SEAT Technical Center viert zijn 40e verjaardag

SEAT Technical Center viert zijn 40e verjaardag

Uniek in Zuid-Europa

 

- Getalenteerde ingenieurs spelen sleutelrol in de groei en evolutie van het Technical Center

- SEAT Technical Center werkt voornamelijk aan verlaging van de CO2-uitstoot, connectiviteit, design en veiligheid

- SEAT is de grootste investeerder in onderzoek en ontwikkeling in Spanje, met een investering van 1,4 miljard euro in de voorbije vijf jaar

 

44 jaar geleden nam SEAT een beslissing die de toekomst van de onderneming voorgoed zou veranderen. Het Spaanse merk besloot om zijn eigen Technical Center op te richten, een droom die in 1975 werkelijkheid werd. Het Technical Center werd ontworpen om de vooruitgang van de onderneming te garanderen, een eigen unieke identiteit en stijl te creëren en constant de meest geavanceerde technologieën te kunnen integreren in de modellen van het merk.

Dit jaar viert het SEAT Technical Center (CTS) zijn 40e verjaardag. Het centrum markeert een duidelijke 'voor en na' voor de onderneming en voor de hele auto-industrie in Spanje. Sinds het begin gaf het CTS vorm aan het DNA van SEAT en was het de drijvende kracht van de constructeur, die vandaag in Spanje de grootste investeerder in onderzoek en ontwikkeling is. De onderneming investeerde over de afgelopen vijf jaar liefst 1,4 miljard euro in dat domein.

 

40 jaar onderzoek en ontwikkeling

 

Het SEAT Technical Center ging van start in 1975 met 211 werknemers op een oppervlakte van 130.000 m2. Vandaag beslaat het CTS een oppervlakte van 200.000 m2 en telt het meer dan 900 ingenieurs en technici, een aantal dat nog zal toenemen tot ca. 1.000 tegen eind dit jaar. Over zijn veertigjarige geschiedenis is het CTS constant gegroeid en geëvolueerd. Het breidde niet alleen zijn faciliteiten uit, maar ook het personeelsbestand verviervoudigde en belangrijke nieuwe centra en gebouwen rezen in de omgeving uit de grond. Het belangrijkste daarvan is de fabriek in Martorell, die in 1993 werd ingehuldigd en vandaag geldt als een van de modernste en meest duurzame fabrieken in Europa, met een productie van 2.100 wagens per dag (443.000 in 2014). SEAT verkoopt zijn wagens in 75 landen wereldwijd.

 

Het CTS is verantwoordelijk voor de creatie van de meest iconische modellen van het merk, zoals onder andere de Leon, Ibiza, Toledo, Alhambra, Malaga, Marbella, Cordoba, Altea en Arosa. Dankzij het CTS volgen al deze modellen een gemeenschappelijk ontwikkelingsproces, dat hen duidelijk kenmerkt als SEAT maar tegelijk voor een eigen karakter en design zorgt.

 

Het CTS ontwikkelt ook concept cars, ofwel met een futuristisch design, ofwel met een reeks innovaties ten opzichte van bestaande modellen. Al deze modellen maken deel uit van de unieke automobielgeschiedenis die Spanje rijk is: van de eerste Ibiza Cabrio (1986) en de daaropvolgende modellen Proto TL en Proto C (1990) tot de 20V20 vandaag. Daartussen bevinden zich modellen als de Marbella Playa (1991), Concept T (1992), Concept T Cabrio (1993), Cordoba Cabrio (1996), Bolero (1998), Formula (1999), Salsa (2000), Salsa Emocion (2000), Tango (2001), Cupra GT (2003), Leon Prototipo (2005), Ibiza Vaillante (2006), Altea Freetrack (2007), Tribu (2007), Bocanegra (2008), IBZ (2009), IBE (2010), IBX (2011), IBL (2011), Toledo Concept (2012) en Ibiza Cupster (2014).

 

Behalve voor nieuwe modellen en concept cars staat het SEAT Technical Center ook in voor de ontwikkeling en implementatie van de meest geavanceerde technologieën, milieuvriendelijke Ecomotive-motoren en geïntegreerde connectiviteitssystemen in de auto's.

 

Unieke capaciteit om voertuigen te ontwikkelen van A tot Z

 

Met het Technical Center is SEAT de enige onderneming in de Spaanse auto-industrie die haar eigen wagens ontwerpt, ontwikkelt, produceert en commercialiseert, en speelt het bovendien ook een rol in andere projecten van de Volkswagen-groep.

 

Het creatieproces van een wagen, van het initiële idee tot de uiteindelijke serieproductie, volgt een aantal specifieke stappen: bepaling van het design, afmetingen & ergonomie, haalbaarheid van het design, 3D-gegevenscreatie ('Digital Mockup' of DMU), simulatie, prototype en validatie.

 

De ontwikkeling van een model begint met de bepaling van het design in het SEAT Design Center. Zodra het te ontwikkelen product is vastgelegd, begint de creatieve taak van de ontwerpers. In dit stadium primeert hun inspiratie en creativiteit op andere aspecten en zoeken ze naar een evenwicht tussen technologie, design, creativiteit en functionaliteit. Design is een van de sterkste punten van SEAT en focust altijd op de noden van de bestuurder. Dankzij de oprichting van het SEAT Design Center in 2007, een van 's werelds modernste en meest functionele centra, is het design bepalend geworden voor de identiteit van alle nieuwe modellen van het merk.

 

Parallel aan deze fase analyseert het technische departement het werk van de designers, om het koetswerk en het interieur verder te verfijnen. Ze controleren de ergonomie en technische haalbaarheid en bepalen de toekomstige toepasbaarheid van het project. Eens de ontwikkeling van het model bepaald is, wordt de architecturale coherentie geanalyseerd. In deze fase worden ook de aerodynamica, de stijfheid en efficiëntie van het onderstel bestudeerd, net als bijvoorbeeld de koeling en klimaatregeling.

 

Voor de overgang van een virtueel model naar een fysiek exemplaar gebruikt het CTS virtual reality-, augmented reality- en zogenaamde DMU-tools. De Digital Mockup speelt een sleutelrol in de ontwikkeling van de voertuigen van het merk, door tests via simulatie mogelijk te maken om het model te optimaliseren. Via DMU-technologie voert het Technical Center de eerste statische en dynamische gedragssimulaties uit, zowel voor afzonderlijke componenten als voor het volledige model, en onderwerpt het deze aan virtuele crash- en andere veiligheidstests.

 

In de validatiefase gaat het CTS ten slotte de leefbaarheid van het project na, voor het model in serie geproduceerd en gecommercialiseerd wordt. Deze fase omvat een uitgebreid en nauwgezet proces op basis van tests en experimenten met het voertuig.

 

Een blik op de toekomst

 

Vandaag is het Technical Center een 'kennishub', een plaats waar de toekomst van de wagen bepaald wordt en een antwoord wordt gezocht op de uitdagingen van de auto-industrie. Het CTS probeert om met baanbrekende ontwikkelingsprocessen te anticiperen op trends in de sector. Zijn activiteit focust op de creatie van geavanceerde auto's, maar ook op de ontwikkeling van technologieën voor 'slimmere', beter ontworpen en volledig geconnecteerde voertuigen met een hogere milieuvriendelijkheid.

 

SEAT ontwikkelt reeds de meest geavanceerde technologieën en past ze toe om te innoveren in de vier belangrijkste thema's voor de auto-industrie vandaag: terugdringen van de CO2-uitstoot, een innovatiever, functioneler en efficiënter design, voertuigconnectiviteit en de uitbreiding van actieve en passieve veiligheidssystemen of zelfs autonoom rijden.

 

Met betrekking tot de CO2-uitstoot bijvoorbeeld slaagde SEAT er in de voorbije acht jaar in om de gemiddelde uitstoot van zijn modellen met 21% te verlagen. Die vermindering is het resultaat van motoroptimalisatie, de introductie van het stop-startsysteem, aerodynamische verbeteringen en lichtgewichtconstructie. Zo hebben 66% van de wagens die SEAT in Europa verkoopt een gemiddelde CO2-uitstoot lager dan 120 g/km. De onderneming investeerde ook al in alternatieve aandrijfsystemen zoals op gecomprimeerd aardgas (CNG), met de Leon TGI en Mii Ecofuel, en is eveneens voorbereid op de lancering van elektrische voertuigen.

 

Op het vlak van veiligheid heeft het Techincal Center in de voorbije jaren een aantal verbeteringen ontwikkeld om de actieve en passieve veiligheid te optimaliseren, met onder meer geavanceerde rijbijstandssystemen en technologieën zoals de adaptieve snelheidsregeling.

 

Het CTS werkt constant aan de integratie van innovaties in zijn modellen. Nieuwigheden zoals de connectiviteit met mobiele toestellen, de integratie van apps in het infotainmentsysteem van de wagen, Car-2-Car-connectiviteit en de bediening van voertuigfuncties via de smartphone zullen in de komende jaren in alle modellen van het merk terug te vinden zijn. Het zijn innovaties die de stedelijke mobiliteit helpen te vereenvoudigen en een efficiëntere interactie met de wagen aanmoedigen.

 

Deze 'blik op de toekomst' van SEAT komt duidelijk tot uiting in de Leon, een model dat uitstekend scoort in vergelijkende tests en een keerpunt betekende in de geschiedenis van SEAT. De onderneming lanceerde daarom een 'Leoniserings'-proces, waarbij de waarden van de 'Leon-formule' worden toegepast op elk nieuw model: design, functionaliteit, topkwaliteit, toegankelijkheid, betrouwbaarheid en unieke technologische innovaties.

 

Drijvende kracht achter onderzoek en ontwikkeling in Spanje

 

SEAT is een van de belangrijkste spelers in de Spaanse industrie en de grootste onderneming in de autosector, die vandaag 10% van het Spaanse BBP vertegenwoordigt. SEAT vertegenwoordigt ongeveer 1% van het Spaanse en 4% van het Catalaanse BBP. Bovendien zijn heel wat kleine en middelgrote ondernemingen afhankelijk van de productie van SEAT, die direct of indirect ongeveer 70.000 mensen te werk stelt.

 

In de voorbije 40 jaar is SEAT uitgegroeid tot de grootste industriële motor zowel op lokaal als nationaal vlak en vandaag is het merk de drijvende kracht voor technologische ontwikkeling bij ondernemingen, instituten, universiteiten en leveranciers van de onderneming.

 

Wist je dat…

- … het CTS vorig jaar 55.000 simulaties uitvoerde en meer dan 1.200.000 testkilometers aflegde in de finale testfase?

- … het CTS in 2014 aan 360 projecten werkten en 58 prototypes ontwikkelde?

- … het CTS een oppervlakte van 200.000 m2 inneemt en meer dan 900 medewerkers telt?

Contacteer ons
Véronique Martin Promotion & PR Manager, D'Ieteren SA - SEAT Import
Véronique Martin Promotion & PR Manager, D'Ieteren SA - SEAT Import
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy