SEAT voert zelfrijdende robots in en bespaart 1,5 ton CO2 per jaar

SEAT voert zelfrijdende robots in en bespaart 1,5 ton CO2 per jaar

  • Het wordt het eerste bedrijf in Europa dat AGV’s zonder magnetische geleiding invoert buiten de werkplaatsen, met 4G-connectie, inductief laden en een konvooi van 25 meter
  • Elk konvooi kan 10 ton dragen en samen leggen ze 240 kilometer per dag af
  • AGV’s maken efficiëntere onderdelenlevering mogelijk, omdat ze de CO2-uitstoot met 1,5 ton verminderen door de truckverplaatsingen tussen ateliers te elimineren

De SEAT-site in Martorell boekt vooruitgang in zijn doel om een meer duurzame, gedigitaliseerde en slimme fabriek te worden. SEAT is de eerste industriële fabrikant in Europa die in openlucht automatisch geleide voertuigen inzet met SLAM-navigatie (simultaneous localisation and mapping of simultane lokalisatie en inkaartbrenging), 4G-connectie en inductief laden van de batterij. Op dit moment rijden er acht AGV’s rond buiten de productiehallen van de fabriek van Martorell, om het onderdelentransport te automatiseren. De nieuwe voertuigen vergezellen de 200 AGV’s die onderdelen leveren in de assemblagehallen van de fabrieken van Martorell en Barcelona.

Elk outdoor AGV vormt samen met zijn aanhangers een konvooi van 25 meter met een maximaal laadvermogen van 10 ton, en legt trajecten af met een lengte van 3,5 kilometer. Dankzij SLAM-navigatie worden de voertuigen niet geleid door magneettape of draden, waardoor de onderhoudskosten lager liggen, ze zich flexibeler aan nieuwe routes aanpassen en hun installatie geen bouwwerkzaamheden vergt. Samen leggen de acht AGV’s 240 kilometer per dag af. Vandaag zijn er twee routes in gebruik tussen de perserij en het metaalatelier, waar zijkanten van voertuigen en mobiele elementen zoals kofferkleppen en deuren worden afgeleverd. Daardoor hoeven tussen deze afdelingen geen vrachtwagens meer te rijden.

De vloot van outdoor AGV’s maakt een reductie van 1,5 ton CO2 per jaar mogelijk. Tot op heden werden deze leveringen namelijk uitgevoerd met een truck en een trekker. Het gebruik van deze AGV’s maakt leveringen efficiënter en goedkoper, en vermindert enerzijds voorraadopstapeling op zowel het vertrekpunt als de bestemming en anderzijds het voertuigverkeer in de fabriek. Het project kwam tot stand in samenwerking met ASTI Mobile Robotics en Telefónica.

Dr. Christian Vollmer, Vicepresident voor Productie en Logistiek bij SEAT, zei dat “SEAT de voorbije jaren baanbrekende innovaties heeft ingevoerd op het vlak van logistiek. Dit is nog een voorbeeld van onze toewijding om een referentie te worden voor Industry 4.0. De invoering van outdoor AGV’s laat ons toe om de productie en logistieke processen te optimaliseren op een efficiënte, duurzame en geconnecteerde manier”.

Een referentie voor Industry 4.0

Met dit project vergroot SEAT zijn efficiëntie en zet het bedrijf een stap vooruit naar zijn doel om van de fabriek van Martorell een slimmere fabriek te maken, door het internet der dingen toe te passen in industriële omgevingen waar procesautomatisering en digitalisering sleutelelementen zijn. De voorbije jaren heeft SEAT technologische innovaties toegepast in zijn volledige productiecyclus, zoals de AGV’s zelf, die zijn geïntegreerd in de productielijn om onderdelen te vervoeren, drones voor dringende onderdelenleveringen en collaboratieve robots die in combinatie met efficiënter databeheer via kunstmatige intelligentie, big data en blockchain leiden tot efficiëntere, meer flexibele en snellere processen. Al deze 4.0-nieuwigheden werken in harmonie met de 7.900 arbeiders van de fabriek, die vandaag 2.300 auto’s per dag bouwen.

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy