SEAT zet de beste augustuscijfers in zijn geschiedenis neer

SEAT zet de beste augustuscijfers in zijn geschiedenis neer

SEAT’s wereldwijde verkoop groeide in augustus met 38,9% en bereikte een totaal van 41.200 voertuigen (2017: 29.700). De implementatie van de nieuwe WLTP-richtlijn, van kracht op 1 september, in combinatie met het voortreffelijke verkoopmomentum van SEAT duwde de leveringen verder de hoogte in. SEAT brak zijn augustusverkooprecord en overtrof het resultaat van 2000 (32.900 wagens).

Dit jaar heeft SEAT tot vandaag in totaal 383.900 voertuigen verkocht wat 21,9% meer is dan dezelfde periode vorig jaar (315.100). Bovendien registreerde de autobouwer zijn grootste verkoopvolume van januari tot augustus in zijn geschiedenis. Het vorige record dateert van 2000 (357.300 eenheden).

Wayne Griffiths, vicevoorzitter marketing en verkoop bij SEAT, benadrukte dat “de verkoop van voertuigen in Europa duidelijk invloed ondervond van de implementatie van het nieuwe WLTP-protocol. We hebben de verkoop in de maanden juli en augustus bevorderd en dit zal zich laten voelen in de resultaten van september. De komende maanden zullen voor alle autobouwers een uitdaging zijn. De rest van het jaar zullen we de effecten van WLTP voelen, deze zullen een impact hebben op het volume geregistreerde voertuigen in Europa.”

SEAT’s wereldwijde leveringen boeken vooruitgang dankzij de groei in de belangrijkste Europese markten. Van januari tot augustus waren Duitsland (83.100 voertuigen; +27,6%), Spanje (79.100; +18,2%) en het Verenigd Koninkrijk (45.200; +26,2%) de drie bestverkopende landen. Terwijl in Duitsland en in het VK de resultaten van augustus de beste uit SEAT’s geschiedenis waren, was SEAT in Spanje het best verkopende merk met de Leon en de Ibiza als wereldwijd meest verspreide geregistreerde modellen.

Een nog grotere groei kende SEAT in Frankrijk waar de verkoop toenam met 31,1% en er dit jaar 21.600 voertuigen werden verkocht. Oostenrijk (15.500 wagens) is SEAT’s vijfde grootste markt dankzij een stijging van 26,3% die het merk naar de top drie van best verkopende landen tilt. Oostenrijk heeft het op een na grootste marktaandeel en moet alleen Spanje laten voorgaan. SEAT noteerde ook een stevige groei in Italië (15.300 wagens, +26,8%), Polen (9.800 wagens, +30,3%), België (7.500, +44,3%) en Portugal (7.400, +24,5%). Daarnaast is Algerije de snelst groeiende markt buiten Europa. De assemblagefabriek in Relizane zorgde voor een boost: in het land werden er 13.900 wagens afgeleverd wat er 11.800 meer zijn dan dezelfde periode in 2017.

De nieuwe Tarraco vervolledigt het SUV-offensief

Op 18 september zal SEAT de Tarraco voorstellen, die de SUV-modellenreeks bestaande uit de Arona en de Ateca vervoegt. De Tarraco, de Latijnse naam van Tarragona, wordt wereldwijd onthuld op 18 september in de gelijknamige stad. Vanaf december gaat hij in presales.

De komende weken voegt SEAT ook de CUPRA Ateca aan zijn gamma toe, alsook de Arona TGI, de eerste SUV aangedreven door aardgas onder druk (cng) op de markt. De meest duurzame versie van de Arona vervoegt de line-up van de cng-modellen waartoe we vandaag de Mii, de Ibiza en de Leon rekenen.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy