SEAT presenteert strategie voor de toekomst

SEAT in 2025

 

- Duurzame rentabiliteit als doel

- Strategie gebaseerd op modellen met een hoge winstmarge, uiterste klantentevredenheid en het uitgroeien tot meest aantrekkelijke werkgever

- Het merk zal in de komende twee jaar zoals gepland vier nieuwe modellen lanceren

- Eerste investeringen voor aanpassing van productielijn 1 aan een nieuw platform

 

SEAT heeft zijn toekomststrategie voor de jaren tot 2025 voorgesteld. Tijdens een ontmoeting met 550 leidinggevenden en directeurs uit de markten waar SEAT vertegenwoordigd is, hebben dr. Francisco Javier García Sanz, voorzitter van de toezichtsraad van SEAT, en Luca de Meo, de nieuwe voorzitter van de raad van bestuur van SEAT, de strategie van de onderneming voor de komende tien jaar aangekondigd, die tot doel heeft om duurzame rentabiliteit te bereiken. SEAT zal daarbij focussen op drie pijlers: de ontwikkeling van modellen met een hoge winstmarge in groeiende segmenten, naar het voorbeeld van de Leon-succesformule, uiterste klantentevredenheid en uitgroeien tot de meest aantrekkelijke werkgever in de auto-industrie in Spanje.

Tijdens de presentatie herbevestigde dr. Francisco Javier García Sanz het engagement van de Volkswagen-groep ten aanzien van SEAT: "Dit is het moment om te handelen met een visie op middellange en lange termijn, ongeacht het nieuws van de voorbije weken. De Volkswagen-groep heeft het volste vertrouwen in ons plan voor de toekomst, dat perfect in hun strategie geïntegreerd is. De modellen die we voor de komende twee jaar hebben aangekondigd, zullen volgens planning op de markt verschijnen en bijdragen tot de duurzame groei van SEAT. En dit zijn pas de eerste stappen in deze strategie."

 

Luca de Meo, die Jürgen Stackmann opvolgt aan het hoofd van SEAT, benadrukte tegelijk ook de bijdrage van het personeel aan de resultaten van de afgelopen jaren: "Ik wil alle SEAT-medewerkers bedanken voor hun inspanningen en hun engagement in de voorbije jaren. Vanaf vandaag zal ik deel uitmaken van SEAT met dezelfde passie en toewijding voor het merk die jullie getoond hebben. SEAT heeft het potentieel om uiterst kwalitatieve wagens te ontwerpen en te bouwen. Wij werken consequent, zijn gepassioneerd, snel en flexibel en we hebben de nodige technologie in huis. Ik ben ervan overtuigd dat de strategie die we vandaag voorstellen bijzonder succesvol zal zijn."

 

Aanpassingen voor nieuw platform

Tijdens de meeting stelde het topmanagement van de onderneming ook zijn efficiëntieprogramma voor, LEAP genaamd, dat in de komende twee jaar zal worden geïmplementeerd om het investeringsplan van de onderneming voor de vernieuwing van het productgamma en de versterking van het merk veilig te stellen. SEAT zal in dat opzicht de eerste investeringen opstarten om productielijn 1 van de fabriek in Martorell, waarop de modelreeks van de Ibiza gebouwd wordt, aan te passen voor de komst van een nieuw voertuigplatform.  De werken zullen worden uitgevoerd in de koetswerkafdeling tussen eind december en midden januari, waardoor de productie op lijn 1 onderbroken zal worden en ongeveer 100 tijdelijke arbeidscontracten niet vernieuwd zullen worden. Dat aantal komt boven op de 100 tijdelijke werknemers die afgelopen zomer werden aangeworven om vakantieafwezigheden op te vangen aan de Q3-lijn en van wie het contract eind dit jaar afloopt.

 

De onderneming zit op schema om in de volgende twee jaar vier nieuwe modellen te lanceren; het eerste, een compacte SUV, wordt in de eerste helft van 2016 verwacht en zal het debuut van het merk in dit segment betekenen.

 

Dankzij het efficiëntieprogramma, dat naar verwachting een jaarlijkse kostenbesparing van ongeveer 100 miljoen euro zal opleveren, zal de onderneming ook haar processen kunnen stroomlijnen, uitgaven kunnen annuleren die niet aan haar core business raken en kunnen focussen op activiteiten die toegevoegde waarde creëren.

 

Tot de voornaamste maatregelen van het efficiëntieprogramma behoren onder andere de optimalisering van de kostenstructuur van het bedrijf en de invoering van maatregelen voor de herziening van logistieke, productie- en administratieve processen en voor de vermindering van het energieverbruik. Daarnaast voorziet het plan ook een herziening van de kosten voor uitbestede diensten, sponsoring, reizen en events, zonder daarbij te raken aan de uitgaven voor nieuwe producten.

 

 

 

 

 

 

SEAT heeft als enige constructeur in zijn sector de capaciteit om wagens te ontwerpen, te ontwikkelen, te bouwen en te commercialiseren in Spanje. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdkantoor in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 75 verschillende landen. In 2014 realiseerde SEAT met bijna 7,5 miljard euro en ongeveer 390.500 verkochte wagens wereldwijd de grootste omzet in zijn geschiedenis.

 

De SEAT-groep stelt 14.000 personen te werk in zijn drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar naast andere modellen ook de uiterst succesvolle Ibiza en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Alhambra in Portugal, de Mii in Slovakije en de Toledo in Tsjechië.

 

SEAT beschikt eveneens over een Technical Center, dat in 2015 zijn 40e verjaardag viert. In dit kenniscentrum stellen bijna 1.000 ingenieurs zich tot doel om de innovatie van de grootste Spaanse investeerder in R&D in de praktijk te brengen. In overeenstemming met zijn engagement voor het milieu gaat SEAT bij zijn activiteiten steeds uit van de principes van duurzame ontwikkeling, zoals de vermindering van de CO2-uitstoot en de verhoging van de energetische efficiëntie.

Contacteer ons
Véronique Martin Promotion & PR Manager, D'Ieteren SA - SEAT Import
Véronique Martin Promotion & PR Manager, D'Ieteren SA - SEAT Import
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2017 liet SEAT een nettowinst van 281 miljoen euro optekenen, verkocht het bijna 470.000 auto’s en haalde het een recordomzet van meer dan 9,5 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy