateca aan zijn gamma toe, alsook de Arona TGI, de eerste SUV aangedreven door aardgas onder druk (cng) op de markt. De meest duurzame versie van de Arona vervoegt de line-up van de cng-modellen waartoe we vandaag de Mii, de Ibiza en de Leon rekenen.

Dries De Weert D'Ieteren NV