SEAT-verkoop groeit met 13,7% tot oktober

SEAT-verkoop groeit met 13,7% tot oktober

Met nog slechts twee maanden te gaan voor 2018 wordt afgesloten, blijft de SEAT-verkoop op recordkoers. Tussen januari en oktober verkocht het merk 449.000 voertuigen wereldwijd, 13,7% meer dan in dezelfde periode in 2017 (395.100). Dit is het beste resultaat ooit in de geschiedenis van het merk en bijgevolg beter dan het resultaat dat tussen januari en oktober 2000 werd geboekt (433.600 voertuigen). In oktober nam de verkoop met 16,8% af tot een totaal van 33.400 afleveringen. Deze afname kan worden verklaard door de verkooppiek die voor de invoering van de WLTP-regelgeving werd opgetekend.

SEAT’s vicevoorzitter voor verkoop en marketing, Wayne Griffiths, gaf aan dat “de resultaten voor oktober binnen de verwachtingen vallen op basis van de verkooptoename met bijna 40% in juli en augustus als gevolg van het WLTP-effect. Wij verwachten dat het volume in november zal stabiliseren en we ook de komende maanden weer groei kunnen noteren. SEAT neemt zicht tot doel om 2018, voor het tweede jaar op rij, met dubbele groeicijfers af te sluiten en het hoogste verkoopvolume in de geschiedenis van het merk neer te zetten.”

 De wereldwijde leveringen van SEAT boeken sterke vooruitgang dankzij de uitstekende resultaten in de vijf belangrijkste Europese markten van het merk. Zo lieten Duitsland (98.000 voertuigen; +16,6%), Spanje (93.300; +15,0%), het VK (54.700; +13,1%), Frankrijk (26.000; +27,9%) en Italië (17.600; +15,7%) van januari tot oktober van dit jaar allemaal dubbele groeicijfers noteren. Deze landen zijn de drijvende kracht achter de verkoopgroei bij SEAT, samen met Algerije waar het merk al 16.800 voertuigen afleverde, vier keer meer dan over dezelfde periode in 2017 (3.900).

Oostenrijk (16.900; +11,1%), Polen (10.700; +15,8%), België (8.500; +28,4%) en Portugal (8;500; +23,9%) zijn vier bijkomende belangrijke markten waar SEAT tussen januari en oktober een sterke groei liet optekenen.

De verkoopgroei boost de operationele winst

Het absolute verkooprecord vertaalt zich ook naar de financiële resultaten. Tussen januari en september 2018 steeg de operationele winst met 54,4% tot een recordcijfer van 237 miljoen euro (154 miljoen euro tussen januari en september 2017). Hogere winstmarges als gevolg van de toegenomen verkoop van modellen in hogere segmenten en van beter uitgeruste modellen heeft bijgedragen tot de operationele winst. Bovendien namen de inkomsten over dezelfde periode toe met 6,7% voor een totaal van 7,744 miljard euro (7,255 miljard in 2017): de hoogste omzet in de geschiedenis van SEAT.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen. In 2017 boekte SEAT een bedrijfswinst na belastingen van 281 miljoen euro en verkocht het merk wereldwijd 470.000 wagens.

De SEAT-groep stelt meer dan 14.700 personen te werk in zijn drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de succesvolle Ibiza, Leon en Arona worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.


D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  

Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  

Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy