SEAT Technical Center viert zijn 40e verjaardag

SEAT Technical Center viert zijn 40e verjaardag

Uniek in Zuid-Europa

Woensdag 9 september 2015 —  

- Getalenteerde ingenieurs spelen sleutelrol in de groei en evolutie van het Technical Center

- SEAT Technical Center werkt voornamelijk aan verlaging van de CO2-uitstoot, connectiviteit, design en veiligheid

- SEAT is de grootste investeerder in onderzoek en ontwikkeling in Spanje, met een investering van 1,4 miljard euro in de voorbije vijf jaar

 

44 jaar geleden nam SEAT een beslissing die de toekomst van de onderneming voorgoed zou veranderen. Het Spaanse merk besloot om zijn eigen Technical Center op te richten, een droom die in 1975 werkelijkheid werd. Het Technical Center werd ontworpen om de vooruitgang van de onderneming te garanderen, een eigen unieke identiteit en stijl te creëren en constant de meest geavanceerde technologieën te kunnen integreren in de modellen van het merk.

Dit jaar viert het SEAT Technical Center (CTS) zijn 40e verjaardag. Het centrum markeert een duidelijke 'voor en na' voor de onderneming en voor de hele auto-industrie in Spanje. Sinds het begin gaf het CTS vorm aan het DNA van SEAT en was het de drijvende kracht van de constructeur, die vandaag in Spanje de grootste investeerder in onderzoek en ontwikkeling is. De onderneming investeerde over de afgelopen vijf jaar liefst 1,4 miljard euro in dat domein.

 

40 jaar onderzoek en ontwikkeling

 

Het SEAT Technical Center ging van start in 1975 met 211 werknemers op een oppervlakte van 130.000 m2. Vandaag beslaat het CTS een oppervlakte van 200.000 m2 en telt het meer dan 900 ingenieurs en technici, een aantal dat nog zal toenemen tot ca. 1.000 tegen eind dit jaar. Over zijn veertigjarige geschiedenis is het CTS constant gegroeid en geëvolueerd. Het breidde niet alleen zijn faciliteiten uit, maar ook het personeelsbestand verviervoudigde en belangrijke nieuwe centra en gebouwen rezen in de omgeving uit de grond. Het belangrijkste daarvan is de fabriek in Martorell, die in 1993 werd ingehuldigd en vandaag geldt als een van de modernste en meest duurzame fabrieken in Europa, met een productie van 2.100 wagens per dag (443.000 in 2014). SEAT verkoopt zijn wagens in 75 landen wereldwijd.

 

Het CTS is verantwoordelijk voor de creatie van de meest iconische modellen van het merk, zoals onder andere de Leon, Ibiza, Toledo, Alhambra, Malaga, Marbella, Cordoba, Altea en Arosa. Dankzij het CTS volgen al deze modellen een gemeenschappelijk ontwikkelingsproces, dat hen duidelijk kenmerkt als SEAT maar tegelijk voor een eigen karakter en design zorgt.

 

Het CTS ontwikkelt ook concept cars, ofwel met een futuristisch design, ofwel met een reeks innovaties ten opzichte van bestaande modellen. Al deze modellen maken deel uit van de unieke automobielgeschiedenis die Spanje rijk is: van de eerste Ibiza Cabrio (1986) en de daaropvolgende modellen Proto TL en Proto C (1990) tot de 20V20 vandaag. Daartussen bevinden zich modellen als de Marbella Playa (1991), Concept T (1992), Concept T Cabrio (1993), Cordoba Cabrio (1996), Bolero (1998), Formula (1999), Salsa (2000), Salsa Emocion (2000), Tango (2001), Cupra GT (2003), Leon Prototipo (2005), Ibiza Vaillante (2006), Altea Freetrack (2007), Tribu (2007), Bocanegra (2008), IBZ (2009), IBE (2010), IBX (2011), IBL (2011), Toledo Concept (2012) en Ibiza Cupster (2014).

 

Behalve voor nieuwe modellen en concept cars staat het SEAT Technical Center ook in voor de ontwikkeling en implementatie van de meest geavanceerde technologieën, milieuvriendelijke Ecomotive-motoren en geïntegreerde connectiviteitssystemen in de auto's.

 

Unieke capaciteit om voertuigen te ontwikkelen van A tot Z

 

Met het Technical Center is SEAT de enige onderneming in de Spaanse auto-industrie die haar eigen wagens ontwerpt, ontwikkelt, produceert en commercialiseert, en speelt het bovendien ook een rol in andere projecten van de Volkswagen-groep.

 

Het creatieproces van een wagen, van het initiële idee tot de uiteindelijke serieproductie, volgt een aantal specifieke stappen: bepaling van het design, afmetingen & ergonomie, haalbaarheid van het design, 3D-gegevenscreatie ('Digital Mockup' of DMU), simulatie, prototype en validatie.

 

De ontwikkeling van een model begint met de bepaling van het design in het SEAT Design Center. Zodra het te ontwikkelen product is vastgelegd, begint de creatieve taak van de ontwerpers. In dit stadium primeert hun inspiratie en creativiteit op andere aspecten en zoeken ze naar een evenwicht tussen technologie, design, creativiteit en functionaliteit. Design is een van de sterkste punten van SEAT en focust altijd op de noden van de bestuurder. Dankzij de oprichting van het SEAT Design Center in 2007, een van 's werelds modernste en meest functionele centra, is het design bepalend geworden voor de identiteit van alle nieuwe modellen van het merk.

 

Parallel aan deze fase analyseert het technische departement het werk van de designers, om het koetswerk en het interieur verder te verfijnen. Ze controleren de ergonomie en technische haalbaarheid en bepalen de toekomstige toepasbaarheid van het project. Eens de ontwikkeling van het model bepaald is, wordt de architecturale coherentie geanalyseerd. In deze fase worden ook de aerodynamica, de stijfheid en efficiëntie van het onderstel bestudeerd, net als bijvoorbeeld de koeling en klimaatregeling.

 

Voor de overgang van een virtueel model naar een fysiek exemplaar gebruikt het CTS virtual reality-, augmented reality- en zogenaamde DMU-tools. De Digital Mockup speelt een sleutelrol in de ontwikkeling van de voertuigen van het merk, door tests via simulatie mogelijk te maken om het model te optimaliseren. Via DMU-technologie voert het Technical Center de eerste statische en dynamische gedragssimulaties uit, zowel voor afzonderlijke componenten als voor het volledige model, en onderwerpt het deze aan virtuele crash- en andere veiligheidstests.

 

In de validatiefase gaat het CTS ten slotte de leefbaarheid van het project na, voor het model in serie geproduceerd en gecommercialiseerd wordt. Deze fase omvat een uitgebreid en nauwgezet proces op basis van tests en experimenten met het voertuig.

 

Een blik op de toekomst

 

Vandaag is het Technical Center een 'kennishub', een plaats waar de toekomst van de wagen bepaald wordt en een antwoord wordt gezocht op de uitdagingen van de auto-industrie. Het CTS probeert om met baanbrekende ontwikkelingsprocessen te anticiperen op trends in de sector. Zijn activiteit focust op de creatie van geavanceerde auto's, maar ook op de ontwikkeling van technologieën voor 'slimmere', beter ontworpen en volledig geconnecteerde voertuigen met een hogere milieuvriendelijkheid.

 

SEAT ontwikkelt reeds de meest geavanceerde technologieën en past ze toe om te innoveren in de vier belangrijkste thema's voor de auto-industrie vandaag: terugdringen van de CO2-uitstoot, een innovatiever, functioneler en efficiënter design, voertuigconnectiviteit en de uitbreiding van actieve en passieve veiligheidssystemen of zelfs autonoom rijden.

 

Met betrekking tot de CO2-uitstoot bijvoorbeeld slaagde SEAT er in de voorbije acht jaar in om de gemiddelde uitstoot van zijn modellen met 21% te verlagen. Die vermindering is het resultaat van motoroptimalisatie, de introductie van het stop-startsysteem, aerodynamische verbeteringen en lichtgewichtconstructie. Zo hebben 66% van de wagens die SEAT in Europa verkoopt een gemiddelde CO2-uitstoot lager dan 120 g/km. De onderneming investeerde ook al in alternatieve aandrijfsystemen zoals op gecomprimeerd aardgas (CNG), met de Leon TGI en Mii Ecofuel, en is eveneens voorbereid op de lancering van elektrische voertuigen.

 

Op het vlak van veiligheid heeft het Techincal Center in de voorbije jaren een aantal verbeteringen ontwikkeld om de actieve en passieve veiligheid te optimaliseren, met onder meer geavanceerde rijbijstandssystemen en technologieën zoals de adaptieve snelheidsregeling.

 

Het CTS werkt constant aan de integratie van innovaties in zijn modellen. Nieuwigheden zoals de connectiviteit met mobiele toestellen, de integratie van apps in het infotainmentsysteem van de wagen, Car-2-Car-connectiviteit en de bediening van voertuigfuncties via de smartphone zullen in de komende jaren in alle modellen van het merk terug te vinden zijn. Het zijn innovaties die de stedelijke mobiliteit helpen te vereenvoudigen en een efficiëntere interactie met de wagen aanmoedigen.

 

Deze 'blik op de toekomst' van SEAT komt duidelijk tot uiting in de Leon, een model dat uitstekend scoort in vergelijkende tests en een keerpunt betekende in de geschiedenis van SEAT. De onderneming lanceerde daarom een 'Leoniserings'-proces, waarbij de waarden van de 'Leon-formule' worden toegepast op elk nieuw model: design, functionaliteit, topkwaliteit, toegankelijkheid, betrouwbaarheid en unieke technologische innovaties.

 

Drijvende kracht achter onderzoek en ontwikkeling in Spanje

 

SEAT is een van de belangrijkste spelers in de Spaanse industrie en de grootste onderneming in de autosector, die vandaag 10% van het Spaanse BBP vertegenwoordigt. SEAT vertegenwoordigt ongeveer 1% van het Spaanse en 4% van het Catalaanse BBP. Bovendien zijn heel wat kleine en middelgrote ondernemingen afhankelijk van de productie van SEAT, die direct of indirect ongeveer 70.000 mensen te werk stelt.

 

In de voorbije 40 jaar is SEAT uitgegroeid tot de grootste industriële motor zowel op lokaal als nationaal vlak en vandaag is het merk de drijvende kracht voor technologische ontwikkeling bij ondernemingen, instituten, universiteiten en leveranciers van de onderneming.

 

Wist je dat…

- … het CTS vorig jaar 55.000 simulaties uitvoerde en meer dan 1.200.000 testkilometers aflegde in de finale testfase?

- … het CTS in 2014 aan 360 projecten werkten en 58 prototypes ontwikkelde?

- … het CTS een oppervlakte van 200.000 m2 inneemt en meer dan 900 medewerkers telt?

Véronique Martin Promotion & PR Manager at D'Ieteren SA - SEAT Import