SEAT-verkoop scheert hoge toppen in 2017

De SEAT-verkoop had de wind volop in de zeilen in 2017. De Spaanse autobouwer leverde in totaal 468.400 voertuigen af, 14,6% meer dan in 2016 en een stijging met bijna 60.000 stuks in vergelijking met vorig jaar, toen SEAT 408.700 auto’s verkocht. Daarmee kan het merk bogen op de beste verkoopresultaten sinds 2001 en een van de beste resultaten in de geschiedenis van SEAT. Bovendien was 2017 daarmee het vijfde opeenvolgende groeijaar voor SEAT, dat zijn verkoop met 45,9% zag toenemen sinds 2012. In december leverde SEAT 32.900 auto’s af, goed voor een groei van 12,9% ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Toen werd een verkoop van 29.200 exemplaren genoteerd.

De Ateca geeft de SEAT-verkoop over heel 2017 een boost. In het eerste volledige jaar van commercialisatie verkocht het merk 78.700 exemplaren van zijn nieuwe compacte SUV, wat samen met de verkoopgroei voor Leon en Alhambra leidde tot uitstekende resultaten. Zo lieten deze laatste twee bij het afslutien van 2017 hun hoogste verkoopcijfers ooit noteren. De verkoop van de SEAT-bestseller Leon steeg met 2,9% tot 170.000 voertuigen, terwijl de MPV van het merk 1,7% beter deed voor een totaal van 31.200 stuks. De verkoop van de Ibiza kwam, in het jaar dat hij vernieuwd werd, uit op een totaal van 152.300 exemplaren, 0,6% meer dan in 2016.

Vicevoorzitter voor verkoop en marketing bij SEAT, Wayne Griffiths, maakte een heel positieve balans op van de resultaten. “De reden achter ons verkoopsucces is het productoffensief dat we in 2016 met de Ateca zijn gestart en dat we in 2017 hebben verdergezet met de Leon facelift, de vijfde generatie van de Ibiza en de nieuwe Arona. Niet alleen behaalden we ons beste resultaat sinds 2001, wij hebben ons ook opgewerkt tot een van de snelste groeiende merken in Europa. Een verkoopgroei die we overigens ook volgend jaar nastreven. Wij hebben ons productgamma vernieuwd en zullen pas in 2018 de volledige impact van de Arona op onze verkoop zien. Bijgevolg kijken wij met algemeen optimisme de resultaten van volgend jaar tegemoet.”

 

Historische records in sleutelmarkten

Het verkoopsucces van SEAT is gestoeld op de nadrukkelijke groeicijfers in de sleutelmarkten voor het merk. Zo neemt Duitsland het voortouw in de verkoop van het merk. Voor het eerst sinds 1991 werden hier meer dan 100.000 SEATs verkocht en met 102.100 verkochte voertuigen (+13,4%) zet het land zelfs zijn beste verkoopresultaat ooit neer. Op de tweede plaats en vlak na Duitsland volgt Spanje dat dankzij een sterke groei van 23,1% uitkomt op 95.100 verkochte eenheden. Ook in het Verenigd Koninkrijk, qua verkoopcijfers de derde grootste markt voor het merk, haalt SEAT zijn beste cijfers ooit: 18,3% groei (en 56.200 verkochte auto’s). De twee sleutelmarkten na het Verenigd Koninkrijk zijn Mexico (24.700 voertuigen, +0,7%) waar SEAT blijft groeien in een markt die het moeilijk heeft, en Frankrijk (24.200, +15,6%).

Naast Duitsland en het Verenigd Koninkrijk vestigde SEAT ook verkooprecords in andere landen zoals Oostenrijk, de op 8 na grootste markt voor SEAT, waar het merk 19,2% groeide (17.500 voertuigen) en Zwitserland dat de toptien afrondt met een groei van 29,0% voor een totaal van 10.300 auto’s. Daarnaast behaalde SEAT zijn hoogste verkoopcijfers ooit in Israël (8.800 auto’s, +10,1%), Tsjechië (8.300, +1,4%) en Marokko (1.900, +7,0%).

Italië (18.100, +9,5%) en Polen (11.100, +24,8%), twee landen die binnen de toptien staan van grootste SEAT-markten, lieten ook sterke groeicijfers noteren.

 

2018: het jaar van de Arona en de nieuwe SUV met 7 zitplaatsen

SEAT zal zijn productoffensief in 2018 verderzetten met de lancering van zijn nieuwe SUV die plaats zal bieden aan maximaal 7 inzittenden. Hij komt de SUV-familie uitbreiden, bestaande uit de Ateca en de nieuwe crossover Arona die pas helemaal aan het einde van 2017 op de markt kwam. Daarnaast zal SEAT het Arona-aanbod vervolledigen met een versie op aardgas ter uitbreiding van het bestaande CNG-gamma van het merk dat Mii, Ibiza en Leon omvat.

Het verkoopsucces van SEAT heeft een positieve impact op de financiële resultaten van het merk. Over de eerste negen maanden van 2017 boekte SEAT een operationele winst van 154 miljoen euro, een toename met 12,3% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

 

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy