SEAT zet de beste augustuscijfers in zijn geschiedenis neer

SEAT zet de beste augustuscijfers in zijn geschiedenis neer

SEAT’s wereldwijde verkoop groeide in augustus met 38,9% en bereikte een totaal van 41.200 voertuigen (2017: 29.700). De implementatie van de nieuwe WLTP-richtlijn, van kracht op 1 september, in combinatie met het voortreffelijke verkoopmomentum van SEAT duwde de leveringen verder de hoogte in. SEAT brak zijn augustusverkooprecord en overtrof het resultaat van 2000 (32.900 wagens).

Dit jaar heeft SEAT tot vandaag in totaal 383.900 voertuigen verkocht wat 21,9% meer is dan dezelfde periode vorig jaar (315.100). Bovendien registreerde de autobouwer zijn grootste verkoopvolume van januari tot augustus in zijn geschiedenis. Het vorige record dateert van 2000 (357.300 eenheden).

Wayne Griffiths, vicevoorzitter marketing en verkoop bij SEAT, benadrukte dat “de verkoop van voertuigen in Europa duidelijk invloed ondervond van de implementatie van het nieuwe WLTP-protocol. We hebben de verkoop in de maanden juli en augustus bevorderd en dit zal zich laten voelen in de resultaten van september. De komende maanden zullen voor alle autobouwers een uitdaging zijn. De rest van het jaar zullen we de effecten van WLTP voelen, deze zullen een impact hebben op het volume geregistreerde voertuigen in Europa.”

SEAT’s wereldwijde leveringen boeken vooruitgang dankzij de groei in de belangrijkste Europese markten. Van januari tot augustus waren Duitsland (83.100 voertuigen; +27,6%), Spanje (79.100; +18,2%) en het Verenigd Koninkrijk (45.200; +26,2%) de drie bestverkopende landen. Terwijl in Duitsland en in het VK de resultaten van augustus de beste uit SEAT’s geschiedenis waren, was SEAT in Spanje het best verkopende merk met de Leon en de Ibiza als wereldwijd meest verspreide geregistreerde modellen.

Een nog grotere groei kende SEAT in Frankrijk waar de verkoop toenam met 31,1% en er dit jaar 21.600 voertuigen werden verkocht. Oostenrijk (15.500 wagens) is SEAT’s vijfde grootste markt dankzij een stijging van 26,3% die het merk naar de top drie van best verkopende landen tilt. Oostenrijk heeft het op een na grootste marktaandeel en moet alleen Spanje laten voorgaan. SEAT noteerde ook een stevige groei in Italië (15.300 wagens, +26,8%), Polen (9.800 wagens, +30,3%), België (7.500, +44,3%) en Portugal (7.400, +24,5%). Daarnaast is Algerije de snelst groeiende markt buiten Europa. De assemblagefabriek in Relizane zorgde voor een boost: in het land werden er 13.900 wagens afgeleverd wat er 11.800 meer zijn dan dezelfde periode in 2017.

De nieuwe Tarraco vervolledigt het SUV-offensief

Op 18 september zal SEAT de Tarraco voorstellen, die de SUV-modellenreeks bestaande uit de Arona en de Ateca vervoegt. De Tarraco, de Latijnse naam van Tarragona, wordt wereldwijd onthuld op 18 september in de gelijknamige stad. Vanaf december gaat hij in presales.

De komende weken voegt SEAT ook de CUPRA Ateca aan zijn gamma toe, alsook de Arona TGI, de eerste SUV aangedreven door aardgas onder druk (cng) op de markt. De meest duurzame versie van de Arona vervoegt de line-up van de cng-modellen waartoe we vandaag de Mii, de Ibiza en de Leon rekenen.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy