SEAT verschijnt in topvorm op het Salon van Genève

Dinsdag 6 maart 2018 — De wereldwijde SEAT-verkoop blijft met dubbele cijfers groeien. Gedurende februari heeft de onderneming de sterke omzetstijging van begin 2018  - met 39.900 geleverde voertuigen, dat is 25,9% meer dan in dezelfde maand in 2017 - kunnen handhaven. De verkoopcijfers stegen dit jaar met 23,1% tot 78.800 stuks.

SEAT handhaaft een sterke groei op de belangrijkste markten voor het merk. In januari en februari voerde Spanje de ranking aan met 17.100 verkochte voertuigen (+18,1%), op de voet gevolgd door Duitsland, dat 15% steeg en 13.700 stuks realiseerde. Andere uitzonderlijke markten bleken Zwitserland (2.100; +27,8%), Frankrijk (4.300; +26,8%), Oostenrijk (3.500; +18,5%), het Verenigd Koninkrijk (6.500; +17,2%) en Italië (3.700; +12,1%). Ook buiten Europa groeit SEAT fors. Algerije blijft met 4.700 verkochte auto's sinds het begin van dit jaar de op drie na grootste markt voor het merk, en ook in Israël steeg de verkoop met 34,9% tot 2.100 auto's.

SEAT-vicepresident voor verkoop en marketing, Wayne Griffiths, benadrukte dat de omzet in de eerste twee maanden van het jaar opmerkelijk is gestegen. “Wij zijn één van de snelst groeiende automerken in de sector en winnen marktaandeel op strategische markten. De SEAT Arona is op alle markten populair, net als de Leon, Ibiza en Ateca. Bovendien zal de lancering van het nieuwe merk CUPRA een positief effect hebben om in de toekomst nieuwe klanten aan te trekken”, voegt Griffiths er aan toe.

 

CUPRA, ontstaan uit liefde voor de auto

In Genève zijn twee afzonderlijke stands te zien: één van SEAT en één voor CUPRA. Ze liggen vlak naast elkaar en zullen elk op hun manier bezoekers naar hun producten lokken. CUPRA debuteert op deze editie van het Autosalon van Genève. Het nieuwe merk werd gecreëerd om een bijkomende groep autoliefhebbers aan te trekken die op zoek is naar een vernieuwende interpretatie van sportief rijden door een uniek, verfijnd en prestatiegericht product aan te bieden. CUPRA mikt op nieuwe klanten die zich niet thuis voelen in het luxesegment, maar zich evenzeer willen onderscheiden.

SEAT-president Luca de Meo verklaarde dat "CUPRA een voorbeeld is van de organisatorische herstructurering van SEAT.  Het is de bedoeling om de marktpositie als een solide bedrijf te versterken. Daarbij heeft het niet alleen aandacht voor zijn kernactiviteiten, maar er is ook ruimte voor nieuwe spin-offs. Twee goede voorbeelden daarvan zijn het digitale laboratorium SEAT Metropolis: Lab Barcelona en XMOBA, het nieuwe bedrijf dat we vorige week op het Mobile World Congress hebben voorgesteld. We investeren in bedrijfsmodellen die werken aan de mobiliteit van de toekomst." De Meo voegde daaraan toe dat SEAT zijn activiteiten diversifieert en nieuwe modellen ontwikkelt die rendabel kunnen zijn, terwijl het zijn financiële positie blijft versterken".

 

CUPRA e-Racer, de eerste 100% elektrische raceauto ter wereld, klaar voor de competitie

Het merk brengt twee nieuwe modellen uit die in Genève belangrijke publiekstrekkers zullen zijn. CUPRA toont zijn ecologische competitiemodel, de CUPRA e-Racer, de eerste 100% elektrische race touringcar ter wereld. Dit is een logische stap, want CUPRA hecht veel belang aan competitie en het bedrijf zal ook in de toekomst blijven deelnemen aan verschillende kampioenschappen. CUPRA zal verder bouwen op de expertise die tot nu toe door SEAT Sport is verworven. Met dit volledig elektrische model wil CUPRA het voortouw nemen in een veel efficiëntere autosport. Het merk is zich bewust van de noodzaak om alle aspecten van autorijden duurzamer te maken.

“De CUPRA e-Racer is een echte sportwagen met een continu vermogen van 300 kW en een piekvermogen tot 500 kW ", aldus Dr. Matthias Rabe, executive R&D-vicepresident." Het is de bedoeling dat de CUPRA e-Racer betere prestaties levert dan de conventionele versies om de technologische mogelijkheden van CUPRA op alle niveaus in de verf te zetten. Samen met de e-Racer zal ook de CUPRA Ateca in de belangstelling staan. Dat is een exclusieve SUV die de start van het nieuwe merk belichaamt. Deze CUPRA Ateca is het eerste model in zijn genre binnen een segment waar vooral conventionele merken de plak zwaaien.

 

SEAT Arona, de eerste CNG SUV op de markt

Naast de CUPRA e-Racer maakt een ander duurzaam SEAT-model zijn opwachting in Genève - de Ibiza 1.0 TGI FR, waarmee het merk andermaal zijn geloof in CNG (gecomprimeerd aardgas) als schone, efficiënte en alternatieve brandstof bevestigt. SEAT beschikt over breed gamma CNG-voertuigen en biedt een stadswagen, een compact model en - binnen enkele maanden - ook een SUV na de lancering van de Arona TGI. Deze Arona wordt de eerste SUV ter wereld met een CNG-motor. Vanaf dan zal SEAT het merk binnen de Volkswagen Group worden met het breedste gamma CNG-voertuigen. Deze motorisaties zijn een minder vervuilend alternatief voor conventionele motoren. CNG-voertuigen stoten 85% minder stikstofoxide uit dan dieselmotoren en 25% minder CO2 dan benzinemotoren. Ook de uitstoot van fijne stofpartikels is verwaarloosbaar.

 

Eerste autofabrikant ter wereld die Shazam integreert

SEAT toont tot slot de nieuwste ontwikkelingen op vlak van digitalisering en connectiviteit van zijn gamma in Genève. Deze nieuwigheden waren onlangs ook al te zien op het Mobile World Congress 2018 in Barcelona. De meest opvallende vernieuwing is de integratie van de populaire liedjesherkenningsservice Shazam, die vanaf april operationeel zal zijn in modellen uitgerust met de SEAT DriveApp voor Android Auto. Met deze samenwerking is het bedrijf de eerste autofabrikant ter wereld die deze app integreert. Het is de bedoeling om de klanten een omgeving te bieden die steeds meer geconnecteerd is, maar die ook veilig is.

Dries De Weert D'Ieteren NV