SEAT-verkoop blijft groeien

SEAT-verkoop blijft groeien

  • Met een verkoop van in totaal 454.800 voertuigen doet SEAT 9,4% beter dan in recordjaar 2018
  • CUPRA-verkoop stijgt van januari tot september met 75%
  • Duitsland, het VK, Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken en Zweden zetten historische resultaten neer
  • SEAT onafgebroken bij de sterkste groeiers op de Belgische markt
  • SEAT Import op schema voor 2% marktaandeel en 10.000 verkochte exemplaren tegen eind november

De wereldwijde verkoopcijfers van SEAT scheren nog maar eens hoge toppen. Van januari tot eind september verkocht het merk 454.800 voertuigen: 9,4% meer dan over dezelfde periode in 2018 (415.600 voertuigen) en goed voor een nieuw verkooprecord.

Zowel juli, augustus als september waren recordmaanden bij SEAT, goed voor respectievelijk 55.200 (+ 4,7%), 42.100 (+7,2%) en 43.200 (+36,7%) verkochte voertuigen. De sterke groei in september ten opzichte van 2018 is gedeeltelijk te wijten aan de WLTP-regelgeving die een jaar geleden voor een sterke stijging van de verkoop zorgde in juli en augustus, maar voor een volumedaling in september.

Ook CUPRA, waarvan de cijfers in de totaalresultaten van SEAT zijn opgenomen, kent een toenemende groei: van januari tot september verkocht het merk 18.700 voertuigen, een stijging met 75,1% in vergelijking met een jaar geleden.

SEAT-ondervoorzitter voor Sales en Marketing en CEO voor CUPRA, Wayne Griffiths: “Dankzij ons groeiend marktaandeel kunnen we een tweecijferige groei vooropstellen. Het is onze doelstelling om deze groei de rest van het jaar vol te houden en een nieuw verkooprecord te vestigen in een steeds onzekerdere context.”

Tussen januari en september haalden vier van de belangrijkste SEAT-markten hun beste verkoopcijfers ooit: Duitsland, het VK, Oostenrijk en Zwitserland. Ook Zweden en Denemarken scoorden nooit beter. In Spanje, de op één na grootste SEAT-markt, blijft SEAT marktleider. Frankrijk en Italië kennen eveneens een sterke groei, net als Mexico, Nederland, Portugal en Ierland.

Ook in ons land zijn de groei- en verkoopcijfers voor SEAT zonder meer prima. “Eind september stond de teller voor het aantal inschrijvingen bij SEAT Import op 8.835 voertuigen”, verduidelijkt Gert Van Leeuw, directeur van SEAT Import. “Op een dalende automarkt zijn we daarmee goed voor een marktaandeel van 2,01%. Ten opzichte van 2018 betekent dit een groei met bijna 9%, wat ons tot een van de snelst groeiende volumemerken op de Belgische markt maakt. Op basis van deze tendens ben ik er dan ook van overtuigd dat wij onze ambitieuze doelstelling van 10.000 verkochte auto’s tegen eind november, moeten kunnen waarmaken.”

Opvallend voor België is dat 5,17% van de nieuw ingeschreven SEAT’s op cng rijden. De favoriete keuze is echter nog altijd benzine (77,76%), het dieselaandeel bedraagt 17,07%. Dat vooral de SUV’s goed scoren bij SEAT mag geen verrassing zijn. Met 61,8% nemen ze het leeuwendeel van de Belgische SEAT-verkoop voor hun rekening. “In België is onze stads-SUV het populairst”, weet Gert Van Leeuw. “Ruim 1 SEAT op 3 is immers een Arona. Daarna volgen de Ibiza (19,6%) en Ateca (19,4%). 28,16 procent van onze verkoop gebeurt in fleet.”

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy