SEAT-verkoop nam in augustus met meer dan 17% toe

De stijging van de SEAT-verkoop vertraagde niet tijdens de vakantieperiode. In augustus, een maand waarin als gevolg van de vakantieperiode doorgaans de laagste jaarvolumes worden opgetekend in de meeste markten, leverde SEAT 29.700 voertuigen af: 17,3 % meer dan in augustus 2016 (25.300 voertuigen). Van januari tot en met augustus nam de SEAT-verkoop met 13,7 % toe voor een totaalcijfer van 315.100 voertuigen, 38.000 meer dan over dezelfde periode vorig jaar (2016: 277.100 voertuigen).

Vicevoorzitter voor verkoop en marketing bij SEAT, Wayne Griffiths wees erop dat “Augustus een positieve maand was om de groei die in de loop van het jaar werd uitgebouwd, verder te zetten en onze positie als een van de snelst groeiende merken in Europa uit te bouwen.” Griffiths voegde eraan toe: “Volgende week beginnen met de verkoop van de Arona, onze tweede SUV die naar onze mening dezelfde opwaartse trend zal volgen als de Ateca. Steeds meer klanten kopen SUV’s en net als de Ateca wil ook de Arona uitgroeien tot een van de maatstaven in zijn segment.”

In de periode van januari tot augustus staat Spanje, waar SEAT marktleider blijft, helemaal bovenaan de lijst met afleveringen: 66.900 voertuigen (+20,4 %). In Duitsland steeg de verkoop met 11,9 % tot 65.100 voertuigen. Het VK, dat op de derde plaats komt, liet een aanhoudende groei noteren van meer dan 20 % (35.800 voertuigen: +21,3 %). Het VK is, geteld tot en met augustus, overigens een van de landen waar de SEAT-verkoop een absoluut record liet optekenen. Ook Mexico (17.200 voertuigen, +4,5 %), Turkije (14.800, +5.0 %), Oostenrijk (12.300, +17,8 %), Zwitserland (6.800, +41,0 %) en Israël (6.800, +6,7 %) lieten verkooprecords noteren in de periode tot augustus.

Voor ons land steeg de verkoop met 16% ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. “Met 5.214 afleveringen hebben we tot nu toe al 780 auto’s meer aan de man gebracht dan over dezelfde periode vorig jaar”, verduidelijkt Gert Van Leeuw, Directeur van SEAT Import. “Dat één nieuwe SEAT op drie in ons land een Ateca is, bewijst bovendien dat onze SUV-strategie zijn vruchten afwerpt.”

Het productoffensief verschuift naar Frankfurt

Volgende week zal SEAT in wereldpremière de Arona onthullen op het autosalon van Frankfurt. Deze jongste telg in het grootste productoffensief dat het merk ooit opzetten, treed in de voetsporen van de Ateca, Leon en Ibiza die stuk voor stuk over de voorbije 18 maanden werden gelanceerd. Verder zal SEAT in Frankfurt nog uitpakken met de exclusieve Leon CUPRA R, een beperkte oplage van slechts 799 exemplaren van de krachtigste auto die het merk ooit bouwde. De Leon CUPRA R zal tot eind 2017 te koop worden aangeboden. Een tweede blikvanger vordt de nieuwe Ibiza 1.0 TGI, de versie op aardgas van SEAT’s iconische model. De Ibiza TGI wordt het derde SEAT-model op aardgas, na de Leon en de Mii. In 2018 zal de Arona TGI het aanbod van aardgasmodellen bij SEAT komen uitbreiden.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen. In 2017 boekte SEAT een bedrijfswinst na belastingen van 281 miljoen euro en verkocht het merk wereldwijd 470.000 wagens.

De SEAT-groep stelt meer dan 14.700 personen te werk in zijn drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de succesvolle Ibiza, Leon en Arona worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.


D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  

Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  

Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy