SEAT sluit de beste maand mei af in zijn geschiedenis

SEAT sluit de beste maand mei af in zijn geschiedenis

Voor de maand mei zet SEAT een nieuw verkooprecord neer. Vorige maand stegen de leveringen van het merk wereldwijd met 15,5% voor een totaalvolume van 49.200 wagens (2017: 42.600). Dit cijfer overstijgt het vorige record uit 2000 (48.400 eenheden).

In de eerste vijf maanden van 2018 bereikte SEAT eveneens een volumerecord en overschreed het de hoogste verkoopcijfers uit zijn geschiedenis die teruggaan tot 2000 (229.600 voertuigen). Dit jaar leverde het merk over deze periode wereldwijd 238.500 voertuigen uit, wat 18,5% meer is dan de periode januari tot mei in 2017 (201.300).

Wayne Griffiths, vicevoorzitter voor verkoop en marketing, stelt: “Onze verkoop van de maand mei bestendigt onze positie als een van de snelst groeiende merken in Europa. Onze resultaten kenden in de belangrijkste Europese markten een klim van 14%, en met meer dan 20% in het geval van Italië. We blijven sneller groeien dan we verwachtten, vooral dankzij het momentum waarvoor de nieuwe Arona heeft gezorgd die zich bij de successen van de Ibiza, Leon en Ateca vervoegde. Het tweede deel van het jaar wordt een uitdaging door de nieuwe WLTP-homologatienorm en de trend in de markt om de vraag naar benzinevoertuigen te verhogen.”

SEAT’s ultrasteile trend in 2018 is te danken aan groei in de meeste landen waar het merk actief is, met als topscorer Spanje waar het bedrijf van januari tot mei 50.400 wagens (+ 14,3%) wagens verkocht. In vergelijking met zijn concurrenten is SEAT met glans koploper wat betreft voertuiginschrijvingen. De Leon en de Ibiza zijn de twee best verkopende modellen op de markt. De verkoop in Duitsland groeide zelfs meer, met 19,3% of 46.100 voertuigen terwijl die van het Verenigd Koninkrijk ook de hoogte in ging met meer dan 19% voor een totaal van 29.400 geleverde voertuigen (+19,5%). De verkoop steeg ook scherp in Frankrijk (12.500, +14,8%- en Italië (10.700, +22,5%).

Algerije spant in leveringen de kroon dankzij de nieuwe generatie Ibiza die lokaal geassembleerd wordt (10.700 voertuigen,1000 van januari tot mei 2018). De verkoop van het merk groeit ook gestaag in landen als Oostenrijk (9.800, +25,7%), België (5.000, +36,5%), Portugal (4.500, +27,6%) en Nederland (4.200, +29,8%).

 

SEAT onthult zijn toekomstige strategie aan zijn wereldwijde dealernetwerk

Van 12 tot 14 juni nodigde SEAT in Berlijn 2.400 invoerders en investeerder uit zijn wereldwijde distributienetwerk uit. De sessies vormen de achtergrond waartegen SEAT zijn nieuwe strategie en toekomstplannen zal voorstellen aan zijn wereldwijde dealernetwerk. Een roadmap die dit jaar in het teken staat van de lancering in het laatste kwartaal van 2018 van de Tarraco, de nieuwe SUV voor 7 inzittenden, en de nieuwe CUPRA Ateca.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2017 liet SEAT een nettowinst van 281 miljoen euro optekenen, verkocht het bijna 470.000 auto’s en haalde het een recordomzet van meer dan 9,5 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy