SEAT verbetert resultaten met 56% in 2014

SEAT verbetert resultaten met 56% in 2014

Woensdag 18 maart 2015 —  

- Resultaat na belastingen: -66 miljoen euro

- SEAT realiseert omzet van 7,5 miljard euro, beste resultaat ooit

- Ebitda van 300 miljoen euro, operationele cashflow met 46% gestegen

 

SEAT blijft vastberaden evolueren naar een duurzame groei. Dankzij de toegenomen verkoop in 2014 kon de onderneming het jaar afsluiten met een totale omzet van 7,497 miljard euro – een verbetering met 15,8% tegenover 2013 en het beste resultaat ooit in de geschiedenis van het merk. Het resultaat na belastingen bedroeg -66 miljoen euro, een verbetering met 56% tegenover 2013 (-149 miljoen).

"2014 was een belangrijke mijlpaal op onze weg naar een duurzaam rendabele onderneming. Niet alleen realiseerden we een verkoopstijging tegenover vorig jaar en onze beste prestatie sinds 2007, we slaagden er ook in om de focus van onze business te verleggen naar de Leon, een model met een hogere rentabiliteit", benadrukte Jürgen Stackmann, voorzitter van de raad van bestuur van SEAT, bij de voorstelling van de resultaten voor 2014.

De omzetstijging is voornamelijk te danken aan de toename van het verkoopvolume. De groeisterkte van markten zoals Duitsland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Centraal-Europa in combinatie met een productmix met een hogere winstmarge bevestigde de positieve tendens voor de onderneming. Vooral de Leon kende een groot succes: in 2014 werden van dit model 154.000 exemplaren geleverd, dat is 49,9% meer dan het jaar voordien. Daarmee wordt de Leon het meest succesvolle model van SEAT en doet hij voor het eerst beter dan de Ibiza. De groei van de Leon-familie leidde in 2014 tot een verbetering van de gemiddelde inkomsten per voertuig, in het bijzonder door het onmiddellijke succes van de Leon ST, SEAT's eerste compacte gezinsbreak, waarvan 47.000 stuks verkocht werden. In de voorbije vijf jaar stegen de inkomsten van de onderneming met 61%.

SEAT bleef vorig jaar investeren in onderzoek en ontwikkeling om de uitbreiding van zijn portfolio mogelijk te maken en verhoogde de uitgaven voor marketing om de merkbekendheid te consolideren. Dat had een negatieve impact op de inkomsten, net als een stijging van de afschrijvingen en de hogere personeelskosten (voornamelijk door de integratie van 'SEAT Componentes'). Het resultaat van SEAT werd eveneens beïnvloed door de prijsconcurrentie in West-Europa. Het operationele resultaat kende een verbetering met 23% tegenover 2013 en bedroeg -167 miljoen euro* eind 2014.

SEAT verhoogde zijn capaciteit om winst te genereren via zijn kernactiviteiten. De onderneming verbeterde haar ebitda (resultaat vóór belastingen, interesten, waardeverminderingen en afschrijvingen) met 36% tot 300 miljoen euro en de cashflow met 46% tot 523 miljoen euro. Holger Kintscher, vicevoorzitter voor financiën en organisatie, benadrukte het feit dat "SEAT zijn vermogen blijft verhogen om investeringen zelf te financieren en de onderneming op financieel vlak te verstevigen. Na 2013 was ook het afgelopen jaar een belangrijke stap voorwaarts met het oog op de toekomst." SEAT investeert enorm in de toekomst: 457 miljoen euro aan investeringen en R&D-uitgaven vorig jaar en meer dan 2,6 miljard euro in de voorbije vijf jaar.

 

Succesformule

De uitstekende verkoopcijfers van SEAT zijn grotendeels te danken aan het succes van de Leon, dat nog toenam door de lancering van nieuwe koetswerkvarianten. De uitbreiding van de modelreeks ligt mee aan de basis van de stijging met 10% van de totale SEAT-verkoop tot 390.500 wagens in 2014. In het kader van die uitstekende resultaten benadrukte SEAT-voorzitter Jürgen Stackmann dat de tijd rijp is om de productformule van de Leon toe te passen op het volledige gamma.

De Ibiza, een icoon, is de tweede productpijler van het merk. Hij vierde in 2014 zijn 30e verjaardag en bereikte de kaap van vijf miljoen verkochte exemplaren. Behalve het succes van de Ibiza en de Leon zorgde ook de vooruitgang van de Audi Q3 voor een verhoging van de productie in Martorell, waar 442.677 wagens van de band rolden, een stijging met 13,5% en het hoogste aantal in twaalf jaar.

 

Nieuwe aanwervingen

De toename in verkoop en productie leidde tot de aanwerving van 800 nieuwe werknemers, waarvan er 350 een vast contract ondertekenden in januari 2015. Zo maakte de autobouwer zijn naam als een van Spanjes grootste industriële werkgevers opnieuw waar. SEAT engageert zich bovendien ook op het vlak van praktische opleiding en jong talent, getuige de 45 studenten uit het duale opleidingssysteem die vorig jaar werden aangenomen na een bacheloropleiding van drie jaar en het behalen van een dubbele, Spaanse en Duitse, graad. In totaal investeerde de onderneming vorig jaar 14 miljoen euro in de opleiding van werknemers.

 

Blik op de toekomst

SEAT wil ook in 2015 blijven groeien. In de eerste twee maanden van dit jaar steeg de wereldwijde verkoop van SEAT met 7,5% tegenover dezelfde periode vorig jaar, voornamelijk door het succes in markten als Spanje, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Centraal-Europa en Mexico. Het huidige boekjaar staat in het teken van de voorbereiding op de komst van de eerste SUV van het merk, die op het autosalon van Genève 2016 zal worden voorgesteld. Dit nieuwe model wordt ontworpen en ontwikkeld in het Technical Center van SEAT in Martorell, dat dit jaar zijn 40e verjaardag viert.

 

 

* SEAT stelt zijn individuele jaarrekening op volgens het Spaanse Algemene Boekhoudsysteem, zonder zijn dochterondernemingen mee op te nemen. Volkswagen past de internationale boekhoudkundige normen (IAS/IFRS) toe en consolideert de cijfers van het merk SEAT.