SEAT-verkoop in België groeit met 29,8% ten opzichte van januari-april 2017

SEAT-verkoop in België groeit met 29,8% ten opzichte van januari-april 2017

De records blijven sneuvelen bij SEAT. Nadat het merk het beste kwartaal in zijn geschiedenis liet optekenen, blijft de wereldwijde SEAT-verkoop groeien: met 21% in de maand april, goed voor een totaal van 50.100 auto’s (41.400 in 2017). Dit volume vertaalt zich in de beste maand april ooit voor SEAT. Het vorige record dateerde van 2000 met 45.100 voertuigen. In de periode van januari tot en met april leverde SEAT België 3.942 voertuigen (tegenover 3.036 in 2017), goed voor een groei van 29,8%. Het verkoopvolume dat het merk over dezelfde periode liet optekenen ligt op het hoogste peil sinds 2010. Met 1.440 verkochte auto’s is de voorbije maand april zelfs de allerbeste aprilmaand ooit voor SEAT België.

De gecumuleerde verkoop van het merk van januari tot en met april 2018 bereikt eveneens recordhoogten en overtreft de beste cijfers tot nu toe uit 2000 (181.300 voertuigen). In totaal verkocht het merk 189.300 voertuigen wereldwijd, 19,3% meer dan in dezelfde periode in 2017 (158.700).

Vicevoorzitter voor verkoop en marketing bij SEAT, Wayne Griffiths, verduidelijkte: "In april konden we onze recordcijfers verderzetten. In Europa laten we duidelijk grotere groeicijfers noteren dan de markttendens en onze groei buiten Europa is nog sterker dankzij de prima prestaties in Algerije. SEAT’s wereldwijde strategie begint al vruchten af te werpen. Tegelijkertijd blijven we innoveren met nieuwe projecten zoals het eCommerce-platform dat we in Noorwegen hebben gelanceerd. Dit project zal dienst doen als incubator om op basis hiervan oplossingen te ontwikkelen voor de andere markten.”

Over de eerste vier maanden van dit jaar groeide de SEAT-verkoop in vergelijking met 2017 het snelste in Duitsland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Algerije. Spanje, SEAT’s grootste markt, groeide met 15;9% tot een totaal van 39.200 verkochte voertuigen. Daarachter volgden Duitsland (+19%, 35.300) en het Verenigd Koninkrijk (+13,8%, 23.700). Frankrijk en Italië, twee strategisch belangrijke markten voor SEAT, lieten ook een mooie groei optekenen voor totaal van respectievelijk 10.000 (+13,3%) en 8.400 (+17,5%) voertuigen. Oostenrijk (+23,7%, 7.800), Zwitserland (+18,0%, 4.000), België (+29.8%, 3.900), Portugal (+29,0%, 3.500) en Nederland (+45,0%, 3.300) hebben hun sterke stijging allemaal verdergezet.

In Oost-Europa liet SEAT op eind april een verkooptoename noteren van 22,8%, voor een totaal van 12.700 afgeleverde voertuigen. Dat is vooral te danken aan landen als Tsjechië (+16,4%, 3.100), Slovakije (+150,3%, 1.800) en Slovenië (+26,7%, 1.000). Buiten Europa was de groei zelfs nog groter. Met een totaal van 28.300 auto’s liet SEAT immers een stijging van 24,8% noteren. De sleutel tot deze toename was een sterke impuls in de Marokkaanse (+64,8%, 900), Tunesische (+19,2%, 700) en Algerijnse verkoop. Met een totaal van 10.000 voertuigen werden, in dit laatste land, de cijfers over dezelfde periode in 2017 maar liefst vertienvoudigd.

De verkoopcijfers boosten de tewerkstelling en winstcijfers bij SEAT

Het commerciële succes van SEAT, en vooral dat van de voertuigen die in de fabriek in Martorell van de band rollen (Ibiza, Arona en Leon), zal de autobouwer in staat stellen om vanaf 1 juni 250 nieuwe werknemers aan te werven, bovenop de 265 nieuwe contracten die het merk in januari en februari van dit jaar al ondertekende. Momenteel rollen in Martorell dagelijks 2.300 voertuigen van de band, of 95% van de maximumcapaciteit van de fabriek.

Vanuit een financieel oogpunt heeft de groeiende verkoop en het positieve effect van de verkoopmix sinds de lancering van de Arona een gunstig effect op de bedrijfswinst van SEAT die over het eerste kwartaal van 2018 steeg naar 85 miljoen euro: 51,4% meer dan over dezelfde periode in 2017 (56 miljoen euro). Bovendien groeide de omzet van het bedrijf tot 2;782 miljard euro, 11,8% meer dan over de eerste drie maanden van vorig jaar (2,487 miljard).

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy