SEAT-verkoop groeit met 13,7% tot oktober
Zaterdag 10 november 2018 — Met nog slechts twee maanden te gaan voor 2018 wordt afgesloten, blijft de SEAT-verkoop op recordkoers. Tussen januari en oktober verkocht het merk 449.000 voertuigen wereldwijd, 13,7% meer dan in dezelfde periode in 2017 (395.100). Dit is het beste resultaat ooit in de geschiedenis van het merk en bijgevolg beter dan het resultaat dat tussen januari en oktober 2000 werd geboekt (433.600 voertuigen). In oktober nam de verkoop met 16,8% af tot een totaal van 33.400 afleveringen. Deze afname kan worden verklaard door de verkooppiek die voor de invoering van de WLTP-regelgeving werd opgetekend.
SEAT’s vicevoorzitter voor verkoop en marketing, Wayne Griffiths, gaf aan dat “de resultaten voor oktober binnen de verwachtingen vallen op basis van de verkooptoename met bijna 40% in juli en augustus als gevolg van het WLTP-effect. Wij verwachten dat het volume in november zal stabiliseren en we ook de komende maanden weer groei kunnen noteren. SEAT neemt zicht tot doel om 2018, voor het tweede jaar op rij, met dubbele groeicijfers af te sluiten en het hoogste verkoopvolume in de geschiedenis van het merk neer te zetten.”
De wereldwijde leveringen van SEAT boeken sterke vooruitgang dankzij de uitstekende resultaten in de vijf belangrijkste Europese markten van het merk. Zo lieten Duitsland (98.000 voertuigen; +16,6%), Spanje (93.300; +15,0%), het VK (54.700; +13,1%), Frankrijk (26.000; +27,9%) en Italië (17.600; +15,7%) van januari tot oktober van dit jaar allemaal dubbele groeicijfers noteren. Deze landen zijn de drijvende kracht achter de verkoopgroei bij SEAT, samen met Algerije waar het merk al 16.800 voertuigen afleverde, vier keer meer dan over dezelfde periode in 2017 (3.900).
Oostenrijk (16.900; +11,1%), Polen (10.700; +15,8%), België (8.500; +28,4%) en Portugal (8;500; +23,9%) zijn vier bijkomende belangrijke markten waar SEAT tussen januari en oktober een sterke groei liet optekenen.
De verkoopgroei boost de operationele winst
Het absolute verkooprecord vertaalt zich ook naar de financiële resultaten. Tussen januari en september 2018 steeg de operationele winst met 54,4% tot een recordcijfer van 237 miljoen euro (154 miljoen euro tussen januari en september 2017). Hogere winstmarges als gevolg van de toegenomen verkoop van modellen in hogere segmenten en van beter uitgeruste modellen heeft bijgedragen tot de operationele winst. Bovendien namen de inkomsten over dezelfde periode toe met 6,7% voor een totaal van 7,744 miljard euro (7,255 miljard in 2017): de hoogste omzet in de geschiedenis van SEAT.