SEAT, Shotl en Moventis testen een on demand shuttledienst

Mobiliteit van de toekomst: eenvoudiger, duurzamer en geconnecteerd

In samenwerking met de start-up Shotl, Moventis en Media Urban SL zet SEAT een shuttledienst op in Can Barata, Sant Cugat del Vallès (Barcelona), een van de eerste Spaanse steden die een maatstaf voor ‘slimme steden’ wordt. Dit gedeelde mobiliteitsinitiatief – dat zich een maand lang in een testfase bevindt – biedt flexibele routes die in real-time op de vraag worden aangepast. Het voertuig van dienst is een SEAT Alhambra, een monovolume met plaats voor 7 passagiers die door de onderneming wordt aangeboden.

Om een efficiëntere stedelijke mobiliteit die sommige bestaande mobiliteitsuitdagingen oplost – zoals het verkeer vlotter laten doorstromen, de milieukwaliteit verbeteren, de efficiëntie van een aantal buslijnen verhogen etc. – te onderzoeken en aan te bieden, zal deze testfase in de tweede helft van juli en de eerste helft van september tussen de Can Barata-wijk en het station van Volpalleres gelanceerd worden en efficiënte alternatieven aanbieden voor een busdienst met een onregelmatige vraag en een laag aantal passagiers.

Met dit project werkt SEAT verder aan zijn strategie om zijn ecologisch mobiliteitsconcept te verbeteren door de inwoners van deze gemeente een SEAT Alhambra te verschaffen voor de on demand shuttledienst. Gebruikers kunnen de service opvragen via de Shotl-app, die hen ook zal informeren over de geschatte wachttijd en de aankomsttijd op hun bestemming. Het systeem bundelt de verzoeken en vereenvoudigt het vervoer van meerdere mensen tegelijkertijd, wat leidt tot een efficiënte en geconnecteerde mobiliteit.

Moventis, het stedelijk vervoersbedrijf in Sant Cugat del Vallès, zal de dienst uitvoeren door bij te dragen tot de personeelszaken en de nodige middelen te verschaffen. Met deze beweging versterkt Moventis zijn engagement op het vlak van innovatie in het brede mobiliteitsconcept.

De eerste wetenschappelijke test van deze innoverende dienst werd begin 2017 door CARNET uitgevoerd, een voertuig- en stedelijk mobiliteitsplatform ontworpen door SEAT, Volkswagen Group Research en de Polytechnische Universiteit van Catalonië (UPC), met als doel om de toekomstige mobiliteitsconcepten en -oplossingen in Barcelona te analyseren. Dit proefproject werd uitgevoerd in samenwerking met RACC en Shotl. Dankzij hen werden de gebruikers, UPC-studenten en RACC-medewerkers samen met andere pendelaars met een vergelijkbare route naar hun bestemming gebracht.

Tijdens de laatste editie van de Smart City Expo World Congress in november 2016, waarin de tot dusver geboekte vooruitgang op het vlak van het Barcelona Smart Shuttle-concept werd gepresenteerd, werd in een simulatie vastgesteld dat met 500 voertuigen die deze vorm van on demand vervoersdiensten aanbieden, elke auto een gemiddelde bezettingsgraad van 4,5 passagiers zou hebben en er zo tijdens de piekuren 2.000 privévoertuigen zouden kunnen worden vervangen. Dit zou tot een reductie van de CO2-uitstoot leiden en de stedelijke mobiliteit in Barcelona enorm vereenvoudigen.

In deze context is de testfase die door SEAT, de start-up Shotl en het transportbedrijf Moventis voor de inwoners van Sant Cugat del Vallès wordt opgestart een stap richting een efficiëntere, duurzamere en meer gedigitaliseerde mobiliteit die het mogelijk zal maken om mobiliteitspatronen te bestuderen en te analyseren om aan innovatieve oplossingen te werken en de positie van de autoconstructeur SEAT als een ‘benchmark’ op het vlak van connectiviteit te versterken.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen. In 2017 boekte SEAT een bedrijfswinst na belastingen van 281 miljoen euro en verkocht het merk wereldwijd 470.000 wagens.

De SEAT-groep stelt meer dan 14.700 personen te werk in zijn drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de succesvolle Ibiza, Leon en Arona worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.


D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  

Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  

Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy