SEAT, Shotl en Moventis testen een on demand shuttledienst

Mobiliteit van de toekomst: eenvoudiger, duurzamer en geconnecteerd

Woensdag 19 juli 2017 — In samenwerking met de start-up Shotl, Moventis en Media Urban SL zet SEAT een shuttledienst op in Can Barata, Sant Cugat del Vallès (Barcelona), een van de eerste Spaanse steden die een maatstaf voor ‘slimme steden’ wordt. Dit gedeelde mobiliteitsinitiatief – dat zich een maand lang in een testfase bevindt – biedt flexibele routes die in real-time op de vraag worden aangepast. Het voertuig van dienst is een SEAT Alhambra, een monovolume met plaats voor 7 passagiers die door de onderneming wordt aangeboden.

Om een efficiëntere stedelijke mobiliteit die sommige bestaande mobiliteitsuitdagingen oplost – zoals het verkeer vlotter laten doorstromen, de milieukwaliteit verbeteren, de efficiëntie van een aantal buslijnen verhogen etc. – te onderzoeken en aan te bieden, zal deze testfase in de tweede helft van juli en de eerste helft van september tussen de Can Barata-wijk en het station van Volpalleres gelanceerd worden en efficiënte alternatieven aanbieden voor een busdienst met een onregelmatige vraag en een laag aantal passagiers.

Met dit project werkt SEAT verder aan zijn strategie om zijn ecologisch mobiliteitsconcept te verbeteren door de inwoners van deze gemeente een SEAT Alhambra te verschaffen voor de on demand shuttledienst. Gebruikers kunnen de service opvragen via de Shotl-app, die hen ook zal informeren over de geschatte wachttijd en de aankomsttijd op hun bestemming. Het systeem bundelt de verzoeken en vereenvoudigt het vervoer van meerdere mensen tegelijkertijd, wat leidt tot een efficiënte en geconnecteerde mobiliteit.

Moventis, het stedelijk vervoersbedrijf in Sant Cugat del Vallès, zal de dienst uitvoeren door bij te dragen tot de personeelszaken en de nodige middelen te verschaffen. Met deze beweging versterkt Moventis zijn engagement op het vlak van innovatie in het brede mobiliteitsconcept.

De eerste wetenschappelijke test van deze innoverende dienst werd begin 2017 door CARNET uitgevoerd, een voertuig- en stedelijk mobiliteitsplatform ontworpen door SEAT, Volkswagen Group Research en de Polytechnische Universiteit van Catalonië (UPC), met als doel om de toekomstige mobiliteitsconcepten en -oplossingen in Barcelona te analyseren. Dit proefproject werd uitgevoerd in samenwerking met RACC en Shotl. Dankzij hen werden de gebruikers, UPC-studenten en RACC-medewerkers samen met andere pendelaars met een vergelijkbare route naar hun bestemming gebracht.

Tijdens de laatste editie van de Smart City Expo World Congress in november 2016, waarin de tot dusver geboekte vooruitgang op het vlak van het Barcelona Smart Shuttle-concept werd gepresenteerd, werd in een simulatie vastgesteld dat met 500 voertuigen die deze vorm van on demand vervoersdiensten aanbieden, elke auto een gemiddelde bezettingsgraad van 4,5 passagiers zou hebben en er zo tijdens de piekuren 2.000 privévoertuigen zouden kunnen worden vervangen. Dit zou tot een reductie van de CO2-uitstoot leiden en de stedelijke mobiliteit in Barcelona enorm vereenvoudigen.

In deze context is de testfase die door SEAT, de start-up Shotl en het transportbedrijf Moventis voor de inwoners van Sant Cugat del Vallès wordt opgestart een stap richting een efficiëntere, duurzamere en meer gedigitaliseerde mobiliteit die het mogelijk zal maken om mobiliteitspatronen te bestuderen en te analyseren om aan innovatieve oplossingen te werken en de positie van de autoconstructeur SEAT als een ‘benchmark’ op het vlak van connectiviteit te versterken.

Dries De Weert D'Ieteren NV