SEAT sluit de beste maand mei af in zijn geschiedenis
Voor de maand mei zet SEAT een nieuw verkooprecord neer. Vorige maand stegen de leveringen van het merk wereldwijd met 15,5% voor een totaalvolume van 49.200 wagens (2017: 42.600). Dit cijfer overstijgt het vorige record uit 2000 (48.400 eenheden).
In de eerste vijf maanden van 2018 bereikte SEAT eveneens een volumerecord en overschreed het de hoogste verkoopcijfers uit zijn geschiedenis die teruggaan tot 2000 (229.600 voertuigen). Dit jaar leverde het merk over deze periode wereldwijd 238.500 voertuigen uit, wat 18,5% meer is dan de periode januari tot mei in 2017 (201.300).
Wayne Griffiths, vicevoorzitter voor verkoop en marketing, stelt: “Onze verkoop van de maand mei bestendigt onze positie als een van de snelst groeiende merken in Europa. Onze resultaten kenden in de belangrijkste Europese markten een klim van 14%, en met meer dan 20% in het geval van Italië. We blijven sneller groeien dan we verwachtten, vooral dankzij het momentum waarvoor de nieuwe Arona heeft gezorgd die zich bij de successen van de Ibiza, Leon en Ateca vervoegde. Het tweede deel van het jaar wordt een uitdaging door de nieuwe WLTP-homologatienorm en de trend in de markt om de vraag naar benzinevoertuigen te verhogen.”
SEAT’s ultrasteile trend in 2018 is te danken aan groei in de meeste landen waar het merk actief is, met als topscorer Spanje waar het bedrijf van januari tot mei 50.400 wagens (+ 14,3%) wagens verkocht. In vergelijking met zijn concurrenten is SEAT met glans koploper wat betreft voertuiginschrijvingen. De Leon en de Ibiza zijn de twee best verkopende modellen op de markt. De verkoop in Duitsland groeide zelfs meer, met 19,3% of 46.100 voertuigen terwijl die van het Verenigd Koninkrijk ook de hoogte in ging met meer dan 19% voor een totaal van 29.400 geleverde voertuigen (+19,5%). De verkoop steeg ook scherp in Frankrijk (12.500, +14,8%- en Italië (10.700, +22,5%).
Algerije spant in leveringen de kroon dankzij de nieuwe generatie Ibiza die lokaal geassembleerd wordt (10.700 voertuigen,1000 van januari tot mei 2018). De verkoop van het merk groeit ook gestaag in landen als Oostenrijk (9.800, +25,7%), België (5.000, +36,5%), Portugal (4.500, +27,6%) en Nederland (4.200, +29,8%).
SEAT onthult zijn toekomstige strategie aan zijn wereldwijde dealernetwerk
Van 12 tot 14 juni nodigde SEAT in Berlijn 2.400 invoerders en investeerder uit zijn wereldwijde distributienetwerk uit. De sessies vormen de achtergrond waartegen SEAT zijn nieuwe strategie en toekomstplannen zal voorstellen aan zijn wereldwijde dealernetwerk. Een roadmap die dit jaar in het teken staat van de lancering in het laatste kwartaal van 2018 van de Tarraco, de nieuwe SUV voor 7 inzittenden, en de nieuwe CUPRA Ateca.