SEAT-verkoop blijft groeien
- Met een verkoop van in totaal 454.800 voertuigen doet SEAT 9,4% beter dan in recordjaar 2018
- CUPRA-verkoop stijgt van januari tot september met 75%
- Duitsland, het VK, Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken en Zweden zetten historische resultaten neer
- SEAT onafgebroken bij de sterkste groeiers op de Belgische markt
- SEAT Import op schema voor 2% marktaandeel en 10.000 verkochte exemplaren tegen eind november
De wereldwijde verkoopcijfers van SEAT scheren nog maar eens hoge toppen. Van januari tot eind september verkocht het merk 454.800 voertuigen: 9,4% meer dan over dezelfde periode in 2018 (415.600 voertuigen) en goed voor een nieuw verkooprecord.
Zowel juli, augustus als september waren recordmaanden bij SEAT, goed voor respectievelijk 55.200 (+ 4,7%), 42.100 (+7,2%) en 43.200 (+36,7%) verkochte voertuigen. De sterke groei in september ten opzichte van 2018 is gedeeltelijk te wijten aan de WLTP-regelgeving die een jaar geleden voor een sterke stijging van de verkoop zorgde in juli en augustus, maar voor een volumedaling in september.
Ook CUPRA, waarvan de cijfers in de totaalresultaten van SEAT zijn opgenomen, kent een toenemende groei: van januari tot september verkocht het merk 18.700 voertuigen, een stijging met 75,1% in vergelijking met een jaar geleden.
SEAT-ondervoorzitter voor Sales en Marketing en CEO voor CUPRA, Wayne Griffiths: “Dankzij ons groeiend marktaandeel kunnen we een tweecijferige groei vooropstellen. Het is onze doelstelling om deze groei de rest van het jaar vol te houden en een nieuw verkooprecord te vestigen in een steeds onzekerdere context.”
Tussen januari en september haalden vier van de belangrijkste SEAT-markten hun beste verkoopcijfers ooit: Duitsland, het VK, Oostenrijk en Zwitserland. Ook Zweden en Denemarken scoorden nooit beter. In Spanje, de op één na grootste SEAT-markt, blijft SEAT marktleider. Frankrijk en Italië kennen eveneens een sterke groei, net als Mexico, Nederland, Portugal en Ierland.
Ook in ons land zijn de groei- en verkoopcijfers voor SEAT zonder meer prima. “Eind september stond de teller voor het aantal inschrijvingen bij SEAT Import op 8.835 voertuigen”, verduidelijkt Gert Van Leeuw, directeur van SEAT Import. “Op een dalende automarkt zijn we daarmee goed voor een marktaandeel van 2,01%. Ten opzichte van 2018 betekent dit een groei met bijna 9%, wat ons tot een van de snelst groeiende volumemerken op de Belgische markt maakt. Op basis van deze tendens ben ik er dan ook van overtuigd dat wij onze ambitieuze doelstelling van 10.000 verkochte auto’s tegen eind november, moeten kunnen waarmaken.”
Opvallend voor België is dat 5,17% van de nieuw ingeschreven SEAT’s op cng rijden. De favoriete keuze is echter nog altijd benzine (77,76%), het dieselaandeel bedraagt 17,07%. Dat vooral de SUV’s goed scoren bij SEAT mag geen verrassing zijn. Met 61,8% nemen ze het leeuwendeel van de Belgische SEAT-verkoop voor hun rekening. “In België is onze stads-SUV het populairst”, weet Gert Van Leeuw. “Ruim 1 SEAT op 3 is immers een Arona. Daarna volgen de Ibiza (19,6%) en Ateca (19,4%). 28,16 procent van onze verkoop gebeurt in fleet.”