SEAT sluit de beste maand mei af in zijn geschiedenis

SEAT sluit de beste maand mei af in zijn geschiedenis

Voor de maand mei zet SEAT een nieuw verkooprecord neer. Vorige maand stegen de leveringen van het merk wereldwijd met 15,5% voor een totaalvolume van 49.200 wagens (2017: 42.600). Dit cijfer overstijgt het vorige record uit 2000 (48.400 eenheden).

In de eerste vijf maanden van 2018 bereikte SEAT eveneens een volumerecord en overschreed het de hoogste verkoopcijfers uit zijn geschiedenis die teruggaan tot 2000 (229.600 voertuigen). Dit jaar leverde het merk over deze periode wereldwijd 238.500 voertuigen uit, wat 18,5% meer is dan de periode januari tot mei in 2017 (201.300).

Wayne Griffiths, vicevoorzitter voor verkoop en marketing, stelt: “Onze verkoop van de maand mei bestendigt onze positie als een van de snelst groeiende merken in Europa. Onze resultaten kenden in de belangrijkste Europese markten een klim van 14%, en met meer dan 20% in het geval van Italië. We blijven sneller groeien dan we verwachtten, vooral dankzij het momentum waarvoor de nieuwe Arona heeft gezorgd die zich bij de successen van de Ibiza, Leon en Ateca vervoegde. Het tweede deel van het jaar wordt een uitdaging door de nieuwe WLTP-homologatienorm en de trend in de markt om de vraag naar benzinevoertuigen te verhogen.”

SEAT’s ultrasteile trend in 2018 is te danken aan groei in de meeste landen waar het merk actief is, met als topscorer Spanje waar het bedrijf van januari tot mei 50.400 wagens (+ 14,3%) wagens verkocht. In vergelijking met zijn concurrenten is SEAT met glans koploper wat betreft voertuiginschrijvingen. De Leon en de Ibiza zijn de twee best verkopende modellen op de markt. De verkoop in Duitsland groeide zelfs meer, met 19,3% of 46.100 voertuigen terwijl die van het Verenigd Koninkrijk ook de hoogte in ging met meer dan 19% voor een totaal van 29.400 geleverde voertuigen (+19,5%). De verkoop steeg ook scherp in Frankrijk (12.500, +14,8%- en Italië (10.700, +22,5%).

Algerije spant in leveringen de kroon dankzij de nieuwe generatie Ibiza die lokaal geassembleerd wordt (10.700 voertuigen,1000 van januari tot mei 2018). De verkoop van het merk groeit ook gestaag in landen als Oostenrijk (9.800, +25,7%), België (5.000, +36,5%), Portugal (4.500, +27,6%) en Nederland (4.200, +29,8%).

 

SEAT onthult zijn toekomstige strategie aan zijn wereldwijde dealernetwerk

Van 12 tot 14 juni nodigde SEAT in Berlijn 2.400 invoerders en investeerder uit zijn wereldwijde distributienetwerk uit. De sessies vormen de achtergrond waartegen SEAT zijn nieuwe strategie en toekomstplannen zal voorstellen aan zijn wereldwijde dealernetwerk. Een roadmap die dit jaar in het teken staat van de lancering in het laatste kwartaal van 2018 van de Tarraco, de nieuwe SUV voor 7 inzittenden, en de nieuwe CUPRA Ateca.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy