SEAT-verkoop groeit met 13,7% tot oktober

SEAT-verkoop groeit met 13,7% tot oktober

Met nog slechts twee maanden te gaan voor 2018 wordt afgesloten, blijft de SEAT-verkoop op recordkoers. Tussen januari en oktober verkocht het merk 449.000 voertuigen wereldwijd, 13,7% meer dan in dezelfde periode in 2017 (395.100). Dit is het beste resultaat ooit in de geschiedenis van het merk en bijgevolg beter dan het resultaat dat tussen januari en oktober 2000 werd geboekt (433.600 voertuigen). In oktober nam de verkoop met 16,8% af tot een totaal van 33.400 afleveringen. Deze afname kan worden verklaard door de verkooppiek die voor de invoering van de WLTP-regelgeving werd opgetekend.

SEAT’s vicevoorzitter voor verkoop en marketing, Wayne Griffiths, gaf aan dat “de resultaten voor oktober binnen de verwachtingen vallen op basis van de verkooptoename met bijna 40% in juli en augustus als gevolg van het WLTP-effect. Wij verwachten dat het volume in november zal stabiliseren en we ook de komende maanden weer groei kunnen noteren. SEAT neemt zicht tot doel om 2018, voor het tweede jaar op rij, met dubbele groeicijfers af te sluiten en het hoogste verkoopvolume in de geschiedenis van het merk neer te zetten.”

 De wereldwijde leveringen van SEAT boeken sterke vooruitgang dankzij de uitstekende resultaten in de vijf belangrijkste Europese markten van het merk. Zo lieten Duitsland (98.000 voertuigen; +16,6%), Spanje (93.300; +15,0%), het VK (54.700; +13,1%), Frankrijk (26.000; +27,9%) en Italië (17.600; +15,7%) van januari tot oktober van dit jaar allemaal dubbele groeicijfers noteren. Deze landen zijn de drijvende kracht achter de verkoopgroei bij SEAT, samen met Algerije waar het merk al 16.800 voertuigen afleverde, vier keer meer dan over dezelfde periode in 2017 (3.900).

Oostenrijk (16.900; +11,1%), Polen (10.700; +15,8%), België (8.500; +28,4%) en Portugal (8;500; +23,9%) zijn vier bijkomende belangrijke markten waar SEAT tussen januari en oktober een sterke groei liet optekenen.

De verkoopgroei boost de operationele winst

Het absolute verkooprecord vertaalt zich ook naar de financiële resultaten. Tussen januari en september 2018 steeg de operationele winst met 54,4% tot een recordcijfer van 237 miljoen euro (154 miljoen euro tussen januari en september 2017). Hogere winstmarges als gevolg van de toegenomen verkoop van modellen in hogere segmenten en van beter uitgeruste modellen heeft bijgedragen tot de operationele winst. Bovendien namen de inkomsten over dezelfde periode toe met 6,7% voor een totaal van 7,744 miljard euro (7,255 miljard in 2017): de hoogste omzet in de geschiedenis van SEAT.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy