SEAT-verkoop stijgt 23,3 % in oktober

Vrijdag 10 november 2017 — In oktober behaalde SEAT zijn hoogste maandelijkse groei van 2017. De autoconstructeur heeft vorige maand 40.200 voertuigen afgeleverd, wat 23,3 % meer is dan in oktober 2016 (32.600). Duitsland (+30,5 %) en Spanje (+24,9 %) waren de belangrijkste groeimarkten in de maand oktober, samen met andere landen zoals Turkije (+209,1 %), Israël (+62,5 %), België (+37,2 %), Polen (+36,5 %), Zwitserland (+36,0 %) en Zweden (+34,2 %)

Met nog slechts twee maanden te gaan om 2017 af te sluiten, zijn de wereldwijde leveringen van SEAT van januari tot oktober met 14,4 % gestegen. In deze tijd verkocht het merk 395.100 voertuigen, 49.600 meer dan in dezelfde periode in 2016 (345.500).

Vicevoorzitter voor verkoop en marketing bij SEAT, Wayne Griffiths wees erop dat “Oktober een uitstekende maand was die de positieve trend die we al het hele jaar aanhouden, doorzette. We kenden een erg sterke groei, vooral dankzij onze sterkhouders Ibiza, Leon en Ateca, die nu het gezelschap krijgen van de Arona, waarvan we verwachten dat hij ertoe zal bijdragen om ons verkoopmomentum te behouden. Bovendien hebben de verkoopprestaties een opmerkelijke impact op het marktaandeel in de meeste van onze belangrijkste landen. Momenteel is SEAT één van de snelst groeiende merken in Europa.”

De wereldwijde leveringen van SEAT boeken sterke vooruitgang dankzij de dubbel groeicijfers in de belangrijkste Europese markten van het merk. Van januari tot oktober waren Duitsland (84.100 voertuigen; +13,6 %), Spanje (81.200; +21,5 %) en het Verenigd Koninkrijk (48.400; +19,5 %) de drie bestverkopende landen. Frankrijk (20.300; + 13,0 %), Oostenrijk (15.200; +16,1 %), Polen (9.200; +22,8 %) en Zwitserland (8.500; +35,3 %) zijn andere Europese landen met een sterke groei sinds januari. Turkije, SEAT’s zesde land qua verkoopvolume, groeide met 10,3 % en leverde tot oktober in totaal 17.600 voertuigen af.

Het grootste productoffensief in de geschiedenis van SEAT gaat nu verder met de nieuwe crossover Arona. De eerste exemplaren worden reeds aan klanten geleverd en naar verwachting zal dit model de opwaartse trend in de verkoop van het merk ondersteunen. De Arona sluit aan bij de Ateca, Leon en Ibiza, die de afgelopen 18 maanden in première gingen. In 2018 breidt SEAT zijn productportfolio nog uit met de lancering van een SUV die plaats biedt aan maximaal 7 inzittenden. Als alles volgens plan verloopt, zal dit nieuwe voertuig zijn weg naar de dealers vinden in het laatste kwartaal van 2018.

Het productoffensief geeft de winst van SEAT een boost

De financiële resultaten van SEAT in de eerste drie kwartalen zijn een positieve reflectie van de stijgende verkoopcijfers. Tijdens de eerste negen maanden van het jaar steeg het bedrijfsresultaat met 12,3 % in vergelijking met dezelfde periode in 2016 en bereikte een resultaat van 154 miljoen euro dankzij de grote omzet en de hogere winstmarge als gevolg van een betere verkoop van voertuigen uit het hogere segment, zoals de Ateca, en van beter uitgeruste modellen. Ook de omzet steeg van januari tot september met 11,0 % en bereikte een totaal van 7,255 miljard euro.

Dries De Weert D'Ieteren NV