SEAT-verkoop stijgt 23,3 % in oktober

In oktober behaalde SEAT zijn hoogste maandelijkse groei van 2017. De autoconstructeur heeft vorige maand 40.200 voertuigen afgeleverd, wat 23,3 % meer is dan in oktober 2016 (32.600). Duitsland (+30,5 %) en Spanje (+24,9 %) waren de belangrijkste groeimarkten in de maand oktober, samen met andere landen zoals Turkije (+209,1 %), Israël (+62,5 %), België (+37,2 %), Polen (+36,5 %), Zwitserland (+36,0 %) en Zweden (+34,2 %)

Met nog slechts twee maanden te gaan om 2017 af te sluiten, zijn de wereldwijde leveringen van SEAT van januari tot oktober met 14,4 % gestegen. In deze tijd verkocht het merk 395.100 voertuigen, 49.600 meer dan in dezelfde periode in 2016 (345.500).

Vicevoorzitter voor verkoop en marketing bij SEAT, Wayne Griffiths wees erop dat “Oktober een uitstekende maand was die de positieve trend die we al het hele jaar aanhouden, doorzette. We kenden een erg sterke groei, vooral dankzij onze sterkhouders Ibiza, Leon en Ateca, die nu het gezelschap krijgen van de Arona, waarvan we verwachten dat hij ertoe zal bijdragen om ons verkoopmomentum te behouden. Bovendien hebben de verkoopprestaties een opmerkelijke impact op het marktaandeel in de meeste van onze belangrijkste landen. Momenteel is SEAT één van de snelst groeiende merken in Europa.”

De wereldwijde leveringen van SEAT boeken sterke vooruitgang dankzij de dubbel groeicijfers in de belangrijkste Europese markten van het merk. Van januari tot oktober waren Duitsland (84.100 voertuigen; +13,6 %), Spanje (81.200; +21,5 %) en het Verenigd Koninkrijk (48.400; +19,5 %) de drie bestverkopende landen. Frankrijk (20.300; + 13,0 %), Oostenrijk (15.200; +16,1 %), Polen (9.200; +22,8 %) en Zwitserland (8.500; +35,3 %) zijn andere Europese landen met een sterke groei sinds januari. Turkije, SEAT’s zesde land qua verkoopvolume, groeide met 10,3 % en leverde tot oktober in totaal 17.600 voertuigen af.

Het grootste productoffensief in de geschiedenis van SEAT gaat nu verder met de nieuwe crossover Arona. De eerste exemplaren worden reeds aan klanten geleverd en naar verwachting zal dit model de opwaartse trend in de verkoop van het merk ondersteunen. De Arona sluit aan bij de Ateca, Leon en Ibiza, die de afgelopen 18 maanden in première gingen. In 2018 breidt SEAT zijn productportfolio nog uit met de lancering van een SUV die plaats biedt aan maximaal 7 inzittenden. Als alles volgens plan verloopt, zal dit nieuwe voertuig zijn weg naar de dealers vinden in het laatste kwartaal van 2018.

Het productoffensief geeft de winst van SEAT een boost

De financiële resultaten van SEAT in de eerste drie kwartalen zijn een positieve reflectie van de stijgende verkoopcijfers. Tijdens de eerste negen maanden van het jaar steeg het bedrijfsresultaat met 12,3 % in vergelijking met dezelfde periode in 2016 en bereikte een resultaat van 154 miljoen euro dankzij de grote omzet en de hogere winstmarge als gevolg van een betere verkoop van voertuigen uit het hogere segment, zoals de Ateca, en van beter uitgeruste modellen. Ook de omzet steeg van januari tot september met 11,0 % en bereikte een totaal van 7,255 miljard euro.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy